Ovaj tekst se nalazi na mom sajtu: www.durmitara.com
u NOVI TEKSTOVI, a iuzvolite ovdje početak pa zaključite da li da čitate i nastavak
OSNOVNE BIOGRAFSKE INFORMACIJE
Uobičajeno je da se o autoru u njegovim knjigama i u Vikipediji
o osobama daju tekstovi koje je pisao neko drugi, a ne onaj o kome je
riječ. Ne znam nikoga koga bih mogao zamoliti da o meni napiše ono što
je najbitnije, a da taj to učini objektivno i bez projekcija. Zamoljavao
sam neke čitaoce mojih knjiga, koji su njima bili oduševljeveni, da to
učine za naredno izdanje, a kad sam tekstove o sebi čitao, zaključivao
sam da ih ne objavim. U njima je bilo saopštenja koja nisu bila
potkrepljena dokazima. Ukratko je to teško učiniti. Vama će se osnovne
informacije o meni učiniti neobično. Informacija uobičajenih će biti, a
za glavnu – prosvjetljenje – biće dosta dokaza direktnih i u kontekstu,
pretežno iz mojih knjiga.
Učiniću
to radi toga što u mojim knjigama najtačnije su biografske informacije o
meni. Od onih čitalaca ovog teksta, koji budu imali strpljenja da ga
pročitaju do kraja – znam takvih neće biti mnogo – jedni će reći da sam
ga pisao da bih propagirao svoje knjige, a samo oni kojima su one
namjenjene, shvatiće da je svrha ovog teksta da moje knjige ne uzmu oni
kojima one neće biti od koristi, koji neće shvatiti njihovu sadržinu.
Dok sam imao (kao izbjeglica donirani) štand na beogradskom Sajmu
knjiga, mnogi su se čudili kada potencijalnim kupcima govorim da knjiga
nije za njih. Kada je autor istovremeno i izdavač, a sam prodaje svoje
knjige, on je u neoprilici. Izdavač (u njemu) hoće da proda knjige, a
autor da ih kupe samo oni za koje on stekne utisak da će one njima biti
od koristi.
Na
primjer, jedna poznata srbijanska glumica, E. R., koja je propagator
jedne od denominacija protestanske vjere, a kojih ima nekoliko stotina,
probala me u jednoj prilici animirati da postanem vjernik vjere koju
propagira, kao najbolju od svih, a kada kasnije naiđe pored mog štanda,
oduševi se knjigom Naša joga i prosvjetljenje,
ali me ne prepoznade, kao onog koji joj je svojevremeno rekao da ga
njena vjera ne interesuje. Hoće kupiti knjigu. Govorim joj, 'gospođo R.,
ova knjiga nije za vas'. Da ne navodim razgovor, koji je trajao oko
pola sata, ona kupi knjigu i reče da će kad je pogled, za dan dva,
svratiti da razgovaramo. Svaki naredni dan tokom sajma prolazila je
pored mog štanda i pravila se da nije svjesna gdje je. Nije me ni
pozdravila.
Da ne bi bilo nesporazuma među nama, sličnog kao sa glumicom E. R., koja,
kad je pročitala prve stranice kupljene knjige, uvjerila se u moje
tvrdnje da knjiga nije za nju, podsjetiću vas da kad je Miloš Obrenović,
u nepismenoj Srbiji, pisaru diktirao uslove za ministre, pisar mu je
rekao: „Vaše visočanstvo, mi u celoj kneževini nećemo naći ni jednog
ministra“. Na to mu je Miloš rekao: „Nastavi pisati! To se neće odnositi na one koje hoćemo da primimo, nego na one koje nećemo“.
Što se tiče „duhovne pismenosti“
u Srbiji, ona je sada vrlo slična osnovnoj ne/pismenosti u njoj u doba
Miloša Obrenovića. Zato tekst koji slijedi, namijenjen je onima koje bih
rado imao za čitaoce mojih knjiga. To su oni koji žele da se duhovno
opismene i to osjećaju kao svoju potrebu ili da steknu spoznaju o sebi
koju daju viši nivoi „duhovnog školovanja“. Iako
tekst nije namijenjen onima koji nisu svejsni svoje duhovne
nepismenosti, njih pozdravljam riječima Majstora Ekharta, kojeg je
Inkvizicija prerano otpremila u smrt, a čije djelo je vaskrslo oko 400
godina kasnije: „Ako
neuke ljude ne treba poučavati, onda niko nikada neće biti poučen. …
Jer se neuke poučava zato da oni od neukih postanu poučeni“.
Prema
svojim knjigama odnosim se slično kao brižan otac prema kćerkama, koje
je odgojao i obrazovao tako da one u životu nekom budu adekvatne
saputnice. A da bi one u odnosu s partnerom mogle ispoljiti svoje
osobine taj bi trebalo da bude odgovarajući. A da li će kćerka takvog
naći ili ne, otac na to ne može mnogo uticati. Slično tome, ni ja ne
mogu ništa učiniti u smislu kome i kakve saputnice će biti moje knjige.
Sve što nakon njihovog štampanja mogu učiniti je da potencijalnim
čitaocima pružim priliku da malo zavire, slično kao kroz ključaonicu, u
njihov sadržaj i ujedno tako saznaju ponešto i o njihovom autoru/tati.
Do
sada o meni u mojim knjigama objavljen je samo jedan tekst. Napisao ga
je čovjek, nakon što je pročitao ogledni primjerak knjige Srbi, oglednimo se! – opstati ili nestati? Ranije je on čitao ostale moje knjige. Po njegovom zahtjevu tekst O autoru (ukratko)
potpisan je pseudonimom. Upoznao sam ga tokom izbjegličkog boravka na
obali Crnog jezera na Durmitoru. Pomogao sam mu, upućujući ga da pomoću
hatha joge prevaziđe zdravstvene probleme koje je tada imao. Kasnije –
preporodio se! Tekst koji mi je
poslao, uz njegovu saglasnost, uveliko sam skratio i redigovao, zato
što je on na mene, slično kao vjernici na mesiju, projektovao i
arhetipsku potrebu za Mudrim Starcem, kako je taj arhetip nazvao Karl Gustav Jung, a koji je sijamski blizanac arhetipa oca (zaštitnika).
