O NOVAKU ĐOKOVIĆU KAO FENOMENU i KAO MUČENIKU
Prije koji dan objavio sam dva
teksta na FB o Novaku
Đokoviću. Ovdje ih kopiram po redosljedu objavljivanja, a iza njih
uslijedi
završni, koji počinjem pisati dan nakon Novakove eliminacije sa Turnira u
Parizu,
od strane Marina Šilića.Tekst u cjelini, iako ga nisam stigao
redigovati, objavljujem večeras (12. 11. 2016.), dan prije Novakovog
nastupa u Londonu.
Prvi tekst:
O NOVAKU ĐOKOVIĆU KAO FENOMENU i KAO MUČENIKU
Poodavno sam imao namjeru napisati tekst pod ovakvim
(radnim) naslovom. Za tekst sam odabrao i moto od dva umna čovjeka.
1.
Gete:
“Kad dospemo do dobra zemlje ove, sve što je bolje obmanom se zove”.
2. Šamfor:
“Sreća nije laka stvar; vrlo je teško naći u nama samima, a nemogućno naći je
na drugom mjestu”.
U vrijeme najvećeg Novakovog uspjeha u tenisu znao sam da
će On jednog dana Geteove i Šamforove maksime “potpisati” i da će mu tada
najbliži saradnici, pa moguće i obožavaoci, okrenuti leđa, a da će ljudi slični
meni (pogledajte: www.durmitara.com),
tada Novaka prihvatiti na svoje grudi, slično kao (u Jevanjđelju) otac
odbjeglog sina, koji mu se nakon lutanja vratio.
Novak je nosio (pravoslavni) krst na grudima, a otkad ga
ne nosi, svašta se zbog toga ružno piše. Novak će ostati upamćen po tome što je
shvatio mudrost izreka koje sam odabrao za moto budućeg opširnijeg teksta o
njemu (objaviću ga na blogu kad ga završim), čak ako ih nikad nije ni pročitao.
I, još više, SPOZNAO je Isusovu mudrost izraženu ovako: “Nemoguće je čoveku da
jaše dva konja ili da zateže dva luka; jedan sluga ne može da služim dva
gospodara, jer će jednog poštovati a drugog vređati”.
Reče Njegoš: “U dobru je lako dobar biti, na muci se
poznaju junaci”. Novak je, koristeći svoj dar, od Boga mu dat, godinama tovio i
glancao svoj EGO, a tako i “srpski ego”, a kad je odlučio da krene
samospoznaji, kako Jung veli, Arhetipa Boga u sebi (Isusovog carstva Božijeg u
nama), o čemu sam, nakon iskustva tog stanja, napisao životno djelo, egoisti su
se uznemirili. Smatraju ga čak JERETIKOM.
Ovaj kratki tekst podrške Novaku završići podsjećanjem da
je i Isus za jevrejske fariseje bio jeretik i zato su ga oni (a ne Pilat) na
krst razapeli. Novak je, svatajući, da pored svega što je u tenisu postigao,
treba da spozna istinski, stvarni smisao života, sam sebe stavio na RASPEĆE.
Imajmo za njega ljubavi, bar toliko koliko je jedna
prostituka (Marija Magdalena) imala za Isusa kad su ga razapinjali. Srbi, na
svakojake načine se prostituišete, ali sjetite se bar sada saosjećanja za Isusa
Marije Magdalene, pa slično ispoljite za Velikog Nolea!
Očekujem da će On, ako ovaj tekst
pročita, bezbjedno preći iz "carstva zemaljskog" u "carstvo nebesko",
a potom živiti u oba, što je najmudrije. Ako je to meni, svojevremeno, pošlo za
rukom, čak i uz sve nedaće zbog rata u BiH i vječnog izbjeglištva, nadam se da
će i njemu, a bez problema i muka koje sam ja morao proživiti i još
proživljavam. Ali uprkos svega, osjećam se BLAŽENO! Ljudima ušančenim u ego
znam da se doimam kao da sam pomjerio pameću. (I Pilat je farisejima slično
rekao za Isusa). Ljudima koji su sasvim u EGU i Đoković se sada takvim doima,
zato što je krenuo putem (istinskog) oboženja ili individuacije (Jung). U svom
životnom djelu, NAŠA JOGA i PROSVJETLJENJE, uz svoju fotografiju na kojoj sam
an fas go, napisao sam: Tokom procesa individuacije, iako se odnosi na psihu, a
simbolično i vrlo lijepo u vezi s tim Meša reče: "Sve spada s čovjeka, kao
haljina,, kao oklop, i ostaje ono što je bilo prije svega , gola koža i go
čovjek".
Novak se odlučio da sa sebe zbaci
(nepodnošljivi) oklop EGA, ali će zbog toga, ako u tome istraje, proći kroz ona
iskušenja o kojima se govori o Isusovom četerdesetodnom boravku u pustinji. O
ovome ovdje ovoliko, a u mom životnom djelu o tome šta čovjeka čeka nakon
oslobađanja od terora ega, pišem na nekoliko stotina stranica.
NOLE, IZDRŽI! Pozdravljam te ovim
(bez iskustva teško pojmljivim) Isusovim riječima: "Ako iz sebe iznesete
ono što je u vama, to što je u vama spasiće vas. Ako to nemate u sebi, ubiće
vas baš ono što nemate. (...) Ko pronađe smisao ovih reči, neće iskusiti
smrt".
Drugi tekst: NOVAKU ĐOKOVIĆU TREBA DUHOVNA POUKA
PROSVJETLJENIKA. PAPE IMAZ TO NIJE!
U knjizi NAŠA JOGA i PROSVJETLJENJE pišem kakav “pakao”
mora proživjeti onaj ko shvati ispraznost svjetovnog života, bez obzira na sve
uspjehe, i opredjeli se da krene
duhovnom stazom. O tome Jung, najveći dubinski psiholog svijeta, koji je otkrio
u čovjekovoj psihi KOLEKTIVNO NESVJESNO i metodom, koji je stvorio i nazvao ga
PROCES INDIVIDUACIJE, postigao prosvjetljenje ili samoostvarenje,
pisao je: „Ako Istočnjak krene tim dugim putem, on čini ono što
se u njegovoj duhovnoj tradiciji smatra za najbolje od svega što može da učini.
Ali Zapadnjak koji poželi da krene tim putem, ako je stvarno ozbiljan, imaće
sve autoritete protiv sebe – intelektualne, moralne i religiozne“.
Godinama sam u
mraku pipao po rapavim zidovima i nisam ni znao šta tražim, ali sam bio uporan
da tražim to „Nešto“, što sam samo intuitivno slutio da postoji, i, to i našao.
Novak mi se sada doima da je to „Nešto“ naslutio i odlučio se da krene putem do
cilja. Greška mu je što nije učinio bar pauzu dok ne vidi kom carstvu će se
opredjeliti. Da je tako učinio ne bi pružio priliku mnogim i svakojakim
zavidnicima da se raduju njegovim neuspjesima u tenisu i da priređuje
razočarenja svojim dojučerašnjim obožavaocima.
Za dvadeset
godina mog rada na Univerzitetu u Sarajevu trinest puta je pokretan postupak za
moje udaljavanje s univerziteta. Posljednji je, osvete mi radi, bio 1989.
godine, kada je profesor Esad Ćimić, ranije protjeran iz Sarajeva, svojom
podrškom mi pomrsio konce političarima. Ranije sam, jednim udarcem, tekstom od
jedne stranice, objavljenim u Oslobođenju, njih osamnest je moralo napustiti
najviša mjesta u vlasti, a među njima i Nikola Stojanović, član Predsjedništva
BiH.
Tada sam već bio
dostigao prosvjetljenje i vlastodršci i njihovi doušnici nisu znali kako da
izađu na kraj i da me strpaju u zatvor. U toj namjeri bili su angažovali i
Vojislava Šešelja, na dobrovoljnoj osnovi, da me za Udbu (1979.) špijunira.
Novak intuitivno
sluti blagodati stanja prosvjetljenja, ali do tog postignuća trebaće mu da
prođe kroz ono što se zove „tamna noć duše“, a mnogi se tu pokolebaju. Utisak
mi je da se Novak sada upravo koleba, iako je tek na početku TAMNE NOĆI DUŠE.
(Kraj drugog teksta objavljenog na FB).
NOVAČE, TREBAO SI SE UGLEDATI NA BOBIJA FIŠERA i Lj.
S. - DUCIJA!
Novače, bolje bi ti bilo da si tako postupio nego kako si
učinio. Ali, kako reče Konfucije, „ako čovjek napravi grešku, kad je postane
svjestan a ne ispravi je, čini drugu grešku“.
Naslov ovog dijela teksta je pretenciozan, naročito
onome ko bolje od mene zna u kakvim mengelama te drže neki ugovori. O tome si
trebao misliti na vrijeme i postepeno se pripremati za „promjenu kursa“. Nisam
dovoljno informisan, ali mi se promjena kursa učinila ishitrenom. Utisak mi je
da kada ti je postalo nepodnošljivo idalje biti dio u Megamašini (za mljevenje
ljudskih duša), i kas si osjetio da si nedovoljno čovjek, kakav si želio biti, čak ako nikad nisi pročitao pjesmu
Jovana Dučića Saputnici, u sebi si
počeo proživljavati stanje duše koje je tom pjesmom Dučić krasno izrazio. Čujmo
ga:
„Sve za svojim putem, ja sam žudno hteo./ Sve za
svojim putem! Ali zaman muke:/ Na raskršću svakom uvek sam se sreo/ S
kažiprstom kobnim nevidljive ruke./ Htedoh u svom srcu da glas sebe čujem,/ A
ja čuh u sluhu glas ko zna od kuda./ Htedoh da se otmem, da snevam, da snujem:/
Društvo nevidljivih pratilo me svuda .../ Ja gdje sam? Moje delo gde je?/ Koga
sledim večno nesvesno i strasno?/ I u meni samom koliko je mene?/ Koliko? Sve
ćuti. Ah to je užasno“.
I ja sam svojevremeno iskusio mučno, užasno stanje duše, koje Dučić predstavi ovom
pjesmom, a to je kad se zapitamo da li je put kojim idemo ispravan? Posumnjati
u ispravnost puta kojim se krećemo, slijedeći, u mom slučaju je bilo politički
režim, ili u tvom opštidruštveno-civilizacijski tok, civilizacije koja je u
ćorsokaku, osnovni uslov je da čovjek krene putem
individuacije ili oboženja.
