Ako slučajno strefite na ovaj blog evo informacije o mom sajtu:
www.durmitara.com i e-mail adresa: durmitara@yahoo.com
O NJEGOŠU
KAO VELIKOM
PROSVJETLJENIKU
(Da biste povećali, zumirali tekst, to možete učiniti tako da držite pritusnut taster Ctrl i istovremeno kuckate na tipku + dok ne dobijete odgovarajuću veličinu teksta. Za smanjenje, ponovo držite pritisnut taster Ctrl i kuckajte na tipku minus, koji je za crtice, desno od tipke za tačku)
Ovo predavanje sam pripremio povodom
dvijestote godišnjice Njegoševog rođenja.
U njemu ne mogu reći drugo, do ono
što na ovu temu već sadrže moje knjige.
Zamislio sam da ga uživo održim prvo
studentima na nekim fakultetima u Crnoj Gori, Republici Srpskoj i Srbiji, ali
kako nema odgovora od dekana fakulteta kojima sam učinio ponudu, odlučio sam da
ga u pismenom obliku stavim na svoj blog.
Kada
nekoga sretnemo prvi put obično smo znatiželjni da o njemu saznamo bar ono što
je za nečiju biografiju najkarakterističnije. Vašoj znatiželji počeću udovoljavati
odmah, a kasnije ću po nešto dodavati.
Bio sam univerzitetski profesor u Sarajevu do 1992.
godine. U vrijeme Titovog režima smatran sam disidentom. Za UDB-u pratilo me,
to jest špijuniralo, preko desetak osoba, uglavnom kolega s univerziteta, a
objavljeno je da je jedan od njih bio i Vojislav Šešelj. Dolaskom visetranačkog
sistema, zbog toga što sam se protestno distancirao od nacional-šovinističkih
stranaka, a kojima su se, najednom,
do zemlje klanjali oni što su me ranije u ime Jednoumlja šikanirali, u
društvenom smislu, bio sam i ostao niko i ništa, što sam i sada. Ali iskusio
sam dubokoumnost Isusovih riječi, da će oni koji krenu duhovnim putem slično
kao i on, ako su prije toga bili posljednji, postati prvi. Slijedeći Isusov
savjet, nauk joge i nauku Karla G. Junga, od posljednjeg, za što su me smatrali
poltroni Titovog režima, konstruisao sam duhovnotjelesni metod, pomoću kojega
sam se prosvjetlio, pa zahvaljujući tome postao prvi u duhovnom
smislu, što najpouzdanije dokazujem postignućem da sam prvi koji je dešifrovao
Njegoševu Luču mikrokozma, najljepšu odu prosvjetljenju u cjelokupnoj
svjetskoj literaturi, kojoj je autor jedan čovjek, i zahvaljujući tome spoznao
sam da Njegoš nije bio samo genijalan pjesnik, već da je bio ostvario i
prosvjetljenje, slično Isusovom, ili, s obzirom na uslove u kojima ga je
postigao, čak i veličanstvenije, a Luča je
prosvjetljenom pismeni dokaz o tome, ali neprosvjetljeni to ne mogu pojmiti,
bez obzira na nivo svog obrazovanja ili znanja.