Arhetip oca zaštitnika „krivac“ je što ljudi lako prihvataju u državnoj
politici političare diktatore, a oni koji tragaju za duhovnim vođstvom
one koje Isus nazva lažnim prorocima. Ne razlikovanje nesvjesne potrebe
da se zadovolje arhetipske potrebe mudrog starca i oca (zaštitnika), stvara tragikomična stanja kod pojedinaca, pa tako i u društvu. I ja sam, kao dječak,
zbog indoktrinacije, Tita doživljavao kao vjernik mesiju, ali sam
odrastanjem i čitanjem knjiga, shvatio da sam bio obmanut, zaveden. Od
tada sam arhetipsku potrebu za mudrim starcem zadovoljavao „druženjem“
putem knjiga s najvećim umovima što ih je imalo čovječanstvo, a
arhetipsku potrebu za ocem, druženjem sa profesorima. Potpuno
zadovoljenje potrebe za vođstvom od strane arhetipa mudrog starca i
„prijateljstvom“ s njim, postignuto je kod mene tek kada sam upoznao
Jungovo djelo, što je u mom duhovnom razvoju i rastu do prosvjetljenja
imalo presudnu ulogu. Zato Junga pominjem kao svog duhovnog oca, a
Njegoša kao starijeg brata. U šali kažem da sam kao bivše seosko
čobanče, zbunjen zbog toga što nisam poimao koji je smisao čovjekovog
ovozemaljskog života, jer mi se život mojih roditelja i članova podorice
doimao kao besmislen, krenuo da u plastu sijena tražim iglu, a kad sam
pronašao dvije zlatne igle, tada
sam, a bilo je to u srednjim godinama života, mogao uzviknuti,
Njegoševe stihove kao da su moji: „Zavid'te mi, svi besmrtni, na
trenutak ovaj sveti!“
Evo
primjera mješavine realnog i arhetipske projekcije na lik mudrog
starca, pa i oca zaštitnika, a u koji utisak bi teško, kao u istinit ili
realan, povjerovao iko onaj ko nije čitao moje knjige. Izvod je iz
pisma našeg čovjeka koji živi u Americi. Pismo se odnosi na moju knjigu Naša joga i prosvjetljenje, a objavio sam ga u knjizi Spoznaja najdublje tejne i prevazilaženje duhovne patnje:
«“Imam
43 godine. Oženjen sam. Imam dvoje djece. Na duhovnom putu sam dosta
dugo. Dugo sam i lutao od imitacije islama, adventista ... do
pravoslavlja i katoličanstva. Božjom rukom Proviđenja sam bio
proveden da mnogo toga vidim i da se sretno izvučem iz živog blata. Do
avgusta prošle godine patio sam od niskog pritiska – tablete za
glavobolju su bile redovna pojava. Bez pojasa za leđa nisam bio u stanju
hodati, o raznim flasterima što sam lijepio i preko 100 (sto) tableta
za prošlu godinu da i ne govorim. Bio sam fizički, čini mi se, gotovo
pred nestankom. Ali duhovno nisam poklekao, mada je bilo oscilacija.
Od
dolaska tvoje knjige, pa do danas moj život se kompletno promijenio.
Obično u šali kažem – Durmitarina knjiga vrijedi milion dolara. Da je
štampana samo u jednom primjerku, vrijedila bi više no svo blago ovog
svijeta.
U
bilješkama koje vodim pod: ‘Moj put Istine’, nadam se da ćeš jednog
dana imati priliku pročitati sjajnu odu ‘našoj jogi’ ... Umjesto
suvišnih riječi, neka ovo budu komplimenti tvojoj knjizi: ljubim Ti
svetu ruku koja je napisala našu jogu! (...)”»
Protivnik sam toga da me iko idealizuje. Uzeti me za uzor
može svako ko želi duhovni napredak. To mu može biti od velike koristi,
a idealizovanje do idolopoklonstva je štetno. Ono, u pravilu, vodi u
imitatorstvo i koči duhovni napredak, a i izgovor je da se ne slijedi
cilj na koji uzor upućuje, jer je uzor lakše imitirati nego dostići. Da
bih odvratio čitaoce mojih knjiga od idolopoklonstva, u knjizi Naša joga i prosvjetljenje, u poglavlju Seksualnost i bavljenje našom jogom,
otvoreno pišem o kompleksima i mukama koje sam imao u sferi
seksualnosti. Od početka pisanja životnog djela imao sam ideju da u
njemu bude objavljena fotografija na kojoj sam, an fȁs, go. Tokom pripreme za štampu knjige (drugi put napisane) Naša joga, zbog specifičnog položaja povodom moje borbe za zaštitu Durmitora, o čemu ćete čitati, jer je klan Haračlija Durmitora, širio glasine da sam živeći osamljeno poludio, bio sam u dilemi da li da objavim ili ne fotografiju na kojojm sam go.
Evo izvoda iz knjige o toj dilemi:
«Tekst
koji slijedi dodao sam kad sam odlučio da tu fotografiju ovom prilikom
ne objavim. Tom fotografijom sam i na taj način želio potvrditi podosta
od onog što tekstualno saopštavam u vezi rasprskavanja ega tokom procesa
individuacije i nakon toga postignuća naše ucjelovljenosti, nakon čega
se osjeća (prije toga teško pojmljivo) jedinstvo između duha i tijela, a
što se postiže metodom naše joge.
Iako
mi je jasno da bi to bilo svakojako tumačeno, ne bi bilo riječi o
egzibicionizmu, kako bi to pretpostavljam najčešće bilo shvaćeno, već o
nečemu što je vrlo jednostavno shvatiti kada se stigne do stanja
sopstvene reintegrisanosti bića. Ali za ljude usredištene u egu moj
postupak bi bio ravan ludilu, a knjiga poučava kako stići do
prosvetljenja. Možete li zamisliti kako bi čovjek koji ima hipertrofiran
ego podnio da mu se objavi fotografija na kojoj je go, na kojoj odjeća
ne prekriva ni polne organe, pa samo za primjer uzmimo, da nekog
predsjednika države golog vide njegovi birači, ili nekog crkvenog
velikodostojnika njegovi vjernici, generala vojnici, profesora đaci i
sl. Kao što ste čuli, čitao sam da su preživljeli logoraši u njemačkim
logorima skidanje na golo i kasnije oblačenje logoraške odjeće
doživljavali kao nešto najmučnije. To se događalo zbog toga što se ego
veže za naš spoljni izgled, do identifikacije s njim. (Napoleon je molio
i bilo mu je odobreno da u zatvoru nosi carsku uniformu i nosio ju je
do njenog raspadanja). Za ego je bolno, bolno do njegove smrti, ako se
čovjek mora pokazati pred drugima go, jer je go čovjek pred obučenima,
samim time što je go, u smislu našeg poimanja ljudskih vrijednosti u
podređenom položaju i ego to doživljava kao inferiornost, a osnovna
težnja ega je osjećaj superiornosti. Učitelj (ma čemu da poučava) u
pravilu ima potrebu da se osjeća superiorno nad učenicima, ali učitelj
duhovnog puta učenike bi trebalo da prihvati kao sebi ravne, bez obzira
na svjesnost o različitosti u duhovnom nivou između njega i njih. Čak
šta više, pravi učitelj je samo onaj koji uz svjesnost svoje
superiornosti nad učenikom osjeća i poniznost spram njega. Ako je
učitelj u stanju da se pojavi go pred učenicima, on njima time pokazuje
koliko je, i pored svog visokog duhovnog postignuća, istovremeno i
običan čovjek, što se kaže, čovjek od krvi i mesa, jer im tako pokazuje
životinjski dio sebe. Čovjeku koji je postigao ucjelovljenje bića,
pokazati se go, ne u bilo kojoj prilici, već u onoj u kojoj će takav
postupak biti ilustrativan u edukativnom smislu, trebalo bi biti nešto
sasvim jednostavno i normalno.»
Iako sam bio u dilemi, da li da objavim fotografiju na kojoj sam go,
ipak sam je objavio. Snimljena je u 53 godini života.Uz nju piše:
«Tokom procesa individuacije, iako se odnosi na psihu, a simbolično i
vrlo lijepo u vezi s tim Meša reče: "Sve spada s čovjeka, kao haljina, kao oklop, i ostaje ono što je bilo prije svega, gola koža i go čovjek".»