A onaj koji na tom putu ne posrne, već stigne do cilja, taj tada ove Židove
riječi može potpisati kao da su njegove: „Kakav
me to zanos pobednika uzdiže tebi bliže Bože, jadan li je čovek koji misli da
samo na ljude osloniti se može!“
U jednoj od knjiga pišem, povodom izjave Bila Klintona
kako se prazno, bezvezno osjećao narednog dana kad više nije bio predsjednik
SAD, da ja, iako sam izbjeglica, tačnije prognanik, ni dok je bio predsjednik s
njim ne bih pristao na razmjenu onoga što imamo. A jedan čitalac te knjige,
kasnije me upitao, bilo je to kad je Novak već bio svjetski prvak u tenisu, bi
li s Novakom „mijenjao kožu“? K'o s nokta sam odgovorio, ni slučajno i objasnio
zašto. Pronicljiv čitalac ovog teksta će prepoznati sadržaj odgovora, pa ga
ovdje neću eksplicitno navesti.
Anoniman sam, iako sam u jednoj oblasti – samospoznaji
– napisao i kao autor-izdavač objavio, za čovjeka naše civilizacije,
najsistemaričniju i najobuhvatniju knjigu (Naša joga i prosvjetljenje, 125
autorskih tabaka, s podnaslov teorija i
metodologija duhovnotjelesnog samousavršavanja. Namjenjena je čovjeku naše
civilizacije. Njome sam unio red u poimanje nauka joge, povezujući hatha jogu s evropskom duhovnom tradicijom,
dubinskom psihologijom i posbeno naukom K. G. Junga. Usljediće Jungov dokaz da
je jogu nemoguće pojmiti bez njenog povezivanja sa zapadnom duhovnom tradicijom
i dubinskom psihologijom. Jung je pisao: „Zapad će tokom svog daljeg razvoja
stvoriti svoju sopstvenu jogu i to na osnovi koju je stvorilo hrišćanstvo“. Zato sam kombinovanu metodologiju, koju nazvah
naša joga, što znači joga za čovjeka naše civilizacije, konstuisao tako
da sam na evropsku duhovnu tradiciju „razastro“ hatha jogu, a rezultate koja
ona čovjeku pruža objasnio dostignućima i savremene medicine, te uz to pridodao
Jungov metod, koji je on nazvao proces individuacije, čiji cilj je dostizanje
ucjelovljenje bića, samostvarenje ili prosvjetljenje. Istočna tradicija prosvjetljenjem
naziva stanje duha kod onog čovjeka ko je osvjestio dio nesvjesnog koji je
moguće osvjestiti. U tom stanju su bili Buda i Isus, ali ne samo oni, ali ih
pomenuh jer su nam najpoznatiji. U Evropi je Njegoš bio jedan od nekolika
najveća prosvjetljenika, ali veleumne srpske glave, ni vjerske ni svjetovne, to
ne prepoznaše.
Ovo što ću ukratko napisati o svom hodu putem
individuacije („preko trnja do zvijezda“), nekima će se dojmiti kao
samohvalisanje, iako je vid podrške i pouke Novaku, sada kad mu je podrška
najpotrebnija. Kant je imao pravo kad je rekao, da sve naše saznanje počinje
iskustvom, u to ne treba sumnjati. Malo je osoba u svijetu koje su, slično kao
Novak, dostigle u jednoj oblasti „zvjezdane visine“ i odozgo čule navedene
Geteove riječi (ponoviću ih): “Kad dospemo do dobra zemlje ove, sve
što je bolje obmanom se zove”. Radovalo bi me da ima još neki Srbin koji je postigao prosvjetljenje, a
pošto za takvog ne znam, to me žalosti i moju radost povodom svog postignuća
umanjuje. Za utjehu, često mi služi Njegoš, a ja sam, kao što je bio i On, „Jedna
slamka među vihorove, – /
Sirak tužni bez nigđe nikoga!/ Moje plame snom mrtvijem spava,/ Suza moja nema
roditelja. ... Čašu meda jošt niko ne popi,/ Što je čašom žuči nezagorči. ...
Junaku se češće puta hoće/ Vedro nebo nasmijat grohotom.“ Povodom Novakove promjene kursa kretanja, uzmite da je „vedro
nebo“ iznad njega Megamašina za
mljevenje ljudskih duša. Oslušnite pažljivo i čućete kako se ta mašina trese
od grohotnog smijeha.
Iako sam svojevremeno, po kretanju putem
individuacije, postao i dvadesetak godina u BiH bio najžilaviji disident – kojem
je silna Udba, probala slomiti kičmu, pa nakon što je u tu svrhu bila
angažovala i Vojislava Šešelja (tada poltrona i apologetu Titovog režima), a
nakon što sam ga „pročitao“ i izbacio iz cipela, Udba je iskusila ove Njegoševe
stihove: „Tvrd je orah voćka čudnovata –/ Ne slomi ga, al' zube polomi“ – sada
mi anonimnost ni najmanje teško ne pada.
Uobičajavam svoje spoznaje izraziti mudrim izrekama
velikana ljudskog duha. Oni su moji „drugovi blistateljni“. A Seneka je jedan
od njih. Čitaocima poklanjam ovu njegovu mudrost. „Onaj ko ima sebe, taj nije
izgubio ništa“. U Titovom režimu, nuđeno mi je da budem značajan dio u jednoumnoj mašini. Odbio sam više puta
ponavljane ponude, a nakon toga pritisak da mi kičma bude prelomljena bio je
sve jači, ali sam sve izdržao. Kad se jednoumni sistem stropoštao u ambis,
nacional-šovinisti su računali na mene kao kartaroš na keca u rukavu. Mislili
su da ću svoju slobodoumnost trampiti za ministarsku fotelju. U dva navrata –
sikteriosam ih. Svi koji su me poznavali i u Titovom režimu i kasnije smatrali
su da mnogo gubim što se ne uključim u vlast, a ja sam – i kad sam u konjska
kola tokom rata u BiH tovario stajsko đubre i izvlačio ga na njive i livade –
smatrao da time nisam izgubio ništa, jer sam imao sebe. A da sam prihvatio ministarski položaj izgubio bih sve
što smatram za vrijedno – sebe samog.
Novak od nedavno hoće da pronađe sebe samog,
najvrjednije blago koje čovjek može otkriti u svom ovozemaljskom životu, i od
tada mi je bliži i draži nego što je to bio ranije, kao tada važan dio megamašine za mljevenje ljudske duše. U
Jevanjđelju po Tomi (VII izreka) Isus
na pitanje učenika da im objasni kakvo je Carstvo Božije odgovara: „Carstvo
Božije je kao trgovac koji je imao trgovinu i pronašao biser. Trgovac je bio
razborit. Prodao je trgovinu i kupio biser za sebe. Da li vi tražite blago koje
ne propada, koje preživljava, koje moljci ne napadaju niti crv nagriza?“
Ako učinimo upoređenje navedene Isusove izreke i Novakove
situacije, biće da je Novak imao trgovinu (mnogo vrijednu), a onda je čuo da
postoji biser, simbol blaga koje ne
propada, koje i fizičku smrt preživljava, pa je u potrazi za tim biserom odlučio
zapostaviti trgovinu.
No, problem je u tome što izgleda Novak nije dovoljno
informisan da postoje trgovci lažnim biserima, slično kao što je, po Židu,
Vatikan kovač lažnog novca. A kad neko krene putem individuacije (Jung) ili
oboženja (hrišćanski rečeno), po njega je najgore ako zastane kod neke
prepreke, a njih je na tom putu mnogo, veoma mnogo. Vidjeli ste šta se događa
jahaču kada u parkuru (preponsko jahanje) konj stane ispred prepone. Tada
jahač, po zakonu inercije, spada s konja i moguća je pri tome i povreda. Kao
što jahača nosi konj na svojim leđima, slično tome volja onoga ko krene putem
individuacije nosi putem „preko trnja do zvijezda“. Mnogo trnja se zabada u volju
duhovnog rasta i razvoja, a bol koji se pri tome osjeća često je ogroman. Tada
„iskušenik“ pomišlja kako bi bilo pametnije odustati. Ako odustane, kasnije
shvati da bi mu bilo bolje da nije ni probao da „dohvati zvijezde“, jer rane
koje su nastale na stopalima od uboda trnja postaju žive rane duše i nikad ne
zarastu. Videći to kod drugih, svojevremeno sam podnosio bolove od uboda trnja,
a kad sam prešao preko trnja i stigao do zvijezda, na mojim stopalima nisu
ostali ni ožiljci od rana. Tek tada sam sasvim shvatio poruku poslovice, da se
pametan čovjek uči na tuđim greškama, a budala na svojim. „Budale“ su me
navodile da s njima idem kod Slavinskog na „inteziv prosvjetljenja“ i kod nekih
drugih gurua tamo i amo, a ja sam se držao knjiga najvećih umova svijeta. Onih knjiga
koje govore o svjetskoj duhovnoj baštini, filozofiji i drugim vidovima
mudrosti, te o nauci, prvoredno dubinskoj psihologiji. To mi je, uz revnosno
praktikovanje hatha joge, omogućilo da postignem prosvjetljenje.
Potom mi je trebalo duže od dva mjeseca da se povratim
u duhovno stanje koje se u okviru naše civilizacije smatra normalnim. Iskusiti
čari Carstva Božijeg, Jung bi rekao precentrirati se iz Ega u Sopstvo (arhetip
Boga u kolektivno nesvjesnom) znači potom imati moć kretanja po skali
Ego-Sopstvo (Erih Nojman), a to je živjeti i u carstvu zemaljskom i u carstvu
nebeskom. Istočnjaci koji dožive prosvjetljenje, oni ostaju centrirani u
Sopstvu ili što bliže njegovoj gravitacionoj sili, ali Zapadnjak, koji bi ostao
centriran u Sopstvu, ljudima koji pojma nemaju o prosvjetljenju doimao bi se
kao opasan ili čak i nenormalan. Sokrata je demokratska Atina ubila kao
opasnog, a Jevreji su isto to učinili Isusu. Zašto se to dogodilo dvojici, od
četvorice (druga dvojica su Buda i Komfucije) ljudi koji su, po Karlu Jarspersu,
najviše učinili za čovječanstvo, objasniće Gete (iz Fausta): „Vagner:
A svet? A ljudsko biće! Svako želi da spozna njih / Faust: Da, da, onako kako je kadar da spoznaje. Ko sme da tome
pravo ime daje? A one malobrojne, što su nešto i saznali, al' nisu znali
vešto da skrivaju saznanja ta, no su ih, srca nabujala sva, prostom puku
obznanjivali, –
njih su, otkad za svet se zna, razapinjali i spaljivali!“
Jung je pisao u vezi kretanja putem individuacije: „Ako
Istočnjak krene tim dugim putem, on čini ono što se u njegovoj duhovnoj
tradiciji smatra za najbolje od svega što može da učini. Ali Zapadnjak koji
poželi da krene tim putem, ako je stvarno ozbiljan, imaće sve autoritete protiv
sebe – intelektualne, moralne i religiozne“. Ovo sam pročitao nakon
prosvjetljenja, a iskusio sam prije pa i kasnije. Novak, kao dio Megamašine, bio
je miljenik svih srpskih autoriteta, svjetovnih i crkvenih, a ako, parafraziraću
Junga, istraje na putu individuacije, iskusiće sve autoritete – intelektualne,
moralne i religiozne – koji će se okrenuti protiv njega.