A
sad od početka ukratko. Rođen sam 1943. godine, kasnije niko nije znao kog datuma,
već jedino da je to bilo između Pantalijevdana i Preobraženja. Po ovome možete
zaključiti koliko su mi se roditelji obradovali, kao šestom djetetu u sred
Drugog svjetskog rata, kada su muku mučili kako da nahrane petero gladne djece
i sebe. Alfred Adler, prvo Frojdov učenik a kasnije tvorac individualne
psihologije, tvrdio je da Bog, onome koga hoće da blagoslovi, već u kolijevku
stavi neku prepreku, da bi toga natjerao da je kasnije kao odrasla osoba
preskoči. U mom slučaju, kao da je Kosmička inteligencija, što mi je draži
naziv za ono što religije imenuju Bogom, bila zaključila da će mi to što sam
rođen kao neželjeno i kasnije odrastao kao nevoljeno dijete, biti nedovoljno
visoko podignuta ljestvica, pa mi je u osmoj godini života njenu visinu
udvostručila, jednim nesretnim događajem. Hvala joj za to! Bez toga i kasnije u
životu socijalnih uslova punih nedaća, što me nagnalo da postavim pitanje smisla
ljudskog postojanja, vjerovatno nikada ne bih dokučio najdublje i najviše
sfere ljudskog postojanja. Za čovjeka je najsudbonosnije, a ujedno i
najrizičnije, postati preokupiran pitanjem smisla našeg postojanja, jer to nas
čini nespokojnim sve dok na najveću zagonetku ne spoznamo odgovor, a on dolazi
jedino iz nas samih u vidu, kako je to Jung nazvao, vitalnog i iz osnove preobražajnog
događaja, koji nema nikakve veze sa intelektualizmom i koji se voljno
ne može postići. Voljno se samo mogu obaviti pripreme u biću za njegovo
dešavanje. O prosvjetljenju biće govora tokom čitavog ovog mog obraćanja vama.
Za početak reći ću samo da je to stanje duha koje su bili postigli
prosvjetljenici, na čijim spoznajama su nastajale religije, a među takvima na
Zapadu su najpoznatiji Isus i Buda. Za sada vi pojam prosvjetljenja uzmite
slično kao rješenje matematičke transcedentne funkcije, koja predstavlja
funkciju realnih brojeva i imaginarnih.
U našoj psihi Stvoritelj nam je u vidu zadatka poklonio psihološku transcedentnu
funkciju, s tim da u njoj umjesto realnih brojeva imamo svjesni dio
psihe, što je manje od 10%, a preostalo je nesvjesno, koje je u psihološkoj
funkciji ono što su imaginarni brojevi u matematičkoj.
Naučni
postupak koji vodi do prosvjetljenja Jung je nazvao procesom individuacije,
a dostignuti cilj samoostvarenjem, što je naučni termin za prosvjetljenje. Meni je
za proces individuacije do cilja trebalo preko 25 godina, a u tom periodu,
uglavnom zbog kod nas nepovoljnih društvenih prilika za takav poduhvat, često
me spopadalo beznađe i tada sam smatrao da je samoubistvo jedino što može
okončati moje muke koje mi je sudbina nametnula. Jung je zapazio da Istočnjak –
mislio je na Indijca, Kineza i Japanca – ako krene putem procesa individuacije,
razumljivo na drevni način, tamo više milenija poznat, to se smatra za najbolje
od svega što može da učini. Ali Zapadnjak koji želi da krene tim putem, ako je
stvarno ozbiljan, imaće sve autoritete protiv sebe: intelektualne, moralne i
religiozne. Ovo sam gorko iskusio na sopstvenoj koži, ali srećom i izržao, što
mi bez praktikovanja joge ni slučajno ne bi pošlo za rukom. Čak je i Jung
izjavio da kad je god u traganju za onim što će nazvati procesom individuacije,
dospijevao u krizu za pomoć se obraćao jogi, za koju reče da je učenje koje se
rijetko čuje jednom u hiljadu vjekova. I uzgred rečeno, Jung je predvidio
nastanak naše joge, joge za čovjeka naše civilizacije.
Znanje
stičemo pomoću intelekta, a spoznaja smisla života postiže se jedino čitavim
bićem i ostvarenim prosvjetljenjem. Propovjednik u Bibliji veli da gdje je
mnogo znanja, mnogo je brige, i ko umnožava znanje, umnožava muku.