Objavljivanje
gole fotografije i pisanje o kompleksima u oblasti seksualnosti – što
do sada nije učinio nijedan prosvjetljenik ili neko ko se za takvog
predstavlja – ima svrhu odvraćanja čitalaca od idolopoklonstva.
Podsjetiću na Šopenhauera: “Kao što nam je telo zamotano u haljine, tako
nam je isto duh zamotan u laži”. Dubinska psihologija te laži naziva maskom, Personom,a
to je naše predstavljanje onakvima kakvi nismo, ali želimo da nas drugi
vide kao da takvi jesmo. Ono što je iza maske naziva se Sjenkom.
Čovjek je sklon da se poistovjeti sa Personom, maskom i zato postaje
nesvjestan Sjenke, onog dijela sebe koji je stvaran, ali od svjesnog
neprihvaćen i potisnut u nesvjesno. Tokom procesa individuacije,
samospoznavanja sebe, prvi korak je osvješćivanje Sjenke, a tada, kako
reče Meša, "sve spada s čovjeka, kao haljina, kao oklop, i ostaje ono
što je bilo prije svega, gola koža i go čovjek".
Svi
Veliki Prosvjetljenici pokazivali su se bez maske, duhovno skroz
razgolićeni, ali su im neprosvjetljeni zapadno od Indije, brže bolje,
nabacivali masku i oblačili ih u lažne odore, jer razgoljićen čovjek
vrijeđa masku onog koji je uvijen u laži, što sam na sopstvenoj koži
iskusio. Moja fotografija na kojoj sam go, an fȁs, ima svrhu da pokažem da sam samo čovjek, koji je postigao prosvjetljenjei
metamorfozirao ego. Jasnije rečeno, zbacio psihološku masku, a nakon
toga pokazati se go, pouke radi, vrlo je jednostavno. Jedan moj kolega,
reče mi kad je knjigu pročitao: “Ti možeš nakon ovog mirno umrijeti i ne
zažaliti. Nikad neću shvatiti kako te nije bilo stid pokazati svoj
k..... Meni neko
da obeća da će cijela BiH biti moja da se javno pokažem na foptografiji
go, ne bih pristao”. Objasnio sam mu zašto ima takav stav, a to je dok
je čovjek u duši lažan, koji stenje pod maskom, Personom, dršće od
straha da se suoči s tim kad "sve spada s čovjeka, kao haljina, kao
oklop, i ostaje ono što je bilo prije svega, gola koža i go čovjek"
Veliki
slikari, kad slikaju svoj autoportret, oni na platnu nastoje pokazati
sebe bez maske, onakvim kakvi su stvarno u svojoj duši. Slično sam
postupio u svojim knjigama, što površno obrazovani nisu shvatili.
Za
one koji ne poimaju šta je prosvjetljenje, to je stanje duha koje su
bili dostigli Isus, Buda, Lao-ce, Zaratustra i njima slični
prosvjetljenici, a kod nas Njegoš i u Evropi, na naučan način, Karl
Gostav Jung.
Čitalac će u knjigama zapaziti da osjećam zahvalnost prema onima od kojih sam učio, prema nekima i divljenje, ali ni prema kome od njih u meni nema ni traga od idolopoklonstva.
Nadam
se da razumijete zašto se odlučujem da osnovne informacije o sebi, za
ovu priliku, dam sâm. Učiniću to poštujući zahtjev brojnih čitalaca
mojih knjiga, koji žele da i oni koji nisu čitali moje knjige o meni
mogu saznati, objektivno pisano, ono što je osnovno. To jest da me mogu vidjeti razgolićenog.
To
ima razasuto u knjigama, a u kratkoj informaciji o sebi ako napišem ono
kako je, teško da će mi iko povjerovati da je tako i ispašću gord, a
ako prešutim glavno, onda neću reći istinu. Zbog te dileme evo sve do
sada (početak 2016.) nisam pisao o sebi. Da tako bude, tome je doprinio i
Gete, koji je rekao: „Velika greška je da čovek sebe smatra nečim višim
nego što jeste, i da sebe ceni manje nego što je vredan“. Nikad nisam upao u grešku da sebe smatram
višim nego što jesam, ali mi je jasno da ako o sebi napišem ono što je
bitno, čitalac će imati utisak da sebe smatram višim nego što jesam.
Njemu će se takav stav nametnuti jer on ne može ni zamisliti da u ovo
vrijeme može postojati čovjek koji je uspio, proučavajući svjetsku
duhovnu baštinu, u njoj otkrivajući i jogu, potom ovladava njenim
umjećem i prektikuje je, uz to proučava nauku, dubinsku psihologiju, i
postiže prosvjetljenje. A ako to ne saopštim, ispašće da upadam u drugu
veliku grešku, da sebe cijenim manje nego što sam vrijedan. Moja vrijednost je u mom duhovnom postignuću i zato mi nije potrebno nikakvo priznavanje da sam spoznao tajnu o Isusu Hristu. Nju je moguće shvatiti jedino onome ko je i sâm postigao prosvjetljenje, suštinski isto stanje duha u kome je bio Isus, a samo individualno osobeno. Najtačniji dokaz da mi ne trebaju priznanja od onih koji ne poimaju šta je prosvjetljenje, je u tome što godinama ćutke podnosim
njihove sankcije i ignorisanje. Osnivači crkvenog hrišćanstva, ne
shvatajući šta je prosvjetljenje, stvorili su dogme o Isusu kao
jedinorođenom sinu Božijem. Da je Isus bio sam prosvjetljen čovjek,
shvatili su jedino gnostici,
koje su u IV vijeku krvavim znacima zatrli oni koji su sebe nazvali
tobože pravovjernim, kako bi tako one koji ne prihvataju njihovu
zabludu, označili kod neukih kao krivovjerne.
U
vrijeme sveopšteg licemerja, ako onaj ko je u svom životu uspio postići
nešto zaista veliko, a pišući o sebi to saopšti, bez obzira što za to
ima i pismeni dokaz, kako je to u mom slučaju, dojmiće se kao gord i
samohvalisavac. Kad od sveštenika čujete: ja grešan, ja nedostojan ili od svjetovnog čovjeka: moja malenkost, znajte da to izgovara čovjek koji za sebe smatra da je mnogo više nego što jeste. U životu sam mnogo griješio, uglavnom na svoju štetu, ali se zbog toga ne smatram grešnim; niti malenkošću, zato što me mnogi školovani umišljenici, grdne neznalice, drže za podobro „udarenim mokrom čarapom“.
Još
kao dječaka počela me opsjedati ideja da saznam koji je smisao života.
Ne nalazeći odgovor na to pitanje, javljala mi se želja za suicidom.
Preko dvadeset godina sam čin samoubistva odgađao od večeri do jutra, pa
od jutra do večeri. Kasnije sam čitao filozofske, religijske, naučne
knjige i beletristiku, ali utjehe zbog osjećaja besmisla života nije
bilo. Susrevši se putem knjiga sa drevnim učenjem joge, rekao sam sebi: oprobaću smisao potražiti pomoću joge, pa ako ga ne pronađem, onda ću se ubiti. Kasnije mi je pomogao Kami: mogu se ubiti odmah, ali neću uzainad i Niče savjetom: budi ono što jesi.