Po grčkoj mitologiji Prometej je ukrao vatru bogovima,
što je simbolično izražena spoznaja, koju će Jung naučno dokazati, da u čovjekovom
kolektivnom (opštem) nesvjesnom postoji arhetip Boga, što su neurofiziolozi na
Kalifornijskom univerzitetu eksperimentalno potvrdili 1997. godine. O toj
spoznaji i svom iskustvu prosvjetljenja Njegoš nam je ostavio zapis u najdražem
mu djelu, Luča mikrokozma. Tugo golema! Najumnije srpske glave, mislile
su da su Njegošu napisale slavopoljke, a samo su o njemu – bulaznile. Uslijediće
dokaz za ovo kasnije.
Prosvjetljenici su drugačije
od mitologije, ali suštinski isto, govorili o bogospoznaji i na njihovim
“otkrovenjima” su nastajale monoteističke religije molitve. Ali problem je
nastajao kada su neprosvjetljeni uzeli, kao za sebe profesionalno zanimanje, da
vjernicima tumače poruke prosvjetljenika. Poruku prosvjetljenika može shvatiti
samo prosvjetljenik. I Ošo je bio u pravu kad je govorio učenicima, dok je budem
živ vi ste na izvoru žive religije, a kad odem i moja spoznaja postaće leš.
Neprosvjetljeni će moj nauk okameniti i to o čemu će oni govoriti neće biti
živa religija. (Ošo je umro 1990.) Oni koji su bili u Ošovom centru u Puni
pričali su mi o razočarenju. Vele da tamo nema ništa od opojnog mirisa duha koji
se osjećao dok je Ošo bio živ. Ostao je samo biznis.
Gete je i o prosvjetljenju
rekao sve što se i o njemu ima reći: „Svaka velika ideja, čim se ispolji u pojavi, deluje tiranski; usled toga
se preimućstva koja donosi odveć brzo preobraćaju u štetu. Stoga možemo svaku
ustanovu braniti i veličati ako se setimo njenih početaka i ako umemo pokazati
da i sada još važi sve ono što je za nju važilo na početku“.
Niče je uzviknuo: Bog je mrtav! Mislio je na Boga kako ga
predstavljaju religije. On je živio prije Junga. Iintuitivno je naslutio
postojanje nesvjesnog potencijala u
čovjeku, koji ga može dovesti do duhovnog stanja koje je Niče, ispravno, nazvao
nadčovjekom. Sad znam da sam u odnosu
na ono što sam bio prije prosvjetljenja, u duhovnom stanju koje se može nazvati
nadčovjekom. Istočna tradicija to naziva prosvjetljenjem, samadhijem, nirvanom,
satorijem, a Jung samoostvarenjem.
U indijskoj tradiciji se smatra, viđeno na evolucionoj
ljestvici, a ona je vertikalna, da je razlika između neprosvjetljenog i
prosvjetljenog čovjeka slična onoj koja postoji između najrazvijenijih primata
i čovjeka. Samo se ljudima koji ovo nisu znali, a mnogi zapadno od Indije ni
sada to ne znaju, mogla naturiti dogma o Isusu kao Jedinorođenom Sinu Božijem i
druge bajkovite izmišljotine o njemu, kao dogme. Ili dogma da je Allah, preko
Džibrila (arhanđela Gavrila), Muhamedu diktirao ono što je sada sadržaj Kur'ana, a poznato je, ali se o tome
šuti, da je koji vijek po Muhamedovoj smrti bilo nekoliko verzija Kur'ana, ali su sve one koje su imale
više duhovnog sadržaja, izvornog od Objave,
od sadašnje verzije, uništene i ostala je ona koja ulemi (islamskoj vlasti) daje mogućnost da se prema vjernicima
ponaša kao čoban prema ovcama.
Evo (obećanog) dokaza da su umni Srbi o Njegošu samo
bulaznili jer niko od njih nije ni naslutio da je Njegoš bio dostigao duhovni
nivo, Isusovom sličan – prosvjetljenje – koji je, s obzirom na okolnosti u
kojima ga je On postigao, meni veličanstveniji i od Isusovog. (Navodim izvod iz
knjige Srbi, oglednimo se! – opstati ili nestati?):
«Citat iz Luče: “Čovjek izgnat za vrata
čudestvah,/ on sam sobom čudo sočinjava; (…) on se sjeća svoje prve slave,/ on
snijeva presretnje blaženstvo;/ al' njegovi snovi i sjećanja/ kriju mu se jako
od pogleda,/ bježe hitro u mračnim vrstama/ u ljetopis opširni vječnosti;/ samo
što mu tamnijem prolaskom/ trag žalosti na dušu ostave,/ te se trza badava iz lanca,/
da za sobom pronikne mračnosti”
Mitologije svih naroda i
kasnije spoznaje Velikih Prosvjetljenika (koje postadoše osnovom za
nastanak monoteističkih religija), te književna i neka druga umjetnička
djela (dovoljno se sjetiti Dostojevskog i Hesea) bave se na svoj način sadržajima
nesvjesnog, kao onim što je osnovno, ali ona, nažalost, čak i najobrazovanije
nedovoljno praktično poučavaju, jer mi, manje-više, u onome što nam se njima
predstavlja rijetko zapažamo srž pouke ili poruke; ono što je najbitnije:
nesvjesne motivacije za postupke, a još rjeđe ih (najveći broj ljudi nikada)
povezujemo sa istim ili sličnim mogućnostima, nagonima i motivima u nama
samima.
Navešću primjer Njegoša i
njegovu Luču mikrokozma. Sve što se ima reći o pitanju čovjekovog duševnog
života, o odnosu svjesno-nesvjesno ili relacije mi-Bog-Satana (tamna strana
arhetipa slike božije), u toj najljepšoj odi prosvjetljenju (kojoj je
autor jedan čovjek) Njegoš je saopštio (1845. g.), a šta smo mi od toga do sada
shvatili ili od toga koristi imali? Ništa! Gore u tekstu pominje se i ono
što je Jung nazvao kolektivno nesvjesno (ljetopis opširni vječnosti) i naša
želja da ponovo postignemo ucjelovljenje bića, ali i žal zbog toga što nam to
samo bljesne i bježi hitro u mračnim vrstama i ne polazi nam za rukom da za
sobom proniknemo mračnosti (osvjestimo nesvjesno). On kasnije veli: „Ja
dopirem do granice mrakah,/ mrakah mećem koliko svjetlosti“, što je primjer
osvješćivanja nesvjesnog pola vijeka ranije nego je ono naučno prepoznato.
Ali oni koji su tumačili Njegoševo djelo pokazaše se i sljepcima i
neznalicama.
Kakav grijeh prema Njegošu i
kakva nacionalna bruka, zbog toga što Luča čekaše 150 godina na dešifrovanje.
Moje oduševljenje kada mi to pođe za rukom, a bilo je nakon prosvjetljenja,
bilo je neizrecivo, a ovo postignuće je samo po sebi veličanstveno! Za nas
ništa manje važno nego što za Svijet bješe kada je Šampolion dešifrovao egipatsko
hijeroglifsko pismo. Sad samo ukratko. Mrak(a) je simbol za nesvjesno a svjetlost
za osviješćenost, prosvjetljenost. Njegoš ovo što slijedi (predstavljeno
kao Božije riječi, kamuflaže radi) držaše za našu najprešniju potrebu da
osvijestimo nesvjesno i da se tako prosvjetlimo, i u vezi s tim on reče: „Da
od svete odstupim dužnosti,/mrake carstvo bi ostalo vječno.…/ Što se više
tvorenijem pružam,/ sve se njino carstvo umanjuje;/ vrijeme će i toj
cjelji doći/ da se bezdne mračne osvijetle“. (Cjelja znači cilj).
Njegoš svetom dužnošću
smatraše da se izbavimo iz mraka nesvjesnosti, a citiranim stihovima
doslovno opisuje postupak koji se odvija tokom meditacije: što sviješću
dublje ulazimo u nesvjesno tako ga osvješćujući, carstvo nesvjesnog se
umanjuje. Oni koji nisu samospoznati nisu mogli shvatiti da je Njegoš (zbog
stavova Crkve) proces osvješćivanja nesvjesnog, što je bilo glavno učenje i
tumačenje Isusove poruke od strane gnostika, uvijao na razne načine, pa tako i
to kao da je Bog, a ne Njegoš, mnogo posla imao dok je vrjeme oteo mrakama iz
njinog lanca i tavnice.
Njegoševa nada, da će
jednom čovjekov cilj postati da se bezdne mračne osvijetle, našom jogom,
metodologijom koja vodi ka prosvjetljenju, dobiva praktično upustvo za svoju
realizaciju.
Prosvjetljenici
Njegoševskog tipa svom vremenu donose nov, istorijskom trenutku primjeren
način samospoznaje koji vodi ka prosvjetljenju. I, gle čuda! Njegoš nam
naslovom svog najdražeg mu djela, ostavi poruku da je ono oda, pohvala prosvjetljenju,
a najumnije glave srpskog naroda ni vijek i po kasnije to ne prepoznaše.
Luča znači svjetlost, a mikrokozam („mali svijet“) pojam je koji Njegoš
koristi za čovjeka. Savremeno rečeno Luča
mikrokozma znači svjetlost u čovjeku, skraćeno: prosvjetljenje. U
poređenju s Lučom, prosvjetljeniku se biblijska Jevanjđelja doimaju
kao loše sročena poema na istu temu. Tako je jednim dijelom zato što Jevanjđelisti
nisu bili prosvjetljeni, pa zbog toga Isusov nauk ne znadoše prenijeti
autentično. Drugo, zato što su biblijska Jevanjđelja podobro frizirana za
potrebe Crkve, što je postalo očito od pronalaska Gnostičkih spisa u Egiptu,
Nag Hamadske biblioteke. Među tim spisima je i Jevanjđelje po Tomi, vrlo
kratko, a u kome je prikazana srž srži Isusovog nauka, od čega samo ponešto
postoji i u Biblijskim Jevanjđeljima.
(Jung će pokazati koliko je
ispravno Njegoš shvatao pojam mikrokosmosa. „Kod alhemičara proces
individuacije važi kao analogija postanka sveta. Empirijski čovek, naime,
nije korespodentan u odnosu na svet, kao što je mislio srednji vek, već je to
neopisiva celovitost duševnog ili duhovnog čoveka. Ona se ne može opisati, jer
je sastavljena od svesti, kao i od neodredivog rasprostiranja Nesvesnog.
