Žarko Karišik 25. 11. 2014.
O ŠEŠELJU KAO
FENOMENU
Zašto Šešelja nazivam
fenomenom?
Zato što smatram da je
on sasvim slijep za opštenacionalne interese Srba, a ipak ga neki Srbi smatraju
za svog spasioca. A kako da drugog od
trećeg spasi onaj ko nije uspio da spasi sam sebe od destruktivnih saržaja u nesvjesnom
dijelu svoje psihe?
Čini mi se da u Srbiji
još nije shvaćeno zašto je Šešelj, u vidu presedana, pušten iz Tribunala na
privremenu slobodu. Svoj stav o tome saopštiću na kraju ovog teksta.
Ovdje ću citirati dio
iz moje knjižice: Obrati se, dušo izgubljena! – otvoreno pismo Radovanu Karadžiću, koju
sam kao autor-izdavač štampao 2000. i 2001. godine Citirano se odnosi na
Radovana ali dijagnoza očito pristaje i V. Šešelju:
«Iako je za rat na ovim prostorima bilo mali milion razloga,
psihički faktor je bio presudan da se rat dogodi. Ukratko, svjesni dio psihe,
svijest, pritiješnjena sadržajima podsvjesnog, koji su se godinama tokom
odumiranja komunističkog sistema komešali,
a u određenom momentu potstaknuti
nacionalističkom politikom, jače se pobunili i tražili da ih svijest
prihvati, i ova je, prihvatajući ih, bila raznesena centrifugalnim silama;
bila se otrgla od samouređujućeg i centripetalnog središta, koje je u
nesvjesnim dijelovima psihe. Jung takvu pojavu naziva napuhavanjem svijesti, koje se po njegovom mišljenju “može
ublažiti samo najstrahovitijim društvenim katastrofama. Napuhana svijest
uvijek je egocentrična i svjesna samo vlastite prisutnosti. Ona nije
sposobna učiti iz prošlosti, poimati savremena događanja i donositi ispravne
zaključke o budućnosti. Hipnotisana je samom sobom i s njom
se ne može govoriti. Stoga je osuđena na katastrofe koje će je, ako je potrebno,
usmrtiti. Na paradoksalan način napuhnuće
je onesvješćenje svijesti”.
(Treba li pametnom još išta reći o tome zašto nam se desio rat?). Iz činjenice onesvješćene svijesti, Radovane, i kod
vođa i kod naroda, proističu svi naši osnovni problemi. Ali kako da to bude
shvaćeno, kada je svijest onesvješćena? Jedino osvješćenjem svijesti, i zato ti pišem ovo otvoreno pismo, svjestan da oni umni
slijepci koji su bez moralnog integriteta neće moći shvatiti zašto sam ga
pisao. Umno sljepilo je strašno, ono je poprimilo razmjere epidemije, a
potpirujući ga, ti si pridobio naklonost mase, ljudske gomile, ali od te
boljke duše moramo se liječiti, a svakom, ko se tog mučnog procesa bude
dotakao, ne gine mu i muka, i trenutna bruka – anateme.»
Šešelj je, slično kako
je to bilo i s Radovanom, hipnotisan sam sobom. Slično je bilo
i sa Hitlerom i mnogim drugim megalomanima, koji su svoj narod i druge narode
odvodili u katastrofe. Na primjer, Napoleon je u pohodu na Rusiju poveo oko
450.000 Francuza, a poražen se nazad vratio sa svega oko 5.000 ljudi.
Šešelj je megaloman. Šešeljeva megalomanija simtom je koji ukazuje da je
on bolestan od paranoje, a, kao što
je poznato, megalomanija je jedan od vidova ispoljavanja paranoje. Za nedovoljno
informisane evo šta u Rečniku psihologije
Žarka Trebješanina piše pod drednicom paranoja:
«Psihoza kod koje su dominantne fiksne ideje – ideje veličine, ideja posmatranja i ideja
proganjanja. Uz čvrstu uverenost u sopstvene fiksne ideje, inteligencija kod
paranoika je, inače, očuvana, te se otud bolest, ponekad, naziva i „razumnim
ludilom“».