Nakon prosvjetljenja pročitao sam kod Viktora Frankla „da je potreba za smislom nezavisna od ostalih potreba“. U knjizi Naša joga i prosvjetljenje, uz Jungovu pomoć, dajem pouku kako se osvješćuje arhetip Smisla,
nakon čega se život doživljava kao smislen, čak i u nezamislivo očajnim
okolnostima, kao što sam ih iskusio tokom rata u BiH i u izbjeglištvu.Kad
se osvijesti arhetip (praslika) Smisla, koji je u nesvjesnim dijelovima
naše psihe, to je slično kao da u džepu kaputa, koji dugo niste
oblačili, otkrijete novčanicu za koju ste zaboravili da je u njemu. S
arhetipom Smisla se rađamo, ali dok ga ne osvjestimo o njemu ništa
stvarno ne znamo. O ovome pišem u životnom djelu, a za ovu priliku samo
ovo: arhetip Smisla možete zamisliti kao (duhovnu) prazninu u nama, koja
snagom nagona, može se reći i vakuuma, traži da bude popunjena
odgovarajućim sadržajem. Osnovni problem, u vidu zadatka, svakog čovjeka
u svim vremenima je pronaći duhovni sadržaj koji će popuniti prazninu u arhetipu Smisla, nakon čega se život doživljava
smislenim, iako je taj doživljaj nemoguće racionalno dokazati drugome
ni onome ko ga osjeća. Ali ono što je lako dokazivo je koji čovjek nije
postigao osjećaj smisla života. To je onaj koji prazninu u arhetipu
Smisla popunjava neadekvatnim sadržajem, što ga čini pohlepnim.
Međutim, duhovna glad (religijsko osjećanje ili nagon samostvarenja)
čovjeku je nagonski data i nju je nemoguće utoliti nikojim sadržajem
osim duhovnim, a njega je najteže otkriti, iako je na dohvat ruke – u
nesvjesnim dijelovima psihe. Šamfor je to jasno izrazio: „Sreća nije
laka stvar; vrlo je teško naći u nama samima, a nemogućno naći je na
drugom mjestu“. Prevod sam preuzeo, a mislim da je Šamfor mislio na
smisao života, na blaženstvo, koje je neprolazno, a sreća je prolazna.
Znam
da bi bilo logično da kratku priču o sebi počnem od početka: rođenja,
hoda preko trnja bosih nogu, pa do zvjezdanog iskustva – prosvjetljenja –
kad se pojedinačno spaja sa opštim, što znači da pojedinačna duša
osjeti da je samo dio „kosmičke duše“. Nakon kratkog osvrta na dostignuti cilj života, kojim se stiče osjećaj smisla života, pisaću o sebi od početka.
Moj
životni put je sličan toku planinske rijeke, koja u gornjem toku ima
dosta brzaka, prima manje rječice kao pritoke, vijuga između mnogih
prepreke i preliva se preko podvodnih stijena; u nju se povremeno
slijevaju bujični potoci i mute njenu bistru vodu, a ona teče, teče svom
ušću, gdje rijeka nestaje, ali ne i njena voda, jer pojedinačno postaje
dio opšteg.
Kad sam „prelomio“ da o sebi napišem najosnovnije, sjetio sam se svog stava iz životnog djela: ako
se odlučimo da o nečemu pišemo, onda treba reći ono što je bitno, bez
obzira koliko će to ispasti obimno, ili ne pisati ništa. Ovdje taj stav neću moć ispoštovati. Ovo što ću o sebi napisati čitaocu će se dojmiti kao obimno, iako će biti nepotpuno.
Zvaničnici su me progonili zbog političkih stavova, a potom ignorisali svi autoriteti, nakon objavljivanja knjige Naša joga i prosvjetljenje.
Utjeha su mi mišljenja o mojim knjigama njihovih čitalaca, a i ove
Geteove riječi: „Svaka velika ideja koja se poput jevanjđelja pojavi na
svetu – postaje za zatucani sitničavi narod sablazan, a za površno
obrazovane bezumlje“. Moj metod naše joge je velika ideja, koja se poput jevanjđelja pojavila među Srbima, narodu kome je ona najpotrebnija, i u vrijeme kada bi ona raspolućenom čovjeku naše civilizacije mogla biti spasonosna, ali je ona za zatucane sveštenike sablazan, a za tobožnje „intelektualce“, za površno obrazovane – bezumlje. Ovo nije znak da sebe smatram nečim višim nego što jesam – knjiga je korpus delikti mog duhovnog postignuća – nego da sebe ne cijenim manje nego što sam vrijedan.
Moj životni put je dokaz Senekine mudrosti da staza osmišljavanja života ide: Per aspera ad astra – Kroz teškoće ka zijezdama. Ako bih počeo time da sam jedini koji sam, 150 godina nakon štampanja Njegoševe Luče mikrokozma – najuspjelije ode prosvjetljenju u svjetskoj poeziji, a što se spoznaje nakon dostignutog prosvjetljenja –, postigao njeno dešifrovanje i
o tome dao pismeni dokaz u vidu panegirika joj, to bi se mnogima
učinilo kao megalomanska izjava i vjerovatno bi odustali da čitaju o umišljenom čudaku. 'Čuj ti njega: on pametniji nego iko drugi od Srba u 150 godina?' Kao da dalje čujem čitaoca: 'ovo me podsjeća na Isusovu tvrdnju: „Ko je blizu mene, blizu je vatre, a ko nije blizu, daleko je od Carstva Božijeg“. Ako do Carstva Božijeg treba da stignem kroz vatru – onda mi ono nije interesantno’.
Odgovaram: Isus je, a ne Paracelzus, prvi alhemičar i ako čovjek ne prođe kroz vatru (alhemijsku), u kojoj njegov ego (olovo), topljenjem bude metamorfozirano u dušu (zlato), taj nikada neće spoznati ono što je Bog, kao mogućnost u duhovnom smislu, namijenio čovjeku.
Čovjeku
koji je, na naučan način, iskustveno spoznao stanje duha koje su bili
dostigli Buda, Isus i njima slični prosvjetljenici, a o tome šutio duže
od petnaest godina, posebno je o tome teško pisati ukratko. U životnom
djelu, u kome saopštavam metodologiju koja upućuje na stazu ka
prosvjetljenju, priznao sam da o onome što se imenuje kao prosvjetljenje nisam bio u stanju napisati, kao doživljaj, ono što je bitno, jer proznim jezikom to je neizrecivo. Poetski
jezik je pogodniji da njime bude izraženo duhovno stanje koje se
imenuje kao prosvjetljenje, ali tako učinjeno, saopštenje o
prosvjetljenju, neprosvjetljeni ne mogu pojmiti.
Pišem (u jednoj od knjiga): «Prosvjetljenici Njegoševskog tipa svom vremenu donose nov, istorijskom trenutku primjeren način samospoznaje koji vodi ka prosvjetljenju. I, gle čuda! Njegoš nam naslovom svog najdražeg mu djela, ostavi poruku da je ono oda, pohvala prosvjetljenju, a najumnije glave srpskog naroda ni vijek i po kasnije to ne prepoznaše. Luča znači svjetlost, a mikrokozam („mali svijet“) pojam je koji Njegoš koristi za čovjeka. Savremeno rečeno Luča mikrokozma znači svjetlost u čovjeku, skraćeno: prosvjetljenje.»