Šta je to u čoveku što odgovara kosmosu i koji se proces nastajanja može
uporediti sa postankom sveta: to je rođenje Sopstva, pri čemu ono izgleda kao
mikrokosmos“).
Njegoš nam je Lučom ostavio
idejni projekat za novu religiju, religiju prosvjetljenja, koju je svijetu
kasnije Jung darovao na naučan način. (Prije mene ep. Nikolaj Velimirović je
naslutio da je Njegoš bio religiozan na neki poseban način, pa iako je knjigu
o njemu naslovio Religija Njegoševa, nije shvatio kakav je to tip religije
Njegoš otkrio). Religija prosvjetljenja je najviši nivo religioznosti i
jedini koji odgovara čovjeku našeg doba, pa je moj žal nad srpskom sudbinom
tim veći što je nama naš sunarodnik prije vijek i po ostavio „uputstvo“ za
taj tip religije, ali smo mi u to uputstvo gledali kao ljudi u egipatske
hijeroglife prije nego ih je Šampolion dešifrovao. Na osnovu Njegoševog Projekta
već smo mogli otpočeti rekonstrukciju svog zapuštenog duhovnog hrama –
pravoslavlja – ali nažalost to ne shvatiše na vrijeme ni najduhovniji Srbi.
Da li su onda oni duhovni? Nikola Tesla je smatrao da je Zapadu potrebna
nova religija, koja bi bila spoj hrišćanstva i budizma. Tesla je bio na pravom
tragu.
U hrišćanstvu, uz određene
sistematične prakse za tijelo (Kjerkegor je to prvi shvatio) dovoljno bi bilo
vaskrsnuti gnosticizam (grč.: gnōsis – spoznaja, znanje), kojeg su tzv. pravovjerni
krvavim znacima zatrli, a to bi značilo isto kao kada bi se uzeli neki
elementi iz budizma (kome je joga rodonačelnik), jer bi se dobio duhovni postupak
ili religija samospoznavanja do prosvjetljenja putem meditacije, a u
Luči se, suštinski viđeno, na to ukazuje. Pravoslavni s pravom optužuju
Njegoša da je u Luči iznio gnostičke ili bogumilske stavove. Ideja samospoznaje
ili „gnosis je dalje delovala u različitim kasnoantičkim i srednjovekovnim
pokretima, bogumili i katareni”, da bi vaskrsla u Luči i kasnije u duhovnotjelesnom metodu naše joge. (Slična ideja
se pojavila i u Rusiji u XIX vijeku u pokretu duhobori, koje je simpatisao ili
im i pripadao Lav Tolstoj, duhovni gorostas).
Njegoš, ako budemo imali
dovoljno pameti, može za nas postati ono što je za sike Guru Nanak, koji je
vrlo uspješno sjedinio elemente (islamskog) sufizma i budizma u novu
religiju. (...)
Njegoš, koji je hristolikost postigao na zadivljujući način, Lučom mikrokozma obavio je opijelo pravovjernom hrišćanstvu, religiji
kojoj je u jednoj maloj državici stajao na čelu, i vaskrsnuo izvorni Isusov
nauk, onaj o kome svjedoče gnostici.
(Da je u crkvi, prisutnima razumljivo, izgovorio nešto od suštine što je stihovima
izrazio u Luči, Njegoš bi bio likvidiran, ili bi
u crkvi došlo do šizme. Pošto je toga bio svjestan, On je svoju spoznaju najdublje tajne tako uvio da je vješto upakovanu prepoznaju
samo oni koji će je i sâmi u sebi spoznati, otkriti. To sam uspio, dugoročno
viđeno, na nacionalnu korist i sreću, a na trenutno zgražavanje Crkve).
Religijski vlastodršci, Kler, uvijek se najviše plaše prosvjetljenika, jer oni razotkrivaju njihove laži, njihov biznis. U hrišćanstvu i islamu
postoji dogma da je njihov mesija posljednji čovjek koji je od Boga poslat
da ljudima prenese njegovu poruku. Zahvaljujući toj dogmi uspostavlja se
religijska institucija, a zbog toga nastaju mnogi pravci i sekte u istoj religiji.
Religijsku instituciju bi bilo nemoguće uspostaviti – o čemu će nadam se svjedočiti
moj nauk – kada bi mi bili svjesni da svaki normalan čovjek ima potencijal da
postane prosvjetljen, a da li će mogućnost biti realizovana ili ne,
zavisi od osobe i okolnosti u kojima ona živi; kako će reagovati na nemušte
poruke nesvjesnog, s kakvim učenjem o prosvjetljenju će se sresti i kako će ga
primijeniti.
Druga od najbitnijih istina koju
sam spoznao je da svako ko se prosvijetli, to postiže isključivo na samosvojan
način. Ponoviću, ovu istinu Isus je ovako izrazio: „Uđite na uska
vrata; jer su široka vrata i širok put što vode u propast, i mnogo ih ima koji
njim idu. Kao što su uska vrata i tijesan put što vode u život, i malo ih je
koji ga nalaze“. (Matej: 7/13,14) (Vuk je ukotvljenje u Arhetip Boga prevodio
kao život).
Današnje liturgije i klanjanja u džamijama su široka vrata i širok put …, a meditacija, pomoću koje sam
ostvario prosvjetljenje, bila je uska
vrata i tijesan put što vode u život, znači do Sopstva, prosvjetljenja.
Jung je dokazao, a u to sam se uvjerio u dva slučaja, da čovjek spontano
može doživiti prosvjetljenje, čak bez ikakve pouke i truda u tom smislu.
Takvo prosvjetljenje upoređeno sa onim koje je ciljno postignuto razlikuje
se slično kao plod divlje u odnosu na pitomu voćku. Tvrdnjom da svako ko se
posveti cilju prosvjetljenja, a uz to bude pravilno poučen, prosvjetljenje
može i postići, ne kažem ništa novo. Isus je govorio: „Ko god pije iz mojih
usta, moraće da postane ono što sam“.
Njegoš je postigao prosvjetljenje
zahvaljujući i tome što mu je Sima Milutinović Sarajlija bio učitelj.
Zapažanje o Siminom prosvjetljenju Njegoš iznosi posvećujući mu Luču. Za ilustraciju: „Da, svagda mi
dragi nastavniče, / srpski pjevče nebom osijani“, što znači: prosvjetljeni, do kog stanja duha je
Sarajlija, vjerovatno, bio stigao spontano, što je među pjesnicima ponekada
slučaj.
A zašto prosvjetljenici i uz njih
neki moralisti imaju potrebu da „ispravljaju krivu Drinu“? Čovjekoljublje,
empatija, je u osnovi te potrebe. U pravilu oni time sebi priređuju samo neprijatnosti.
Znak njihove vrline je, kako zapisa Ivo Andrić,
„u tome što ne mogu da odole iskušenju i da ne kažu ono što ljudi uglavnom
znaju ali ne žele sami sebi da priznaju, još manje da to čuju od drugih. – Oni
se trude da budu što bliže istini, a ljudi ih utoliko manje vole što više u
tome uspevaju. Možda je bilo neophodno da neko među ljudima sve to kaže, ali
je utoliko manje zavidna sudbina onoga koji je to morao da učini“.
Da, baš ovako! U svojim dosadašnjim knjigama (uzgred) pokazao
sam Srbima u čemu su uzroci našeg usuda, a neki ljudi su me utoliko manje voljeli (tačnije više
mrzili) što sam u tome više uspijevao;
dok me drugi obavještavaju da su im moje knjige došle „k'o melem na ranu“.
(Knjizi Naša joga i prosvjetljenje neki
čak daju kompliment nazivajući je kosmičkom
biblijom XXI vijeka. To su oni koji su pojmili mogućnosti koje pojedinac
može imati proučavajući je u smislu njenog podnaslova: teorija i metodologija duhovnotjelesnog samousavršavanja).» (Kraj izvoda iz knjige
Srbi, ...).
A
najdraža izjava-konstatacija o mom životnom djelu mi je ova. Književnica Ljubica Žikić, u knjizi Slike raspuklog vremena, povodom koje je
proglašena
za najboljeg autora u 2005. godini u BiH, u posveti mi napisala je: „Knjiga
'Naša joga i prosvjetljenje' uvek mi je bila nadahnuće kada sam pisala ove
priče. Znanje koje sam crpila iz nje pomoglo mi je u ovom uspehu. Dragi Žarko,
hvala Ti mnogo što si čovečanstvu podario ovu genijalnu knjigu, knjigu koja će
se tek za 200 godina čitati i razumevati na pravi način“. (Faksimil posvete i
karton Vojislava Šešelja iz SDB Sarajevo, u kome piše da me špijunirao, 1979.,
su na mom blogu, u tekstu Povodom izbora
novog pape Franje I).
(I knjigu Srbi, oglednimo se! – opstati ili nestati? štampao
sam kao autor-izdavač. U toj knjizi sam dijagnosticirao osnovnu srpsku bolest: neuroza
sudbine. Pojašnjenje dijagnoze pogledajte na mom sajtu: www.durmitara.com klikom
na pomenutu knjigu).
Jedan dio od onog što se
sada naziva alternativnom medicinom nekad je podvođen pod nadriljekarstvo i ono
je bilo zabranjivano. Hirurški zahvat na tijelu, u svrhu poboljšanja zdravlja,
može izvesti samo kvalifikovani hirurg sa svojom ekipom. A kako stoje
stvari sa “hirurškim” zahvatima na psihi,
za koje je potrebno mnogo više znanja i umjeća nego za one na tijelu? Tijela su
mnogo sličnija nego psihe i utvrđene postupke liječenja na tijelu je
jednostavnije izvoditi nego ikakve na psihi, ali bez obzira na to za
intervencije u psihi nema licenciranja, osim za psihoterapeute. (U Americi
tražilac psihoterapeutskog tretmana treba potpisati, uz finansijsku obavezu, da
za pet godina neće odustati od liječenja). A nad radom svakojakih šarlatana,
kobajagi, za psihičko uravnoteženje, od kojih se neki samoproglašavaju guruima,
države nemaju nikakvu regulativu.
Justejn Gorder u knjizi Sofijin svet, (radnja knjige se događa u
Norveškoj) piše kad “učitelj” (Alberto) s “učenicom” (Sofijom) ulazi u jednu
knjižaru i pokaza joj najveći zid. “Imao je tri odeljka: NEW AGE, ALTERNATIVNI
NAČINI ŽIVOTA i MISTIKA. Alberto veli: “Ovde u svakom slučaju ima mnogo obmana.