Nakon
ostvarenog prosvjetljenja, što je bio rezultat dugog i sistematičnog rada,
kada nisam ni znao za čim tragam, ali me neki nagon u meni tjerao da tragam za
nečim, a tada ni sebi niti ikome nisam znao kazati zašto činim to što sam
činio. A kada sam doživio prosvjetljenje, shvatio sam: to je to, za čim sam
tragao. Nakon toga kod dva starija čovjeka, a oba su bili nepismeni, zapazio
sam da su oni doživjeli spontano prosvjetljenje, što je Jung smatrao mogućim. On
je tvrdio da između spontano doživljenog prosvjetljenja i onoga koje se
postigne nekim metodološki osmišljenim postupkom razlika je slična kao između
divlje i pitome voćke.
O
svom prosvjetljenju šutio sam, što se kaže k'o zaliven, petnaestak godina, a
dvanest godina mi je bilo potrebno dok sam napisao knjigu u kojoj sam saopštio
metodologiju, koja je kombinacija hatha joge i Jungove nauke, analitičke
psihologije. Namjeravao sam da ta knjiga bude objavljena posthumno, ali je
njen rukopis propao u mom stanu u Sarajevu, u kome se nisam zatekao na početku
rata. Zbog toga sam bio strašno skrhan tugom, još i zato što mi je propala i
kompletna biblioteka, jedna od najkvalitetnijih privatnih u Sarajevu. Da bi
se liječio od tuge, s nadom da kada se priberem da ću možda moći knjigu na temu
propalog rukopisa ponovo napisati, pobjegao sam u izbjeglištvo. Za boravište
odabrao sam jednu napuštenu zgradu bez struje i vode na obali Crnog jezera na
Durmitoru, za koju sam znao od ranije. Tu sam proveo 6 godina, a onda 1999.
godine, zbog knjige Moralna zora rudi nad
Durmitorom, kojom sam ustao u odbranu Durmitora od pohare institucije koja
je osnovana da bi ga čuvala kao dio Svjetske prirodne baštine, a pošto je ta
institucija bila vlasnik zgrade u kojoj sam boravio, iz te zgrade bio sam istjeran
na najprostačkiji način, nakon čega su mi stvari koje su ostale, jer ih nisam
imao gdje povesti, namjerno uništene, pa čak i rukopis i pausi knjige iz Joge,
koju sam, srećom već bio štampao.
U
prve dvije godine boravka na obali Crnog jezera, često sam razmišljao o tome da
li me to Kosmička inteligencija, ili njena sjenka, Đavo, još jednom iskušava,
pa kao da veli: postigao si najveće duhovno postignuće i, sticajem okolnosti,
ostao bez zapisa o tome. Ako knjigu ponovo napišeš, što ti se sada u tim
okolnostima čini nemogućim poduhvatom, time ćeš najtačnije pokazati vrijednost
svog prosvjetljenja, a ako knjigu ne napišeš, nećeš nikome moći dokazati da
nisi čudak, jer si odbio privlačne ponude od svojih kolega da postigneš
oporovak u profesionalnom i u socijalnom smislu. Razapet između želje da knjigu
napišem ponovo i groznih prilika u kojima preživljavam, početkom ljeta 1995.
godine, mršav kao grana, smogao sam snage da na jednoj staroj pisaćoj mašini i
na pelir papiru, koji sam jedva isprosio, otpočnem ponovo pisati knjigu, za
koju mi je svojevremeno, uz redovne obaveze na fakultetu, trebalo 12 godina. Pošto
sam imao namjeru da ta knjiga bude objavljena nakon moje smrti, želja da je
ponovo napišem nije bila radi nečega za sebe, već radi onih kojima bi ona mogla
biti spasonosna. U oba rukopisa uz Junga, Njegoš je drugi od dva glavna vodiča
kroz lavirint knjige. Kad ovo čuju umišljene intelektualne bene podsmjehuju
se. Biće još riječi o umišljenicima, sličnim onima kojima je Sokrat govorio
da je spoznao da nije znao i da se On od njih razlikuje po tome što zna da nije znao, a oni
misle da znaju, iako ne znaju. Ta Sokratova izjava umišljenike je toliko
uvrijedila da su ga zbog toga osudili na smrt. Sokrat nije mislio na
intelektualno znanje, već na samospoznaju.