Njegoš je u Luči sjajno opisao ego, opštecivilizacijski čovjekov centar. “Ovo grko nasljeduje ljudsko/ čovjek čojku, čovjek sebi dava”.
Najprije roditelji, svojim ponašanjem kod djeteta podstiču oblikovanje
ega, a potom se proces rasta ega odvija spontano. Čovjeku je najteže
spoznati da robuje svom egu – grkom nasljeđu ljudskom. U svakoj civilizaciji, nakon što u njoj prevagne materijalno nad duhovnim, čovjek oboljeva od naduvavanja ega i pohlepe. Iako je on toga nesvjestan, što više ima, veći rob postaje sebi samom. Osloboditi
se ropstva egu, mouće je jedino spoznajom da u sebi, u nesvjesnom,
imamo i drugi centar, božanski. Na njega su ukazivali svi
prosvjetljenici. Njegoš ga je opisao ovako: „O svevišnji tvorče
nepostižni!/ U čovjeka iskra bespredjelnog/ uma tvoga ogleda se
sv'jetla,/ kâ svod jedan od tvoje palate/ što s' ogleda u pučinu našu“.
Skoro da tumačenje nije potrebno, ali evo. Iskra božanskog uma (Arhetip Boga)
u pučinu, nesagledivom prostoru, u našem nesvjesnom, ogleda se kao
jedan dio njegove palate, dio Boga samog u nama. Biblija govori da nas
je Bog stvorio na svoju sliku i priliku.
Jung
(1875-1961) će u kolektivno nesvjesnom otkriti arhetipove, kao duhovne
korelate instinktata. Centralni arhetip je nazvao arhetip Boga ili Sopstvo.
Na Kalifornijskom univerzitetu 1997. godine otkrivena je somatska
osnova tog arhetipa, o čemu kasnije. Njegova namjena je da u čovjekovom
biću održava ravnotežu svojom centripetalnom energijom, naspram centrifugalne energije
ega. Postojanje energetskog polariteta u nama bilo je poznato u svim
drevnim civilizacijama. One su imale svoja zlatna doba onda kada je
centripetalna energija arhetipa Boga (Sopstva) uspješno obuzdavala
centrifugalne težnje ega, a urušavale se kada se ravnoteža gubila, zbog
prevage energije ega. U našoj civilizaciji centripetalno središte u
čovjeku je oslabilo i ako se duhovno i moralno ne preporodimo,
uslijediće nam katastrofalan kraj.
O
onom čega ljudi a priori nisu svjesni u svojoj psihi, iako to
postoji,najbitnije ne može drugom jasno i konkretno saopštiti ni onaj ko
je postupkom samospoznaje osvjestio znatan dio kolektivno nesvjesnog u
sebi i prosvjetljenjem ušao u centripetalno
polje bića, spoznao Arhetip Boga. O tome se može samo govoriti, a to o
čemu je riječ, može se samo iskustveno spoznati. I Njegoš se zbog toga
jadao: „Čovjek organ dosta slabi ima/ da izrazi svoje čuvstvovanje,/
zato znake različite dava,/ različita tjelodviženija,/ umna čuvstva da
objelodani;/ no svi naši slabi izgovori/ i sva naša slaba čuvstvovanja,/
spram onoga što bi šćeli kazat,/ nijemo su spletno narječije“.
Znam
dosta osoba, čak i starijih, koje nikad nisu iskusile ni stanje stvarne
zaljubljenosti. Kad me pitaju o prosvjetljenju, kažem im kako da ti
pojmiš išta o najvećem Božjem daru čovjeku, kad ništa ne znaš ni o
velikom daru – erosu – lakše
dostižnom, sve osobe misle da se šalim. Ne pomaže ni ovo podsjećanje na
Njegoša, kao riječi Boga: „Lice smrtno na zemlji čovjeka/ prilično će
biti angelskome,/ samo teke jednu iskru malu/ vduhnut ću mu nebesne
ljubovi/ u njegovu zemnomu plođenju,/ da mu tužnu i kukavnu sudbu/
kolikogod ona ublažuje ...“
Zbog izvjesne sličnosti između nebesne ljubovi i seksa, duboki slojevi seksualnosti imaju numinozni karakter. Slično što je orgazam u ljubavno-seksualnom odnosu, to je prosvjetljenje u „zagrljaju“ s ovim što Njegoš imenuje nebesnom ljubavlju. (Seksualno
zadovoljenje bez duboke ljubavi, je rasterećenje, ali to ne treba
poistovjećivati sa orgazmom). Kad čovjek postigne prosvjetljenje, on je
potom stalno u stanju blaženstva, koje je slično zaljubljenosti. Ako
prosvjetljenik to ne skriva, on se ljudima doima kao da je „pomjerio“
pameću. Imajući ovo u vidu, o svom postignuću prosvjetljenja šutio sam
sve dok o tome nisam u izbjeglištvu ponovo napisao knjigu. A i nakon
toga sam u razgovorima bio suzdržan da o tome pričam. To je bilo u
skladu sa Isusovim savjetom: ne stavljajte bisere pred svinje, da vas one, okrenuvši se, ne bi rastrgle.
Neprosvjetljene sveštenike Isus je poredio sa svinjama. Sličan stav o
većini sveštenika imao je svaki prosvjetljenik, pa i Njegoš. Pošto su na
spoznajama prosvjetljenika nastajale nove religije, pobrinuo sam da na
osnovu moje knjige, u kojoj saopštavam metodologiju do samospoznaje, pa
moguće i prosvjetljenja, ne dam osnovu da bilo ko, pozivajući se na moj
nauk, prodaje „muda za bubrege“.
Moja knjiga Naša joga i prosvjetljenje – teorija i metodologija duhovnotjelesnog samousavršavanja
najsistematičnije je, koliko znam, pismeno upustvo u svijetu za
samostalno samospoznavanje do prosvjetljenja. Pomoću te knjige čitalac
može da bude, rečeno religijskim jezikom, svetroje: i vjernik, i (svoj) sveštenik i hram u kome se Boga traži.
Ovo
se na prvi pogled može učiniti nevjerovatno i nestvarno, slično kakvim
se mnogima doima i moj životni put u egzistencijalno-profesionalnom
smislu i u traganju za najuzvišenijim ciljem ljudskog života.
Rođen
sam, slučajno, u avgustu 1943. godine u Glavatičevu kod Konjica (BiH),
kao neželjeno dijete, što je razumljivo s obzirom da sam bio šesto u
porodici tokom teških godina Drugog svjetskog rata. Zbog toga niko od
porodice niti familije nije znao datum mog rođenja. Znali su samo da sam
rođen kad se vrhlo žito. Moja majka je pomagala ocu oko toga i kad je
dobila trudove otišla je u sobu. Pozvana je neka žena iz komšiluka da
bude uz nju. Uskoro je počelo da se naoblačuje nebo. To je oca
unervozilo i počeo je da viče da požure i da majka izađe da mu nastavi
pomagati. Kad me rodila i zadojila, majka me utegla u (oštre) vunene
pelene, stavila u seosku bešiku i izašla na guvno i nastavila raditi.