Ali to se prodaje onoliko dobro koliko i pornografija. (...) U mnogim od tih
knjiga ne postoji ni jedno jedino iskustvo” Sofija pita: “Pa kako je onda moguće
pisati tako neverovatno mnogo knjiga o takvim stvarima?” Albert odgovara: “Reč
je o najkomercijalnijem proizvodu u svetu. Ljudi žele takve stvari”.
Ako želite znati zašto je to
tako, dio odgovora ćete naći u motu moje knjige Naša joga i prosvjetljenje, u ovim riječima Eduarda Širea: “Nikada žudnja za duhovnim životom, za
nevidljivim svetom, što zovemo onostrano, koje su svetovno mišljenje i
materijalističke teorije naučnika potisle, nije bila ozbiljnija i više
realnija. Vrata Nevidljivog, Onostranog
sveta su otvorena, ali ja stajem na onome što je konstatovala oficijelna nauka”.
Zato što sam motom najavio
da se u knjizi nalazi samo ono što je u saglasnosti sa oficijelnom naukom,
izdavači nisu htjeli štampati moju knjigu, uz opravdanje da neće biti
komercijalna. I, bili su u pravu. Ovo je doba u kome su obmane
najkomercijalnije.
Pitam se da li Pape Imaz ima
nešto čim može dokazati da je kvalifikovan da Novaka poučava meditaciji? U
Mojoj knjizi je poglavlje o meditaciji obinije od 100 stranica (sitno kucanog i
nepristojno zbijenog teksta), a završava se s Važna (završna) upozorenja,
kojih je 10. Njima upozoravam ko se po metodu naše joge samostalno ne smije baviti meditacijom na način u knjizi
opisan. Ono što samozvani gurui u Evropi i Americi nazvivaju meditacijom to je šarlatanstvo. Zbog toga je dobro biti
podalje od njih.
Meditacija je drevni
jogijski postupak za osvješćivanje onog dijela nesvjesnog koje je Jung nazvao
kolektivno nesvjesno. Dakle ono s čim se rađa čovjek. Između svjesnog i
nesvjesnog dijela psihe postoji pregrada. Ona nije isto jaka kod svakog čovjeka,
a kad ta pregrada postane, iz nekog razloga slučajno, “porozna”, tada se javlja
ono što psihijatrija naziva duševnom bolešću. Međutim, moguća je komunikacija
između svjesnog i nesvjesnog dijela psihe. Ona se nesvjesno odvija tokom
spavanja, u snovima. Moguće je da se čovjek pouči da i u svjesnom stanju
postigne komunikaciju između svjesnog i nesvjesnog dijela psihe. U jogi se to
postiže meditacijom, nakon višegodišnje pripreme posebnim tehnikama. Jung je
isti postupak, svojim metodom analitičke psihologije nazvao transcedentnom
funkcijom. “Pod nazivom ‘transcedentna funkcija’ ne treba podrazumevati ništa
tajanstveno, takoreći nadčulno ili metafizičko, već psihološku funkciju, koja
se po svom tipu može uporediti sa istoimenom matematičkom funkcijom koja predstavlja
funkciju imaginarnih i realnih brojeva. Psihološka ‘transcedentna funkcija’
proističe iz spoja svesnih i nesvesnih sadržaja. (...) Tako bi
naš pojam ‘kolektivno nesvesnog’ bio evropski ekvivalent za buddhi,
prosvjetljen duh. Moglo bi se reći da se donji psihički slojevi strpljivim
vežbanjem Hatha-joge prilagođavaju i uobličavaju sve dok više ne ometaju razvoj
‘više’ svesti”.
Kad čitaoci u mojoj knjizi
pročitaju da će nekima od njih trebati da se za meditaciju pripremaju
praktikovanjam hatha joge osam ili i više godina, oni mi pišu i pitaju kako taj
i taj učitelj joge meditaciji poučava polaznike kursa kod njega u prvoj godini.
Na takva pitanja mi je najteže odgovoriti, a oni koji ih postavljaju time
pokazuju da moju knjigu nisu ozbiljno ni pročitali, iako u njoj piše da je
treba proučavati.
Upustiti se nepripremljen u
meditaciju, upoređujem s tim kao kada dijete, iz znatiželje, rastavi igračku da
vidi šta je u njoj, a onda je ne zna sastaviti. Ili neko znatiželjan i
nestrpljiv kalauzom proba otvoriti bravu na vratima neke prostorije da bi vidio
šta je u njoj. Mnogima je (nepripremljenim) u meditaciji polazilo za rukom da
“kalauzom” otvore vrata koja vode u nesvjesno, ali su pri tome bravu toliko pokvarili
da kasnije nisu mogli vrata pritvoriti da dobro pasuju. Zato su postajali zbog
neopreznosti psihotični i bili osuđeni da doživotno psihofarmacima sprječavaju prodor
sadržaja nesvjesnog u svijest.
Zadivilo me Jungovo
priznanje, mom iskustvu vrlo slično, šta je sve proživljavao dok je otkrivao
kako osvješćivati nesvjesno: “Često sam bio toliko uznemiren da sam morao da
primenjujem neke vežbe joge kako bih svoja osećanja držao pod kontrolom”.
Moto u knjizi Naša joga i prosvjetljenje uzeo sam od
Njegoša, Junga i Širea (već navedeno). A evo uzetog od Junga:
“Novo
doba i sadašnjica, gledani s ove točke, čine se poput pojedinih epizoda drame što
je otpočela u davno minulo doba, i proteže se u svim stoljećima u daleku budućnost.
Ta drama je: osvješćivanje čovječanstva. (...)
Psihologija nužno postiže
najvišu tačku u psihi svojstvenom razvojnom procesu, koji se sastoji od
integracije sadržaja sposobnih da se privedu u svest. On znači nastajanje
celovitosti kod čoveka, koje za svest o sopstvenom Ja ima kako neobične tako i
teško opisive preobražajne posledice. Sumnjam da ću biti u mogućnosti da opišem
promenu subjekta pod uticajem procesa individuacije na način koji mu dolikuje;
kod toga se naime radi o relativno retkom događaju, kojeg saznaje samo onaj ko
je prošao kroz dugotrajno, ali za integraciju nesvesnog neophodno razračunavanje
sa nesvesnim komponentama ličnosti. Kada se nesvesni delovi ličnosti privedu
u svest, tada iz toga ne proističe samo asimilacija ovih u već postojeću
Ja-ličnost, već i promena iste. (...) Ovaj proces ne formira ništa manje do
novi centar ličnosti, koji je kroz simbole označen kao nadređeni i jači od
Ja, a koji se kasnije i empirijski ispostavlja kao nadređen. Takođe mu se više
ne može dati naziv Ja, zbog čega sam ga nazvao Sopstvenost (Sopstvo).
Saznanje i doživljavanje ove
Sopstvenosti je najvažniji i najplemenitiji cilj indijske Joge, zbog čega je
dobro kada se za psihologiju Sopstvenosti obratimo dragocenostima indijskog
znanja.
Spoznaja Sopstva nema, kako
kod nas tako ni u Indiji, ničeg zajedničkog sa intelektualizmom, već je to
vitalno i iz osnove preobražajno zbivanje. Proces koji dovodi do ovog saznanja
nazvao sam proces individuacije.
Ako preporučujem proučavanje
klasičnog Joga učenja, onda to nije zbog toga što pripadam onim ljudima koji
ekstatično padaju u trans kada začuju djana (dhyana: meditacija), buda, mukti
ili kakvu drugu magičnu reč, već zbog toga što se psihološki vrlo mnogo može
naučiti iz joga filozofije, što se može i praktički koristiti”.
Dva glavna vodiča kroz moju
knjigu, kad je riječ o duhovnom rastu i razvoju – procesu individuacije – su
Jung i Njegoš. Čitali ste da je Njegoš, skoro vijek ranije, spoznao postojanje
u psihi onog dijela koji će Jung naučno otkriti i nazvati kolektivno nesvjesno. Svaki prosvjetljenik je spoznavao postojanje
tog dijela psihe. Od stihova uzetih u motu nije potrebno ništa više da
prosvjetljeni shvati da je Njegoš bio prosvijetljen. Čujmo ih:
“Snom
je čovjek uspavan teškijem,/ u kom vidi strašna prividjenja,/ i jedva se
opred'jelit može/ da mu biće u njima ne spada./ On pomisli da je neke pute/ od
sna ovog oslobodio se;/ ah, njegove prevarne nadežde:/ on je tada sebe utopio/
u sna carstvo tvrđe i mračnije/ i na pozor strašni snoviđenja! (...)
S točke svake pogledaj čovjeka,/
kako hoćeš sudi o čovjeku –/ tajna čojku čovjek je najviša./ Tvar je tvorca čovjek
izabrana!/ Ako istok sunce sv'jetlo rađa,/ ako biće vri u luče sjajne,/ ako
zemlja priviđenje nije,/ duša ljudska jeste besamrtna,/ mi smo iskra u smrtnu
prašinu,/ mi smo luča tamom obuzeta”.
Da se neprosvjetljenom
pojasne ovi stihovi moglo bi se napisati knjižicu, o čemu svjedoči činjenica da
su oni od strane komentatora Luče ili
zaobilaženi ili netačno interpretirani. Ukratko. Na Istoku prosvjetljeni se
imenuje i kao probuđeni, buda. A nama je Sidarta G. poznat kao Buda, što je pored
duhovnog postalo i svjetovno Sidartino ime nakon prosvjetljenja, dostizanja
nirvane. Ko je, osim probuđeni, mogao konstatovati da snom je čovjek uspavan teškijem? Ili “duša
ljudska jeste besamrtna,/ mi smo iskra u smrtnu prašinu,/ mi smo luča tamom
obuzeta”. Da je svjetlost, koja je bila tamom obuzeta, mogao je napisati samo
onaj ko je u sebi aktivirao svjetlost (iskru u luču).
Biti usredišten u Egu i
nemati pojma o tome da u sebi imamo i drugi, božanski centar, a s kojim nemamo
svjesnu komunikaciju, znači živjeti u snoviđenjima (indijski u maji). Naša
riječ zamajavati znači: obmanjivati. Čovjek koji proživi život centriran u Egu
i ne spozna, bar intuitivno, da ima u sebi još jedan centar, Sopstvo,
Njegoševim riječima rečeno, “on je tada sebe utopio/ u sna carstvo tvrđe i mračnije/
i na pozor strašni snoviđenja”! Njegoševa strašna snoviđenja su čovjekovi pokušaji
da svakojakim obmanama odagnava duhovnu prazninu.