Svoju
spoznaju da Njegoš nije bio samo genijalan pjesnik, već da je bio
i prosvijetljen, prvi sam
dokazao 1995. godine, po drugi put, dakle 150 godina nakon što je Luča mikrokozma prvi put bila štampana, a
tu spoznaju objavio 1999. godine u svojoj knjizi Naša joga i prosvjetljenje, s
podnaslovom teorija i metodologija duhovnotjelesnog samousavršavanja.
Prosvjetljenje se na Istoku naziva i probuđenje, a onaj ko
je doživio buđenje imenuje se budom. Samo je ta duhovna titula za
princa Sidartu, nakon buđenja, postala i personalno ime prosvjetljenika, nama
poznatog kao Buda.
U prošlom vijeku jedan katolički teolog, koji se bio
zainteresovao za zen-budizam, došao je na ideju da jednom učitelju zena, kojeg
su držali za prosvjetljenog, koje postignuće se u zenu zove satori,
ponese Bibliju, kako bi on o Isusu i Novom Zavjetu dao svoj sud. Kada mu je
počeo čitati Isusovu Besjedu na gori blaženstva, učitelj zena, samo što je čuo
nekoliko rečenica, rekao je: “Dosta, nema potrebe da dalje čitaš. Te riječi je
mogao izgovoriti jedino buda”, to jest prosvijetljen čovjek.
Moto u mojoj knjizi Naša
joga i prosvjetljenje otpočinje Njegoševim stihovima:
Snom je čovjek uspavan teškijem, / u kom vidi strašna prividjenja, / i
jedva se opred'jelit može / da mu biće u njima ne spada. / On pomisli da je
neke pute / od sna ovog oslobodio se; / ah, njegove prevarne nadežde: / on je
tada sebe utopio / u sna carstvo tvrđe i mračnije / i na pozor strašni snoviđenja!
(...)
S točke svake
pogledaj čovjeka, / kako hoćeš sudi o čovjeku − / tajna čojku čovjek je najviša.
/ Tvar je tvorca čovjek izabrana! / Ako istok sunce sv'jetlo rađa, / ako biće
vri u luče sjajne, / ako zemlja priviđenje nije, / duša ljudska jeste besamrtna,
/ mi smo iskra u smrtnu prašinu, / mi smo luča tamom obuzeta.
Apropo onog sa Isusovom Besjedom na gori
blaženstva i ocjenom o Isusu japanskog prosvjetljenika, ustvrdio sam da bi bilo
kom prosvjetljeniku u svijetu bilo dovoljno da iz Luče pročita samo ove Njegoševe stihove i da zaključi da ih je
jedino mogao napisati prosvijetljen čovjek. Dakle, čovjek koji je bio dostigao
stanje duha isto kao što bješe Isusovo ili Budino, samo individualno samosvojno,
slično kao što je svaki čovjek i svojim fizičkim izgledom osoben i neponovljiv.
Volim reći da Bog ne stvara kopije, već jedino originale, što je i očito
vidljivo.
Za
prosvjetljenika je zaprepaštujuće da su komentatori Luče zaobišli da komentarišu one stihove koji su esencija u toj
najuspješnijoj odi prosvjetljenju u svjetskoj literaturi. Ni objašnjenje ovih
navedenih stihova nisam pronašao. Ničije objašnjenje mi nije ni potrebno, ali
me žalosti što komentatori Luče samo
bulazne o njoj.
Ako
su oni zaobilazili ove citirane stihove i kasnije ćete čuti još koje, onda ono
što su pisali za mene je samo brbljanje. Ako ništa drugo, nego samo ako pozovemo
logiku, razmislite, ko je mogao reći da je čovjek snom uspavan teškijem, osim
onaj ko se iz tog opšteljudskog sna probudio. Ili da je čovjek luča tamom obuzeta.