Pri uspostavljanju matičnih knjiga, nakon rata, kao dan mog rođenja
upisan je 1. septembar. Kao dijete prebolovao sam mnoge bolesti od kojih
pate djeca koja odrastaju u higijensko-materijalnim neprilikama.
U osmoj godini doživio sam nesreću u kojoj sam ostao bez jednog oka. Kasnije sam dao za pravo Alfredu Adleru, koji je rekao da Bog onome kome hoće iskazati svoju milost, on mu već u koljevku stavi neku prepreku. Za mene je ta prepreka bila što sam rođen kao neželjeno dijete, a kasnije odrastao kao nevoljeno. Tako je već tada pisana mi uputnica na odjel za neurotične
odrasle osobe. I, kao da je Proviđenje zaključilo, s obzirom na
potencijale koje mi je namijenilo, da to nije dovoljno, Ono se pobrinulo
za dodatnu prepreku: fizičko obilježavanje, kako bi postao meta vršnjacima za ispoljavanje agresivnosti i vršnjakinjama za potšprdivanje.
Kada
sam završio osmogodišnju školu u rodnom selu, porodica nije imala
sredstava da finansira moj boravak u gradu radi školovanja. Želio sam
pohađati učiteljsku školu, ali sam, da bih mogao učiti zanat, poslat kod
brata u Banat, koji je radio na salašu. Nakon tri mjeseca, neviđenih
muka, posebno zbog prevoza konjskim kolima po blatnjavom putu od salaša
do sela u kome sam učio zanat i neprihvatanja da mi kao životni poziv
bude mašinbravarsko zanimanje, pobjegao sam nazad u selo. Očekivao sam
upis naredne godine u školu, ali za to opet nije bilo mogućnosti i
odlučio sam, sa svega šesnaest godina, zaposliti se u Konjicu kao
građevinski radnik, jer mi je to bila jedina mogućnost za bijeg sa sela.
Dvije
godine kasnije upisao sam večernju ekonomsku školu i pohađao je sa
onima od kojih je većina imala dvadeset ili više godina od mene, pa nije
bilo poseban uspjeh što sam bio najbolji đak. U trećem razredu napisao
sam dramu u trajanju od sat i po i predložio direktoru škole da se u
školi osnuje dramska sekcija da bi redovni đaci mogli dramu izvoditi kao
pozorišnu predstavu. Direktor je pristao a ja sam bio režiser i glumio
sam glavnu mušku ulogu. Predstavom su gledaoci bili oduševljeni, a
direktor vrlo zadovoljan. Želio sam studirati književnost i/ili
filozofiju ali za te studije (zbog protežiranja druge osobe) nisam dobio
stipendiju, pa mi je za utjehu ponuđena stipendija za studij ekonomije.
Upisao sam se na Ekonomski fakultet u Sarajevu. Postigavši izvanredan
uspjeh u prvoj godini, naredne upisujem i političke nauke. Tri godine studirao sam paralelno na oba fakulteta uz odličan uspjeh.
Na
godišnjoj skupštini Saveza studenata BiH 6. maja 1968. godine,
briljantnim govorom, prenuo sam kolege iz ideologijskog sna: da je
ondašnji sistem idealan, ukazujući na njegove već vidljive deformitete.
Mjesec dana kasnije, kao jedan od vođa učestvujem u studentskim
demonstracija u Sarajevu. Zbog toga gubim stipendiju i padam u velike
neprilike. Izdržavao sam se radom preko studentskog servisa. Ipak objavljujem britke tekstove u omladinskom mjesečniku Lica – zbog jednog mog teksta smijenjena je redakcija – i u studentskom listu Naši dani, u
kome sam bio član redakcije do zabrane jednog aprilskog broja 1969.
godine, nakon čega je redakcija raspuštena i isključen sam iz SKJ. Tada
me je UDB-a stavila pod prismotru. Za tu službu me kasnije, pored
nekoliko ostalih kolega (saznao sam to kasnije), špijunirao i Vojislav
Šešelj, tada prozelitni titoista. (Dokaz o ovoj činjenici objavljen je u
knjizi Čuvari Jugoslavije – Suradnici Udbe u BiH,
vastita naklada Ivan Bešlić, Posušje, 2003., a uslediće i informacija
gdje da pogledate Šešeljev karton iz SDB-a). Nikad kasnije nisam bio
član nijedne organizacije.
Po
diplomiranju zaposlio sam se u preduzeće Energoinvest Sarajevo u Birou
za organizaciju, gdje je bio u toku projekat reorganizacije preduzeća uz
pomoć stručnjaka jedne čuvene konsultantske firme iz Njujorka. Shvatio
sam da među tim stručnjacima ima agenata CIE, po njihovom
odnosu prema meni i prijedlozima koje su mi, kao prijateljski, davali,
pa sam zbog toga tražio način da napustim odlično plaćeno radno mjesto
koje sam imao. Prijavljujem se na raspisani konkurs Ekonomskog fakulteta
Sarajevo za asistenta. U periodu od dvadeset godina pokretano je više
postupaka od strane vlasti radi mog udaljavanja s fakulteta. I
posljednji, trinaesti 1989., iako najbolje pripremljen, bio je
neuspješan. Da takav bude, velika zasluga pripada profesoru Esadu
Ćimiću, ranije protjeranom sa Filozofskog fakulteta Sarajevo i
slobodoumnim novinarima u nekim javnim medijima. Trebalo je da mi
ostanak bez zaposlenja bude osveta zbog vrlo kratkog, ali ubojitog
teksta, kojim je u medijsku orbitu lansirano ono što će se nazvati Afera Neum, čiji
ishod je bio odletanje 18 bh. visokih političara sa političke
pozornice. Pokušaj mog progona s univerziteta nije me zastrašio da istovremeno uđen u klinč i sa Izvršnim vijećem i Centralnim komitetom SK
BiH, a izađem kao pobjednik, javno ih ismehujući i do tada izlažući ih
najvećoj bruci.
Pišem
u jednoj od knjiga da je progon slobodnomislećih profesora na
Sarajevskom univerzitetu otpočeo otkazom radnog odnosa Meši Selimoviću
1953. na Filozofskom fakultetu, a okončan neuspjelim pokušajem mog
udaljavanja s fakulteta 1989. godine.
Magistrirao
sam 1974. godine. Doktorat sam napisao tokom naredne dvije godine, na
uobičajen način, protiv čega se bunila moja savjest. Kad je trebalo da
ga sutradan predam profesoru na čitanje, naveče sam mu presudio.
Pocjepao sam ga i odnio u kontejner za smeće. Kad sam čuo da je došao
kamion da smeće odvozi, bilo mi je muka: šta sutradan reći profesoru.