Do spoznaje duhovnog centra u
nama vodi nas religiozno osjećanje, koje je kod savremenog čovjeka zakržljalo i/ili
degenerisano. Dok je kod čovjeka osjećajna funkcija bila vodeća, religiozno osjećanje
se moglo, koliko-toliko, zadovoljavati putem vjerovanja u Boga i molitvom mu. Kod
čovjeka naše civilizacije, čak i kod žena, intelektualna funkcija postala je
vodeća i zato molitva više ne može biti odgovarajući način zadovoljenja
religioznog osjećanja. Jung je urođeno religiozno osjećanje duše za
intelektualnog tipa čovjeka nazvao nagonom
samoostvarenja. Glavna čovjekova duhovna želja je zadovoljiti taj nagon na
adekvatan način. A neprepoznavanje tog nagona i njegovo nezadovoljenje izaziva
tešku duhovnu patnju, koja se manifestuje svakojako pa i kao noogena neuroza –
osjećaj besmislenosti života. A kako postići osjećaj smislenosti života, i
imati ga i onda kad nas šibaju mnoga zla svjetovnog života, pouku dajem u Našoj jogi, uz Jungovu pomoć. Jung je u
kolektivno nesvjesnom, pored drugih arhetipova, među kojima je arhetip Boga
centralni i s najjačom centripetalnom silom, otkrio i arhetip Smisla.
Osvjestiti taj arhetip, znači dobiti osjećaj smislenosti života, ma kakav svjetovni
život da nam je i prevazići imanentnu duhovnu patnju, koja se nesvjesno i
spontano agregira sve dok je u psihi neosvješćen arhetip Smisla.
O knjizi Spoznaja
najdublje tajne i prevazilaženje duhovne patnje neću ni početi ovdje
pisati. Navešću samo moto u toj knjizi:
S točke svake pogledaj čovjeka,/ kako hoćeš sudi o
čovjeku –/ tajna čojku čovjek je najviša. Njegoš
Duhovnost uzima život kao tajnu svih tajni. Tajna je
nešto što možete postati. Vi možete biti jedno sa tajnom – stopljeni. Tada se
javlja istinska ekstaza, i blaženstvo – tada vam se dešava ono vrhovno, –
prosvjetljenje. Ošo
Naše doba je sve naglaske
stavilo na ovde i sada, i na taj način je prouzrokovalo demonizaciju čoveka i
njegovog sveta. Pojava diktatora i sve bede koje su nam oni doneli potiče od
činjenice da je čoveku oduzeta veza sa transcedentnim zahvaljujući
kratkovidosti superintelektualaca. Kao i oni i čovek je postao žrtva
nesvesnosti. Ali, čovekov zadatak je upravo suprotan: on treba da postane
svestan sadržaja koji naviru iz nesvesnog. (…) Koliko mogu da primetim, jedini
cilj ljudskog postojanja jeste u tome da čovek upali svetiljku u tami pukog
postojanja. Karl
Gustav Jung
Iz moje tame
izbila je svjetlost i osvijetlila mi put.
Kahlil Gibran (Halil Džibran)
Sreća nije laka stvar; vrlo je teško naći u nama samima,
a nemogućno naći je na drugom mjestu. Šamfor
Sada kao i ranije neki, ja samo objašnjavam duhovnu patnju
i njeno prevazilaženje.
Buda
Obratite posebno pažnju na
ovu Jungovu konstataciju: “Koliko mogu da primetim, jedini cilj ljudskog
postojanja jeste u tome da čovek upali svetiljku u tami pukog postojanja”. Upaliti
svjetiljku u tami pukog postojanja znači prosvijetliti se. O tome, kao cilju i
smislu čovjekovog ovozemaljskog života, govorili su svi prosvjetljenici i svi
su prihvatali učenje o reinkarnaciji. Hrišćanski teolozi (tzv. pravovjerni) su
u trećem vijeku zatrli tragove o Isusovom govorenju o reinkarnaciji. Ostavili
su da je duša besmrtna i će na “sudnji dan” mrtvi vaskrsnuti. Teolozi su Boga
pokazali kao osvetoljubivog i smislili
su Strašni sud, Raj i Pakao, radi zastrašivanja i pokoravanja vjernika. Drevni
Indusi su spoznali veliku tajnu – reinkarnaciju – koja je, grubo rečeno, slična
školskom sistemu, gdje slab učenik treba ponoviti razred, pa ako nauči
propušteno, tad može preći u viši razred. Ljudi rođenjem duše u novom tijelu
stiču pravo na popravni ispit. Ja sam jedan od vrlo rijetkih koji je i pod
neviđeno nepovoljnim okolnostima “položio popravni ispit”. Grozno nepovoljne
okolnosti su mi bile kazna za propuštenu povoljnu priliku u prethodnom životu.
Vama se ove riječi mogu učiniti kao budalaština, ali iza njih stoji iskustvo.
Buda je tvrdio da ni Bog ne
može nauditi čovjeku koji je pobjedio svoj ego i postao bezželjan, što se
postiže dostignutom nirvanom. Slažem se sa Budinom spoznajom i iskustveno sam
provjerio njenu tačnost, o čemu ima trag u mojim knjigama.
A svakoga, posebno onog ko
je crnogorskog porjekla, ako misli da će zadovoljenjem želja ega postići osjećaj sreće
treba podsjetiti na Njegoša:
“U vremenu u burnom žilištu/
čovjeku je sreća nepoznata –/ prava sreća, za kom vječno trči;/ on joj ne zna
mjere ni granice:/ što se više k vrhu slave penje,/ to je viši sreće
neprijatelj./ Naša zemlja, mati milionah,/ sina jednog ne mož’ vjenčat srećom:/
samovlacem kad postane njenim,/ tad nazdravi čašom Herkulovom. (...) ... mi smo
iskra u smrtnu prašinu,/ mi smo luča tamom obuzeta”.
Zato Njegoš u Biljardi, u
meditaciji, kao da suflira sebi, a namjenjuje neprosvjetljenima: “Istrgni se,
iskro božestvena,/ iz naručja mračne vladalice,/ podigni se na svijetla krila,/
raspali se plamom besmrtnosti,/ skini mene sa očih mojijeh/ neprozračnu
smrtnosti zavjesu,/ tupe moje otrgni poglede/ od meteža ovog ništožnoga,/ uvedi
ih u polja blažena,/ u tvorenjem osveštanom hramu,/ – da opširnu vidim
kolijevku/ u kojoj se vječnost odnjihala,/ iz koje je u krila udrila,/ u
beskrajni prostor ulećela,/ od svačijeg skrila se pogleda/ do jednoga koji sve
proniče,/ – u opširno svetilište bića,/ đe s’ rađaju sunca i mirovi,/ đê
vjenčano biće s začatijem,/ đe se dusi besmrtnošću krste”.
Filozofi bi za stanje duha,
koje Njegoš nazva vjenčano biće s
začatijem, rekli biće se ukotvilo u Bitak, a Jung u Sopstvo. Isus isto stanje
duha naziva ulaskom u carstvo Božije. Čuvena je njegova izreka da će prije kanila (debelo uže kojim se brodove
vezalo za dokove) proći kroz iglene uši nego što će bogati ući u carstvo
Božije. Bogati simboliše pohlepnog čovjeka, hipertrofiranog ega. U našem jeziku
riječ bogat se koristi za onoga ko ima novac i/ili imetak. Ispravo bi za takvog
bilo reći da je imućan, a ne da je
bogat. Riječ bog-at svojim prvim
dijelom ima ime Bog i dodatak at. Sa
stanovišta onog ko je u sebi osvjestio arhetip Boga, riječ bogat mogla bi da
označi samo onog ko je postigao bogospoznaju. Ali svi savremeni jezici su
jezici ega i zato je njima nemoguće reći šta je prosvjetljenje. Da bi se to
stanje duha neprosvjetljenima ikoliko predstavilo ostaje samo deskritipni način
izražavanja, jer ono što se spoznaje osjećajnom funkcijom nemoguće je drugom
predstaviti ako taj nema slično iskustvo.
Čitaste da je Jung za stanje
prosvjetljenja, ukotvljenje bića u Sopstvu, rekao: “Saznanje i doživljavanje
Sopstvenosti je najvažniji i najplemenitiji cilj indijske Joge, zbog čega je
dobro kada se za psihologiju Sopstvenosti obratimo dragocenostima indijskog
znanja. Spoznaja Sopstva nema, ... ničeg zajedničkog sa intelektualizmom,
već je to vitalno i iz osnove preobražajno zbivanje”.
Poetski način izražavanja
pogodniji je od proznog da se izraze doživljena osjećanja. Zato je Njegoš
poetskim jezikom pisao Odu Prosvjetljenju
i opet se požalio što: “Čovjek organ dosta slabi ima/ da izrazi svoje
čustvovanje,/ zato znake različite dava,/ različita tjelodviženija,/ umna
čuvstva da objelodani;/ no svi naši slabi izgovori/ i sva naša slaba
čuvstvovanja,/ spram onoga što bi šćeli kazat,/ nijemo su spletno narječije/ i
klapnjanje duše pogrebane”.
Na kraju obimne knjige o
prosvjetljenju, imao sam utisak da nisam stanje prosvjetljenja izrazio kako sam
se nadao da ću to učiniti, pa sam to i napisao.
Ali u toj knjizi imaju dvije
konstatcije, jedna o Njegošu a druga o Jungu. Zato što sam dokazao da je Njegoš
bio prosvjetljen na sebe sam navukao anatemu SPC i svih onih koji se
predstavljaju kao Njegošolozi. A zato što sam dokazao da je Jung ovovremeni
“spasilac”, anatemišu me i Crkva i psiholozi. Zbog toga idavači, i kad su
“listajući” rukopis obećali da će ga štampati, kad ga pročitaju – odustaju. Navodim
već objavljeno:
«U
drugoj polovini XX vijeka govorilo se o drugom Isusovom dolasku 2000. godine.
Ono što Isus simboliše, zaista se pojavilo tada, ali to još nije primjećeno,
nije prepoznato.
Pisao sam, slično kako je
Jovan Krstitelj najavljivao Hristov dolazak, tako i ja pisah da je Hrist ponovo među nama, ali da nije
prepoznat.
Kad sam spremao za štampu
knjigu Srbi, oglednimo se! – opstati ili
nestati? učinio sam sledeći dodatak:
Naknadno dodato. U 2009. godini je prvi put objavljena Jungova
Crvena knjiga. Nemam je, ali mi je
jedan prijatelj poslao, vidjećete iz kog razloga, izvod iz te knjige, u kome
Jung vodi dijalog sa svojom Dušom. Duša mu najavljuje da ga čeka veliki posao i neda mu da spava, a veli.
“Dugo
vremena si bio pretjerano nesvjestan. Sada moraš rasti na viši nivo svijesti.
Jung:
Spreman sam. Šta je u pitanju? Govori.
Duša:
Slušaj. Lako je prestati biti hrišćanin,
ali šta poslije toga? Jer još mnogo toga slijedi. Sve čeka na tebe, a ti? Ti
ćutiš i nema šta da kažeš. Ali trebao bi govoriti. Zašto si uopšte primio
otkrovenje? Ne treba da ga kriješ. Opterećuješ se formom. Da li je forma važna
u svjetlu otkrovenja?