Šešelj izjavi da bez
ideje Velike Srbije SRS ne bi imala razlog svog postojanja. Pored ostalog i ovo
je očit dokaz da Šešelj pati od fiks ideje. Najveći prosvjetljenik
Indije nakon Bude, Ošo govorio je: „Osoba koja samo memoriše istoriju to radi
jer ne može da je asimiluje, ne može da je usvoji. Ako asimiliraš prošlost,
oslobađaš se iste te prošlosti. Možeš da je upotrebljavaš, ali ona tebe ne može
da iskorišćava. Ti poseduješ nju, ali ona ne poseduje tebe“. Opštepoznata je
istina da su Srbi – za što su najkrivlji Nikola Pašić i Aleksandar Karađorđević
– 1918. godine propustili priliku da formiraju srpsku državu u granicama koje
se imenuju kao Velika Srbija. Sada, nakon suludog i bezrezultatnog ratovanja
zarad očuvanja SFRJ, govoriti o Velikoj Srbiji znak je opsjednutosti fiks idejom.
Šešelj je fanatično opsjednut idejom Velike Srbije. Poznato je da fanatici u
nesvjesnom sumnjaju u ispravnost onoga za što se svjesno zalažu. Oni tako
uspostavljaju kakvu-takvu ravnotežu u sebi samima. Bez galamljenja o ispravnosti
njihovog svjesnog stava, sadržaji iz nesvjesnog bi im mogli preplavili svijest
i tada bi se njihova psihoza (ogoljena) ispoljila kao očito ludilo.
Šešeljeva paranoja
posljedica je, pored predisponiranosti za nju, i njegovog rada za Službu
državne bezbjednosti (SDB), 1979. u Sarajevu. Tada su se vlastodršci mučili i
bili nezadovoljni što im ne polazi za rukom da me strpaju u zatvor, uprkost
guste mreže doušnika SDB-a oko mene. Šešelj je saznao za to i ponudio se SDB-u,
samoinicijativno ili po nagovoru, ne znam, ali dobrovoljno, da on postigne ono
za što su se mnogi pokazali neuspješni. (Vidjeti karton Vojislava Šešelja u
SDB-u na mom blogu: www.durmitara.blogspot.com , post: Povodom izbora novog pape Franje I.
Ako se čovjek jednom
moralno ukalja, prihvatajući ulogu doušnika, on se od toga blata teško može
oprati, posebno ako se zbog toga ne pokaje, što Šešelj nikada nije učinio. Zbog
toga, njegovo Nad-Ja (super-ego), od svijesti autonomni kontrolor u psihi, stalno kucka Šešeljevoj svijesti i govori: pokaj se! (Sjetite se Isusovog savjeta).
Radi Šešeljevog
psihičkog, duhovno-moralnog, ozdravljenja izjavljujem:
Vojo, opraštam ti što si 1979., tada nadobudan a opsesivno
željan društvenog uspjeha, toga radi, prihvatio da me kao disidenta špijuniraš
za SDB!
Našto se, u krajnjem,
svodila Šešeljeva borba za srpske nacionalne interese tokom raspada SFRJ valjda
je sada shvatljivo iole razumnom, a to je najbolje izrazio Josip Boljkovac,
ministar unutrašnjih poslova Hrvatske u Tuđmanovo doba. Boljkovac je u jednom
intervjuu, upitan: zašto je naredio puštanja na slobodu Vojislava Šešelja,
nakon što su ga Hrvati bili uhitili (zarobili),
rekao da je bilo u hrvatskom interesu da u Beogradu imaju čovjeka koji radi za
hrvatske nacionalne interese tako kako to nikada ne bi mogao za njih izvesti
nijedan Hrvat. Srbi su 1991. godine odabrali pogrešan pravac, a bodriti ih da
na njemu istraju, značilo je gurati ih u propast.