Slagao sam da imam namjeru napisano prekucati, radi redigovanja. Namjera
mi je bila pisati novi, na istu temu ali na samosvojan način. Tako je i
bilo. Drugi sam napisao, na do tada neviđen način. U njemu sam se
potšprdivao sa ondašnjim stanjem u našoj ekonomskoj nauci, a uz to naveo
da je tobožnja efikasnost
samoupravnog privrednog sistema u tome što je Jugoslavija od Titovog
raskida sa Staljinom do kraja šezdesetih godina od Amerike dobila 43
milijarde dolara bespovratne pomoći. Podatak sam slučajno saznao tokom
jednog studijskog boravka u inostranstvu. O toj činjenici sam se
povjerio nekolicini kolega i profesor me počeo nenormalno pritiskati
da mu predam doktorat, govoreći da zna da sam ga napisao. On je bio
nesposobni poltroni godinama sam se pravio nesposobnjakovićem da
doktorat dovršim. Predao sam mu ga tek 1984. godine. Formirana je
komisija, s njim kao prvim članom. On je zatražio izuzeće, a onda i
ostali članovi. Slijedilo je skoro dvije godine „natezanja“ i
neizvjesnosti. Doktorsku disertaciju sam odbranio (1986.) na matičnom
fakultetu, a u komisiji nije bilo nijednog profesora sa Sarajevskog
univerziteta, već najugledniji profesori u struci s drugih univerziteta,
s beogradskog dva. (Dok je disertacija „fermentirala“
kod profesora, nazove me iz Zagreba Branko Horvat, bili smo poznanici.
On je bio naš najugledniji ekonomista, kome je Nobelova nagrada za
ekonomiju izmakla za prsa. Reče da moju disertaciju čitaju u Zagrebu
neke njegove kolege i da je i on pogledao. Saznao je da se sprema
krivični postupak protiv mene, zbog navođenja iznosa američke
bespovratne pomoći i ponudio mi podršku. Rekao je da on raspolaže
dokumentima da je pomoć bila 46
milijardi i da će to dokazati tokom sudskog procesa ako ga bude.
Kasnije ću saznati, kada je u SDB-u preslušan snimak našeg telefonskog
razgovora, od krivičnog postupka se odustalo, ali ne i na fakultetu od
nastojanja poltrona da disertaciju ne odbranim).
Moje
neslaganje s titoističkim sistemom bilo je uslovljeno: prvo što je taj
režim tražio bezpogovornu pokornost, posebno članova SKJ, što je za njih
bila cijena povlaštenog položaja. A drugi razlog je što sam primjećivao
da zaposleni u preduzećima nemaju motivitanost da rade kao za sebe. I
kada sam pročitao da je Honda, osnivač kompanije svjetskog renomea, kao
star, došao na ideju da jedan dio kapitala kompanije u vidu akcija
besplatno podijeli zaposlenim, te da je time znatno poboljšao
motivisanost zaposlenih za napredak kompanije, zagovarao sam da bi i u
Jugoslaviji trebalo postupiti slično, imajući u vidu čuvenu izreku da se
pametan čovjek koristi tuđim iskustvom, a da se budala uči na svojim
greškama. Tako bi radnici, pored plate, preko očekivane dividende bili
motivisani za poslovni uspjeh preduzeća. Kasnije kada je došlo do
Kardeljeve gluposti Zakona o udruženom radu i stvaranja osnovnih
organizacija udruženog rada, čime su smislene cjeline rasparčavane u
besmislene dijelove – što je bilo psihološka priprema za rasturanje
Jugoslavije – pisao sam da se to ne bi moglo dogoditi da su radnici bili
suvlasnici u vlasništvu preduzeća, jer bi oni brinuli o svom interesu.
Kardeljev nesvojinski koncept društvene svojine
bila je glupost parekselans, o čemu sam pisao u vrijeme kada je većina
ekonomista, poltrona Partije, to podržavala kao veleumno rješenje, za
prevazilaženje već uveliko vidljivih problema u privredi. Govorio sam da
nije bilo potrebno biti posebno pametan da se primijeti hod u ambis,
već je bilo dovoljno samo biti slobodouman.
Još i ranije, kao student, 1969., objavio sam tekst u omladinskom mjesečniku Lica
Sarajevo – zbog čega je Redakcija smijenjena – u kome sam napisao da
ako se nastavi ići putem kojim se ide da će se putovanje završiti
stropoštavanjem u ambis. Kasnije su se mnogi čudili mojoj dalekovidosti,
a ja sam se u vrijeme kada su me oni progonili, sankcionisavali,
zblanjavao pred njihovim sljepilom.
Na
početku rata u BiH, aprila 1992. godine, zatekao sam se u svojoj
vikendici iznad Sarajeva, bez ijednog ličnog dokumenta kod sebe. Zbog
toga nisam silazio u grad, iako nisam imao nikakvih sredstava za život.
Svakojako sam se snalazio i na razne načine dovijao da se ni na koji
način ne očešem o novoustoličenu vlast
ili ona o mene. Odbijam ponude za mjesto ministra u Vladi Republike
Srpske. Teško je zamisliti patnje koje sam u tom periodu proživljavao.
Olakšavajuća okolnost mi je bila što nisam bio vojni obveznik. Radim
komšijama, kao da sam im hamal, najprostije poslove da bi se prehranio.
Počinje se sve glasnije govoriti da sam Alijin špijun i da me treba
likvidirati. Vojna policija me privodi na saslušanje. Pretvaram se da
sam izgubio zdrav razum i uspjeva mi za radnu obavezu dobiti da timarim i
izjahujem policijske konje. To sam doživljavao kao nagradu u odnosu na
sankciju koju sam mogao dobiti zbog toga što sam bio neoprezan, nakon
jednog susreta s Radovanom Karadžićem, pa govorio da on više nije
normalan i da će Srbi izgubiti rat, jer Radovan nema jasan i ostvariv
ratni cilj.
U
jesen 1992. godine saznajem da mi je stan opustošen i biblioteka
razgrabljena. Žalim knjige ali najviše neobjavljene rukopise, a među
njima posebno onaj koji sam smatrao životnim djelom i namijenio da ono
bude objavljeno nakon moje smrti.
Odboljevam
gubitak i nemam nikakvu ideju šta da činim. Tuga koja me ophrvala bila
mi je od koristi da uvjerljivije glumim da sam poludio. Tada mi s uma
nisu silazili Njegoševi stihovi, a čim bi vudio nekoga u svojoj blizini
pjevušio sam ih: Moje pleme snom mrtvijem spava,/ Suza moja nema roditelja,/ Nada mnom je nebo zatvoreno, –/ Ne prima mi plača ni molitve;/ U âd mi se svijet pretvorio,/ A svi ljudi pakleni duhovi.
Međutim,
pronicljiviji su shvatali da glumim ludilo i jedno veče od mog bivšeg
studenta dobivam informaciju da koliko sutra ujutro nekud bježim. Reče
da je slučajno prisluškivao razgovor u kome je „kovan“ plan na koji
način da budem likvidiran, a da to bude predstavljeno kao nesretan
slučaj. Sutra ujutro prije zore, preko od ranije poznatih staza,
prelazim brdima do ceste kojom je moguće bježati u Crnu Goru. Na
Durmitoru sam prije rata rekonstruisao jednu vodenicu sa sobom u
potkrovlju i nekoliko ljeta tamo proveo. Teškom mukom, uspio sam treći
dan doći do Žabljaka i smjestiti se u vodenicu. Pošto se u njoj nije
moglo boraviti preko zime, zatražio sam od Nacionalnog parka „Durmitor“
da mi dozvole boravak u zgradi nekadašnjeg mrestilišta za ribe na obali
Crnog jezera – raj od prirodne ljepote – koja je imala sobice u
potkrovlju, a preko dvadeset godina je bila prazna. Bude mi dozvoljeno.