Jung:
Ti stvarno misliš da bih trebao objaviti
ovo što sam napisao. To bi sigurno bio maler, a i ko bi to uopšte razumio?
Duša:
Ne, slušaj! Ne bi trebao raskidati brak,
mislim na brak sa mnom, nijedna me osoba ne bi trebala nadomjestiti. Želim da
vladam sama.
Jung: Znači ti želiš da vladaš? Odakle ti pravo
za takvu nadutost/pretpostavku?
Duša:
Imam pravo jer služim tebe i tvoj poziv.
Mogla bih i reći da si ti na prvom mjestu, ali iznad svega, tvoj poziv dolazi
prvi.
Jung:
Ali šta je moj poziv?
Duša:
Nova
religija i njeno objavljivanje.
Jung:
O Bože, kako da to uradim?
Duša: Ne budi na kraj srca. Ti to najbolje znaš.
Ne postoji niko ko to može izraziti bolje od tebe.”
A
evo razloga zbog koga sam citirao dio iz dobivenog izvoda iz Jungove Crvene knjige (na engleskom), koju su nasljednici odlučili da sada
objave, iako je Jung u zavještanju napisao da to bude tek 2050. godine. U knjizi (1995.) Naša joga i prosvjetljenje pišem:
Tako
proizilazi da je naša
joga samo hatha jogom utemeljen Jungov proces individuacije, kako bi ga tako uspješnije kod sebe mogli pokrenuti i bezbjedno do
cilja voditi i oni kojima Stvoritelj nije podario moć da do samoostvarenja mogu stići bez uključivanja i tijela u takav postupak (ili bez stručne pomoći samoostvarenog analitičkog psihoterapeuta). Pošto su takvi ljudi u ogromnoj većini u odnosu na one malobrojne srećnike, kojima rad na tijelu ili tuđa pomoć nisu neophodni (što ne znači da svakome neće, bar po zdravlje, biti korisno bavljenje
hatha jogom), to je naša joga samo
objavljivanje
za šire krugove Jungove naučne metodologije pomoću koje se savremeni čovjek sâm može
spasiti od duhovne bijede, prepoznati Božiji lik
u sebi, odnosno svoju sličnost s
Bogom, samoostvariti se ili prosvjetliti se.
Dakle,
ovovremeni
spasilac, svojevrstan „mesija“, kojeg savremeni čovjek očekuje da se pojavi 2000. godine odavno je među nama, ali ga mi ne prepoznajemo kao takvog. To je
Karl Gustav Jung, tvorac analitičke psihologije, naučnog
metoda do samoostvarenja putem volje, znanja i meditacije.
Naša joga je samo uz pomoć hatha joge oživotvorenje Jungovog učenja na način koji je savremenom čovjeku razumljiv, prihvatljiv i bez posrednika
primjenljiv. Tako se naša joga može smatrati lansirnom rampom s koje se Jungovo
otkriće – koje je
do sada među nestručnjacima samo vrlo malobrojnim poznato, a od
još malobrojnijih je spoznato, pa zato za njih – lansira
u svjetsku orbitu. (…)
Izgleda
kao da mora biti da čovjek
ni u jedno doba u okviru zapadnog dijela svijeta nije u stanju da na vrijeme
prepozna svog spasioca. Isus je prije dvije hiljade godina otkrio svijetu put
ljubavi, kao put do čovjekovog
usredištenja u liku Boga u sebi, i na tom učenju je nastalo hrišćanstvo, za koje je Jung rekao, da je visoko
razvijena religija koja zahtijeva i visokorazvijenu psihu da bi mogla da
razvije svoja blagoslovena dejstva, a Jung nam donosi metod volje i znanja,
koji vodi (samo drugačijim
putem) do istog cilja na koji upućuje i Isusovo učenje.
Kao
što sam rekao, mi smo nepismeni kada je riječ o putevima do izbavljenja ili spasenja od
patnje i grijeha, odnosno neucjelovljenja. Samo ilustracije radi evo kratkog
isječka, opisanog Jungovim riječima, iz postupka koji vas očekuje na stepenu meditacije, kada za nju
budete spremni. „Mržnja
i ljubav; strah i bogopoštovanje,
stupaju na scenu međusobnog
sukobljavanja i podižu
ga na nivo drame. Ono što
je bilo jedino 'izloženo'
našim čulima i umu postaje i 'odigrano'. Sve
ljudske odlike stavljene su na probu i čovek stupa u boj celim svojim bićem. Tek tada on može da postane celovit i tek tada može da se 'rodi Bog', to jest, da stupi u
ljudsku stvarnost i spoji s čovekom
preko 'čovečijeg' obličja. Putem ovog čina ucelovljenja čoveka – to jest, njegov ego – unutra zamenjuje 'Bog', dok sa spoljašnje strane Bog postaje čovek, u skladu s Isusovim rečima: 'Ko vidi mene, vidje oca'” (…). Ovo je
teološkim riječima Jungov opis ulaska u cilj individuacije
(ili naše joge) i događanje prosvetljenja.
(Kraj dodatog iz mojih knjiga).
Koliko
znam prvi sam spoznao da nam je Jung
ostavio osnovu za religiju
prosvjetljenja, savremenom čovjeku jedino primjerenu, a koji tip
religije je suština i Isususovog učenja, što dokazuje Tomino Jevanjđelje. Jungovu osnovu sam hatha jogom samo podgradio, što je za savremenog urbanog čovjeka,
po opšte zdravlje neophodno. Međutim, Jungovim riječima rečeno, po mene je to
bio maler, jer moje postignuće oni
koji su to trebali shvatiti, uopšte nisu pojmili.
A bez poimanja Jungove spoznaje o kolektivno nesvjesnom i u njemu arhetipova
(otisaka u vidu praslika) nemoguće je shvatiti kako su ljudi formirali i
usvojili pojam Boga.
Jung je pisao: „Ukoliko
govorimo o „Bogu“ kao o „arhetipu“ ništa ne kazujemo o Njegovoj pravoj prirodi
već jedino obznanjujemo da „Bog“ već zauzima mesto u onom delu naše psihe koji
postoji pre svesti i da Njega s toga ne možemo da smatramo izmišljotinom
svesti. Niti ga time udaljujemo ili odbacujemo, već ga približavamo mogućnosti
da bude doživljen. Ova poslednja okolnost besumnje nije nebitna, jer bi se ono
što se ne može razumjeti lako moglo da pretpostavi kako ne postoji. Ova
pretpostavka je toliko primamljiva, da u mom pokušaju da objasnim nesvesnu
psihu, takozvani vernici ne vide ništa osim ateizma. Ili, ako ne ateizma onda
gnosticizma – sve drugo osim, sačuvaj Bože, psihičke realnosti kao što je
nesvesno“.
Jung je, stvarajući postupak
osvješćivanja nesvjesnog, koji je nazvao procesom individuacije, doživljajno
iskusio Arhetip Boga u nesvjesnom i
potom je posredno dokazivao da taj arhetip postoji u nesvjesnom i da on u nama
agregira religiozno osjećanje, za koje je on dao sinonim: nagon samoostvarenja. Tek kad čovjek osvijesti, iskustveno doživi,
postojanje Arhetipa Boga u sebi, on
se prosvijetli ili samoostvari. Potom on spoznaje i kakva je istinska religioznost. Ako
prosvjetljenik počne da i druge upućuje u spoznaju koju je ostvario, tada
otpočinje proces stvaranja nove religije, što nakon njega nastavljaju da čine
neprosvjetljeni, kako je u pravilu bilo. Tada se spoznaja prosvjetljenika
stavlja u temelje nove religijske institucije i nauk prosvjetljenika se
okamenjuje, postaje teoideologija, a svaka ideologija je obmana, kojom
se služe “lažni proroci” i varalice.
Pisao sam da niko nakon mene
ne bi mogao da od mog postignuća prosvjetljenja stvara nešto slično religijskoj
instituciji ili sekti, pismeno ostavljam uputstvo za individualan rad na
duhovnom razvoju i rastu do samospoznaje, pa moguće i do njenog najvišeg nivoa:
prosvjetljenja. Ne smatram svoju knjigu “svetim slovom” i metod naše joge ostavljam otvorenim za
dopunjavanje u skladu sa narednim naučnim dostignućima.
Ne znam da ima ijedan autor
knjiga koji je u svojim djelima jasnije pokazao kako svjetovni i crkveni centri
moći ideologijama vladaju narodom i tako ga vode u propast, kao što sam to ja
učinio, ali zbog toga nijedan izdavač nakon rata nije htio štampati nijednu
moju knjigu, pa sam ih štampao kao autorska izdanja. Biće vam jasno zašto, ako
ih budete čitati.
U posljednjoj od knjiga za
moto Epiloga uzeo sam ovo od Getea: “Šta
sve Nemci nisu radili da bi osujetili ono što sam ja, koliko sam za nevolju
mogao, učinio i postigao, i zar to još i danas ne čine? Da su sve to priznali i
da su pošli dalje, da su plodili kapital koji sam ja stekao, više bi
uznapredovali nego što jesu”.
U knjizi Naša joga i prosvjetljenje napisao sam,
koliko znam, da za Zapadnjaka nema sistematičnije i sveobuhvatnije knjige za
samostalan rad na samospoznaji do prosvjetljenja, ali zbog toga što u njoj ima
dokaza da hrišćanstvo odavno nije djelotvorna religija – da jeste zar bi hrišćani
vodili međusobno dva rata koji su bili svjetski – te razgolićavanja nekih
srpskih zabluda, što mnoge vrijeđa, izdavači, da bi ih štampali traže da iz
knjige/a sklonim ono što se odnosi na SPC, a konstatacija da je Vatikan
najmonstruoznije religijsko čudovište, može da ostane.
Još jednim biserom od Getea pozdravljam Novaka: “Ako nećeš da oko tebe stalno jato švraka
krešti, ne budi šiljak što se na vrhu katedrale blješti”.
Ako je neko od vas, koji ovaj
tekst pročitaste, u komunikaciji s Novakom, molim vas dostavite mu ovaj tekst
ili adresu bloga gdje ga može pročitati. Time biste učini korisno za Novaka, a
od mene bi imali izraz zahvalnosti. A ako bi Novak došao na ideju da
finansijski pripomogne neke izdavače u zemlji i inostranstvu pa da tako moje knjige
dobiju “slobodu”, on bi time učinio za srpsko ime mnogo. Sada i ne pojmljivo
koliko mnogo. Tesla je izumio transformator za prenos električne energije na
ogromne udaljenosti od centrale, pomoću čega je mogućio da ljudi imaju
električno osvjetljenje noću. Slično tome, metod naše joge omogućuje njegovim
praktikantima da koriste “energiju” iz centrale, Jungove analitičke
psihologije, ali da ne moraju biti u centrali ili u njenoj blizini (na
psihoterapiji), već da pomoću “transformatora”, praksi hatha joge i Jungovog
procesa individuacije, kako Jung reče, upale svjetiljku u sebi.