Ljudi kao Šešelj
privlače one koji su suštinski inferiorni a željni su afirmacije. Takvi traže ko
će ih voditi, kome će biti operativci. Oni
imaju potrebu idealizovati onoga ko im pruža utisak da je moćan, pa zamišljaju da
on jeste onakav kakav taj stvarno nije. Ako
mu postanu saradnici, tada su mu slijepo odani. To sljepilo traje dotlen dok
kod vođenih, zbog nečega, ne dođe do povlačenja idealizovanih projekcija. Obično se to događa kada
„namirišu“ nekoga ko im se dojmi moćniji,
pogodniji, od vođe. Tada vođeni nastoje zaboraviti danas šta su govorili do
juče i postaju poslušnici onoga ko će im od tada kompenzovati osjećaj
inferiornosti. Za njih je tada povoljno, a i za novog im vođu, ako on postupi
dubinskopsihološki mudro i omogući im da oni budu glumci na sceni, uz dogovor
da će se ponašati kao likovi u lutkarskom pozorištu.
Možda će Srbima biti
lakše prevladati sve opšte nedaće, u koje smo dospjeli idući kao slijepci za slijepcima,
nego što će nam biti izliječiti se od srpske
nacionalne bolesti, koju sam dijagnostifikovao: neuroza sudbine. Radi liječenja od te bolesti napisao sam knjigu
Srbi,
oglednimo se! – opstati ili nestati? Štampao sam je nabrzinu „sirovu“
(2010.), kao autor-izdavač, a izdavači su to odbili učiniti jer su smatrali da se
Srbi ne vole vidjeti u ogledalu, naročito ne u dubinskopsihološkom.
Šešelj veli kako je
obećao da će rasturiti Haški
tribunal i da je to i postigao. To nije tačno. Šešelj Tribunal nije rasturio -
ugasiti njegov rad može samo njegov osnivač - ali ga jeste raskrinkao, a raskrinkati
i rasturiti nisu sinonimi. Međutim, Vojo ima običaj da sljedbenike zamajava i
pojmovno, kao što ih uspješno zavodi iluzijama.
Ono što je Vojo učinio
u Tribunalu, to vjerovatno ne bi mogao postići nijedan čovjek bez megalomanskog
sindroma, ma kakvo njegovo pravno umijeće bilo i smisao za šaradu. On je tužioce,
svjedoke i sudije raskrinkavao na samo njemu svojstven način. Pri tome mu je na
ruku išlo to što je optužnica bila diletantski sačinjena i pravno neutemeljena.
Kao što neki glumci u svojoj karijeri odigraju ulogu kao umijeće svog života, slično
tome Vojo je u Tribunalu ostvario svoju životnu medijsku rolu. Po dolasku u
Srbiju bilo bi od njega mudro da je se posvetio prvenstveno k sebi, a ako ima
još nešto saopštiti, da to učini knjigom. Prema svojim bivšim prvim saradnicima
trebalo je da se odnosi slično kao u Indiji braman
prema pripadnicima kaste nedodirljivih.
Takvo njegovo dostojanstveno ponašanje sve bi iznenadilo, zbunilo pa i
šokiralo - ovdje i tamo - a samo bi
razočaralo njegove sljedbenike. Dugoročno bi to i po njih bilo korisno, jer
kada čovjek krene pogrešnim pravcem, za njega je dobro da to shvati što prije,
a razočarenje je pri tome neizbježno osjećanje.
Šešelj umišlja
(najnovija fiks ideja) da će uspjeti obnoviti SRS i dogodine skloniti s
vlasti, osvete im radi, svoje nekadašnje najodanije saradnike. Tipično srpski,
ali on to neće postići. Pušten je iz Tribunala perfidno smišljeno, bez obaveze
poštivanja uobičajenih pravila ponašanja, a to ima za svrhu da se on dodatno isprofaniše, a uzgred i Srbi. Nus
efekti, Šešeljevog dolaska u Srbiju prije izricanja presude mu, jasni su valjda
svakome. Kreatori ujdurme, najnovije medijske srpske tragi-komedije, blistavi
su dramaturzi i režiseri, a glumac kojeg su odabrali je kao bogomdan za
dodjeljenu mu ulogu. Zaplet je vrlo uspješan, a kakav će biti rasplet – vidjeće
se!
Нема коментара:
Постави коментар