Luča je pisana čudesnom kombinacijom
riječi od kojih neke nisu izvorno riječi iz srpskog jezika, pa je ona i zbog
toga poteška za razumijevanje. Kod Njegoša luča je svjetlost, a ko je mogao
reći da je čovjek svjetlost tamom prekrivena, osim onaj ko je pomoću iskre
upalio svjetlo u sebi i tako rastjerao raniju duhovnu tamu.
Kako
rekoh, komentatori Luče, ne osvrćući
se na esencijalne stihove u njoj, time samo pokazuju da nisu shvatili šta je pisac htio da kaže, a ovi
citirani stihovi su dovoljni da prosvjetljenik, u bilo kom dijelu svijeta, čim
ih čuje izjavi da ih je mogao izreći jedino prosvjetljenik ili buda, probuđeni.
Onaj
ko nije dostigao prosvjetljenje, buđenje, ko još spava i sanja, ni slučajno
nije mogao spoznati, pa zato ni napisati, da snom je čovjek uspavan teškijem i
da smo mi samo svjetlost tamom obuzeta, dakle bića koja još nisu dostigla
buđenje iz dnevnog somnabulizma? To stanje duha indijska tradicija
naziva majom, to jest, našom lažnom, prividnom predstavom o sebi i
svijetu oko sebe. Njegoš je nama, kada bi mi bili u stanju da to shvatimo, objasnio
ono esencijalno iz indijske duhovne tradicije.
Dok
evropska nauka nije pojma imala o nesvjesnim dijelovima psihe, Njegošu je, kao
i ostalim Velikim Prosvjetljenicima, bila poznata kompletna mapa
psihe, koju će kasnije naučno opisati dubinska psihologija. Onaj ko je
u prvoj polovini XIX vijeka mogao reći da smo mi svjetlost tamom obuzeta, time
je taj pokazao da je spoznao čovjekove potencijale da mi osvijestimo nesvjesne
dijelove psihe i tako se probudimo iz sna teškoga, to jest, doživimo
prosvjetljenje. Komentatori Luče
Njegošev pojam da smo mi tamom, mrakom obuzeti poistovjećuju sa tijelom, što
je skroz pogrešno. Njegoš je pod tim pojmovima podrazumijevao nesvjesno, koje
je moguće osvijestiti našim urođenim potencijalom. On taj potencijal naziva iskrom
božestvenom, koja može da upali nesvjesnu mogućnost za osvješćenje
nesvjesnog, za aktiviranje samosvjesnosti o nesvjesnom i veli: Da,
iskra je svjetlost porodila. Objašnjeno: božanski potencijal u čovjeku
za prosvjetljenje kod Njega je dao ploda.
Aktiviranje
nesvjesnog nam potencijala u psihi za samosvjesnost i samospoznaju Jung je
nazvao procesom individuacije, koji
je kičma njegove nauke analitičke
psihologije. Spoznaja procesa individuacije i njegovo naučno objašnjenje
Jungu je dalo status najvećeg svjetskog dubinskog psihologa svih vremena. A
Jung je naučnom prezentacijom procesa individuacije, u suštini, samo na
razumljiv način objasnio ono suštinsko što nam je Njegoš dao u Luči. Kod njih obojice cilj je isti:
osvješćenje nesvjesnog i spoznaja da je Arhetip Boga ili Sopstvo osnovni centar
našeg bića, što se spoznaje prosvjetljenjem ili naučno rečeno, samoostvarenjem.
Šopenhauer
je rekao da nas pisac već prvom rečenicom obavještava dokle nas daleko može
odvesti. Slično tome i pisac neke knjige po tome šta je odabrao za moto čitaoca
obavještava kud i dokle će ga knjigom odvesti.
Odabirajući
navedene Njegoševe stihove za početak mota, čitaoca sam obavijestio o
suštinskom sadržaju knjige, ali nažalost u tome nijedan izdavač nije vidio
ništa za njega interesantno, pa sam sâm, kao autor-izdavač, odlučio da knjigu
publikujem.