Novak je aktiviranjem volje
i ulažući ogroman trud trenirajući tenis postigao da bude teniser broj jedan u
svijetu. Meni je trebalo mnogo više volje i strpljenja nego Novaku da stignem
do svog duhovnog postignuća, uz prezrive poglede onih s kojima sam morao
kontaktirati. Kao što je on svoj kvalitet kao sportista dokazao pobjedama u
mečevima, ja sam vrijednost svog postignuća, pored ostalog, pokazao time što
sam prvi spoznao da je Njegoš bio prosvijetljen. Jung je takođe podtigao
prosvjetljenje, što on naziva samoostvarenjem. Njih obojica dali su svijetu,
svaki na svoj način, osnovu za novu religiju, individualnu religiju ili
religiju prosvjeljenja. Čitali ste, ponoviću izvod iz Srbi, odlednimo se! - ... . Njegoš nam
je Lučom ostavio idejni projekat za novu religiju, religiju prosvjetljenja,
koju je svijetu kasnije Jung darovao na naučan način.
Do 2009. godine, do
objavljivanja Jungove Crvene knjige,
niko mi nije davao za pravo da nam je Jung dao osnovu za novu religiju. Našem
najboljem poznavalacu Jungovog djela glavom, Vladeti Jerotiću, prilikom
razgovora na štandu nesuđenog izdavača moje knjige iz joge, (2000. ili 2001.
g.) rekao sam: “Profesore, vi Junga poznajete glavom mnogo bolje od mene, ali
ja sam ga spoznao dušom. Slično kao što Njegoš nije bio samo genijalan
pjesnik već i prosvjetljenik, isto je i s Jungom. On nije bio samo dubinski
psiholog već i Hrist, kojeg je svijet očekivao da će se pojaviti 2000. godine.
Jung nam je dao novu religiju, individualnu religiju prosvjetljenja” Još
razmjenismo nekoliko riječi i Jerotić vidno lut strugnu. Domaćin se naljuti na
mene te i ja napustih njegovo društvo.
Čitaste Jungov razgovor s
Dušom, iz knjige objavljene 2009. godine. Ponoviću samo dio:
«Jung:
Ali šta je moj poziv?
Duša:
Nova
religija i njeno objavljivanje.
Jung:
O Bože, kako da to uradim?
Duša: Ne budi na kraj srca. Ti to najbolje znaš.
Ne postoji niko ko to može izraziti bolje od tebe.»
Imajte
u vidu da je Jung (umro 1961.) oporučio da knjiga u kojoj je napisao da mu je
Duša (arhetip Boga, Sopstvo) dala zadatak da utemelji i objavi novu religiju
bude objavljena tek 2050. godine.
Knjigu
Naša joga joga i prosvjetljenje pisao
sam po drugi put 1995. g. u izbjeglištvu, na obali Crnog jezera na Durmitoru,
jer mi je prvopisani rukopis propao u stanu u Sarajevu. Pisao sam je u staroj
napuštenoj zgradi, bez struje i vode, a drva sam obezbjeđivao skupljajući ih po
šumi. Knjigu sam štampao kao autor-izdavač 1999. g., a u njoj piše, ponoviću: «Dakle,
ovovremeni
spasilac, svojevrstan „mesija“, kojeg savremeni čovjek očekuje da se pojavi 2000. godine odavno je među nama, ali ga mi ne prepoznajemo kao takvog. To je
Karl Gustav Jung, tvorac analitičke psihologije, naučnog
metoda do samoostvarenja putem volje, znanja i meditacije.
Naša joga je samo uz pomoć hatha joge oživotvorenje Jungovog učenja na način koji je savremenom čovjeku razumljiv, prihvatljiv i bez posrednika
primjenljiv. Tako se naša joga može smatrati lansirnom rampom s koje se Jungovo
otkriće – koje je
do sada među nestručnjacima samo vrlo malobrojnim poznato, a od
još malobrojnijih je spoznato, pa zato za njih – lansira
u svjetsku orbitu.»
Očekivao
sam da će neki izdavač prepoznati kakav mu “poklon” stavljam u ruke. Ali, avaj!
Na beogradskom sajmu knjiga 1997. i 8. godine išao sam od štanda do štanda, od
urednika do urednika (obučen kao prosjak jer je na meni bilo samo ono što sam
dobio od crvenog krsta) i nudio ogledni primjerak knjige, računarski otštampan
i vrdo ukoričen. Tražio sam za autorska prava samo 1.000.- DM a urednici su
samo Boga molili da odem. Onda sam 1999. knjigu štampao na veresiju.
Organizatori sajma, kad sam im pokazao knjigu, na poklon su mi dali štand u
prstenu hale 1. Dug sam vratio i drugo izdanje štampao (2002.) kad sam prodao
poharan i devastiran stan. Sad imam svega još nekoliko primjeraka knjige. Nudio
sam knjigu izdavačima i više to ne činim.
Interesantno
je kad je 1997. godine Emiru Kusturici jednan urednika govorio o knjizi Emir se
bio zainteresovao da njegova Komuna
bude izdavač knjige. Kad je vidio ogledni primjerak (cca 1000 strana) rekao mi
je da knjigu svedem na 150 strana i da će je Komuna štampati. “Poučio” me da niko sada nema vremena za tako
obimne knjige. Reče da tu knjigu u Americi stavite na pult u knjižari i da piše
da je besplatna, teško da bi je iko htio ponijeti. Kako onda da očekujemo da će
neko za nju platiti onoliko koliko će izdavač tražiti. Rekao sam Emiru da znam
koliko je on pohlepan ali nisam znao da je toliko. On je htio da ja obogaljim
svoje djelo da bi njemu bilo profitabilno štampati ga.
Želim
da ostane zapisano, kako smatram da bi za ugled srpskog imena u svijetu, nakon
prevoda knjige Naša joga i prosvjetljenje na strane jezike, to značilo bar toliko
koliko su srpskom ugledu doprinijeli Kusturica i Đoković. Pa čak ako srpski
izdavači idalje budu knjigu Naša joga i
prosvjetljenje ignorisat, da na moje očekivanje neće trebati čekat 200
godina, kako to napisa Ljubica Žikić.
Savremeni
čovjek je ostao bez ideje vodilje, bez ideala, sasvim je samoizgubljen, a u
svojim knjigama upućujem čitaoca ka ideji vodilji i ka idealu. Ima li šta
korisnije danas? Naglašavam da nisam otkrio ništa što već nije u svijetu bilo
poznato, već sam najdublju tajnu – prosvjetljenje – doživio, spoznao i potom
napisao upustvo za čovjeka naše civilizacije. Kasnije ću kod Jungove učenice
Marije fon Franc pročitati potvrdu da sam dao veliki doprinos samospoznaji,
samostalnom duhovnom rastu i razvoju. Čujmo je:
“Danas
sve više ljudi, naročito onih koji žive u velikim gradovima, pati od užasne
prazninei dosade, kao da čekaju nešto što nikada neće doći. Bioskopi i
televizija, sportska takmičenja i politička uzbuđenja mopgu da ih zaokupe neko
vreme, ali se oni uvek nanovo, iscrpljeni i reazočarani, moraju vratiti
pustopoljini vlastitih života.
Jedina
pustolovina koja je za savremenog čoveka još uvek vredna truda leži u
unutrašnjem kraljevstvu nesvesne psihe. Imajući maglovito tu ideju u glavi, mnogi se danas okreću jogi i
drugim istočnjačkim umećima. Ali sve to ne pruža osećaj zaista nove pustolovine
jer u njima čovek samo preuzima ono što je već poznato Indijcima ili Kinezima,
pri čemu ne upoznaje neposredno vlastiti unutrašnji centar života. Premda je
tačno da istočnjački metodi pomažu da se duh usresredi i usmeri na unutrašnjost
(i da je to postupak u nekom smislu sličan introverziji analitičkog tretmana)
ipak postoji veoma važna razlika. Jung je razvio način na koji čovek može da
dođe do svog unutrašnjeg centra (Sopstva) i da uspostavi vezu sa živom tajnom
nesvesnog, sam i bez pomoći”.
Marija
je mislila da čovjek, bez direktne pomoći psihoterapeuta, može uspostavi vezu
sa živom tajnom nesvesnog, sam i bez pomoći. Da može, ali mu je za putovanje u
nepoznato potrebna karta i kompas, a to su sada moje knjige Naša joga i prosvjetljenje i Spoznaja najdublje tajne i prevazilaženje
duhovne patnje.
Možete
li zamisliti kako bi neke evropske nacije bile ponosne da imaju sunarodnika
koji je četrnest godina prije nego je objavljena Jungova Crvena knjiga napisao za Junga ono što sam napisao ja 1995.; da je
Jung ovoremeni spacilac, Hrist kojeg je svijet očekivao da se pojavi 2000., a
što Jung svojim riječima potpisuje u knjizi za koju oporuči da bude objavljena
2050.!?
Ponoviću
Geteovo: “Šta sve Nemci nisu
radili da bi osujetili ono što sam ja, koliko sam za nevolju mogao, učinio i
postigao, i zar to još i danas ne čine? Da su sve to priznali i da su pošli
dalje, da su plodili kapital koji sam ja stekao, više bi uznapredovali nego što
jesu”.
Osjećanje
koje imam i godinama trpim, povodom ignorisanja mog djela od strane Srba,
saopštiću vjerodostojno riječima onog ko ga opisa bolje nego bi to meni, bez
pjesničkog dara, pošlo za rukom: “Moje pleme snom mrtvijem spava,/ Suza moja
nema roditelja,/ Nada mnom je nebo zatvoreno, –/ Ne prima mi plača ni molitve;/
U ad mi se svijet pretvorio,/ A svi ljudi pakleni duhovi,/ Crni dane, a crna
sudbino!/ O kukavno Srpstvo ugašeno! (...) Ad na mene sa prokletstvom riče,/
sva mu gledam gadna pozorišta;/ al’ na sudbu vikati ne smijem –/ nadežda mi
voljom tvorca blista” (Njegoš).
Prvi teniski tereni na Balkanu izgradjeni u Zvecanu, Kosovskoj Mitrovici, Prvom Tunelu.
ОдговориИзбришиNovak se "nahvatao" na svoje Mitrovacko poreklo.
Na Youtube-docek Novaka u Kosovskoj Mitrovici.
Pozdrav, (bivsi Mitrovcanin s obe strane Ibarskog mosta).