Šest
godina proveo sam u toj zgradi, bez vode, a četiri i bez struje.
Nadahnjivan božanstvenim prirodnim ljepotama, bez obzira na muke oko
preživljavanja, odlučujem 1995. godine ponovo pisati životno djelo, na
kome sam u predratnom periodu radio dvanest godina. U ponovnoj verziji
ono je obima 125 autorskih tabaka. Štampao sam ga na veresiju kao autorsko izdanje 1999. godine pod naslovom Naša joga i prosvjetljenje.
U knjizi prezentujem metodologiju kojom je moguće u periodu od oko
jedne decenije, uz normalne životne aktivnosti i uz to predan rad na
sebi, postići samospoznaju pa i prosvjetljenje. Za to vrhunsko
postignuće čovjekovog života, kako pišem, meni je trebalo samopregornog
rada, uz ostale životne aktivnosti, oko dvije decenije, za koje vrijeme
sam slagao mozaik od kockica koje sam nalazio proučavajući svjetsku
duhovnu baštinu, filozofiju, dubinsku psihologiju i praktikujući hatha
jogu.
U pogovoru drugom izdanju Naše joge ... nalazi se i ovo: «Između
pisama od čitalaca navešću izvod iz prvog koje mi je poslao jedan
izdavač, koji je čitao rukopis: “Priznajem da pre ove Vaše knjige nisam
čitao ni jednu knjigu o Jogi. Dakle, poređenje je nemoguće. Ne
znam, kao ni, predpostavljam, velika većina, - Šta je Joga? 1. Način
života? 2. Filozofija? 3. Vežba duha i tela? 4. Ili sve to zajedno, na,
kako Vi to kažete mukotrpnom i veoma dugom putu do
prosvetljenja i zadovoljstva? Tako, neupućen, počeo sam sa
čitanjem Vaše knjige. I čitajući, takorekući u jednom dahu, pred
mene je izranjao jedan nov, nepoznat i veoma zanimljiv, pogled na
svet, pisan pitkim, razumljivim, zanimljivim, sugestivnim
jezikom znalca mnogih oblasti života. Način izlaganja, koji traži
izuzetnu koncentraciju, gde fusnote predstavljaju, uslovno
rečeno, umetnutu rečenicu, koja se savršeno uklapa u nastavak misli i
reči, tamo gde je umetnuta, predstavlja zapravo dva paralelna teksta
(knjige) koji se dopunjuju na najbolji mogući način, što uz iskreno
autobiografsko kazivanje, predstavlja dodatnu vrednost
knjige”.»
A književnica Ljubica Žikić, u knjizi Slike raspuklog vremena, povodom koje je proglašena
za najboljeg autora u 2005. godini u BiH, u posveti mi napisala je:
„Knjiga 'Naša joga i prosvjetljenje' uvek mi je bila nadahnuće kada sam
pisala ove priče. Znanje koje sam crpila iz nje pomoglo mi je u ovom
uspehu. Dragi Žarko, hvala Ti mnogo što si čovečanstvu podario ovu
genijalnu knjigu, knjigu koja će se tek za 200 godina čitati i
razumevati na pravi način“. (Faksimil posvete i karton Vojislava Šešelja iz SDB Sarajevo su na www.durmitara.blogspot.com u tekstu Povodom izbora novog pape Franje I).
Napisati
da će čitaocu moje knjige, da bi samostalno postigao samospoznaju, a
moguće i prosvjetljenje, što je glavna svrha knjige, biti potrebno da,
pored uobičajenih životnih aktivnosti, uporno i sistematično radi na
sebi oko jedne decenije, u vrijeme poplave smeća u ezoterijskoj literaturi i komercijale u izdavaštvu, znači osuditi knjigu da je teško iko publikuje.
Prosvjetljenik ne može lagati niti imati ikoji drugi motiv, saopštavajući poruku o prosvjetljenju (blagu vijest), osim da druge uputi kako da i oni steknu moć da u sebi osjete ono što i ne znaju da imaju.
Niko od hrišćana ne
vidi ništa neobično što u Jevanjđeljima nema ni traga gdje je Isus bio
od desete do tridesete godine svog života. Bio je na ezoterijskoj obuci
od Egipta, Vavilona do Indije, na koju su ga poslali Eseni, da bi se On
kao prosvjetljen pojavio u Palestini u tridesetoj godini, kada je po
judajskom kanonu bilo moguće propovjedati.
Isus se vjerovatno prosvjetlio tek tokom boravka u Indiji, ali je morao
čekati svoju tridesetu godinu da bi se vratio u domovinu da otpočne
svoju misiju, koja je bila u osnovi ista kao i Budina pet vjekova
ranije. Pošto to Judajci nisu mogli shvatiti ni prihvatiti, oni koji su
kasnije, kao i Savle, postali Isusovi sljedbenici, o njemu su stvorili
bajkovite legende kao da je on Božiji sin.
U knjizi Spoznaja najdublje tajne i prevazilaženje duhovne patnje,
u drugom izdanju, navodim šta mi je tokom telefonskog razgovora rekao
jedan sarajevski književnik, nismo se poznavali. Rekao je da je čitajući
moju knjigu (bilo je to njeno prvo izdanje) imao osjećaj kao da sluša
Boga. Ljudi višeg duhovnog nivoa riječi prosvjetljenika primaju kao
božji dar, a oni koji su dohovno
na nižem nivou, na kakvom su bili fariseji i na kakvom su sada,
uglavnom, sveštenici svih vjera, oni prosvjetljenika doživljavaju kao
najveću opasnost, jer je on ogledalo u kome oni najjasnije mogu vidjeti
svoje, teoideologijom duhovno unakaženo lice. U ovome je odgovor zašto su fariseji, jevrejski sveštenici, ubili Isusa a Atinjani Sokrata.
Nijedan
Veliki Prosvjetljenik nije imao ideju da od svog duhovnog postignuća
stvara osnovu za religijsku, vjersku instiruciju, ali su oni koji su za
njihova života bili uz njih, a nisu postigli prosvjetljenje (u
hrišćanstvu apostoli) i oni koji su te kasnije slijedili, bili su tvorci
vjerskih institucija. Vjerovatno je Toma, kao najizrasliji Isusov
učenik, jedini doživio prosvjetljenje, o čemu ima dokaza u Jevanjđelju po Tomi. Ono nije uvršteno u Novi Zavjet, kako pišem, zato što ono pokazuje koliko je u četiri Jevanjđelja Novog Zavjeta Isusov
nauk nepotpuno shvaćen i predstavljen, pa i krivotvoren za potrebe
crkvene institucije. Na Isusovom nauku, stvarno u sebi doživljenom, bilo
je nemoguće stvoriti instituciju kakva je hrišćanska Crkva, a posebno
ne Vatikan, koji je najveće religijsko monstruozno čudovište u
cjelokupnoj istoriji čovječanstva.
Nastavak ovog teksta možete pročitati na www.durmitara.com u NOVI TEKSTOVI
Nastavak ovog teksta možete pročitati na www.durmitara.com u NOVI TEKSTOVI
Нема коментара:
Постави коментар