Njegoš reče da je tajna čojku, čovjek
najviša, a da bi čovjek spoznao tajnu o sebi samom on bi trebalo da posluša ove
Isusove riječi iz njegove Besjede na gori blaženstva: "Uđite na uska vrata;
jer su široka vrata i širok put što vode u propast, i mnogo ih ima koji njim
idu. Kao što su uska vrata i tijesan put što vode u život, i malo ih je koji
ga nalaze" (M. 6/13). Ovo uska vrata i tijesan put što vode u život,
treba shvatiti kao vrata do prosvjetljenja i spoznaje smisla života. Moglo bi
se ovo isto izraziti, kako Jung reče za proces individuacije, kao putovanje po
oštrici noža. Citiram ga: „Zakoračiti ka višoj svesti znači udaljiti se od svih
straža i sigurnosnih mera. Čovek mora u potpunosti da se preda novom putu, jer
samo pomoću svog integriteta može on da produži dalje, i samo njegov integritet
može da garantuje da se njegov put neće pretvoriti u apsurdnu avanturu“.
Metod
koji sam nazvao naša joga, a moglo je i evropska ili zapadna, namijenjen je kao
uputstvo na samostalnom putu procesom individuacije. Kako pišem, religije su
pokazale da sveštenici vjernike samo zamajavaju da će im pokazati kako da
stignu do onoga što traže, a psihoterapeuti analizante, uglavnom, iskorištavaju
radi svog biznisa. I jedno i drugo sam, svojevremeno, iskusio i došao sam na
ideju da kombinujući dva poznata metoda, hatha jogu, koja je usmjerena na
tijelo, sa dubinskom psihologijom, koja se bavi samo psihom, a čovjek je
paradoksalno jedinstvo tijela i psihe, pa sam shvatio da mu je za ucjelovljenje
bića potreban jedinstven metod. Moj metod je najteži od svih, meni poznatih,
kojima je ista svrha, ali je i najdjelotvorniji. Opet ću se pozvati na Junga:
„Sve što je dobro je skupo, a sopstveni duhovni razvoj je ono što je
najvrjednije, pa time i najskuplje“.
Biti
vjernik neke od religija molitve vrlo je lako, čak komforno, ali to je
svojevrstan vid jeftine samoobmane. Isusovim riječima rečeno, to su široka
vrata i širok put što vode u propast, i mnogo ih ima koji njim idu. Dokaz za
ovo je što, ako za primjer uzmemo samo pravoslavlje, za osam vjekova u
Hilandaru, a ni igdje drugdje nijedan Srbin-kaluđer nije doživio prosvjetljenje,
osim Njegoša. Ne bi ga doživio ni On da se nije usmjerio na uska vrata i
tijesan put. A nakon što je na tom putu doživio prosvjetljenje, samo je dva
puta godišnje, kako piše njegov biograf Medaković, predvodio liturgiju; jedino o
božiću i vaskrsu i svaki put je pred te dane postajao vidno nervozan. Zašto,
reći ću vam. Zato što je tada morao da učestvuje u onome u čemu nije vidio
nikakav smisao.
Da je Njegoš u crkvi, prisutnima razumljivo,
izgovorio nešto od suštine što je stihovima izrazio u Luči, Njegoš bi ili bio likvidiran, ili bi u Crkvi, kojoj je stajao na čelu,
došlo do šizme. Pošto je toga bio svjestan, On je svoju spoznaju najdublje tajne tako uvio da je vješto upakovanu prepoznaju
samo oni koji će je i sâmi u sebi spoznati. To sam uspio, dugoročno viđeno,
na nacionalnu korist i sreću, a na trenutno zgražavanje Crkve. Neki
sveštenici su početkom prošlog vijeka bili otpočeli pripreme da se Njegoša,
vladiku Rada, posthumno razvladiči. Od te bruke, Crkvu je spasio vladika
Nikolaj. Da bi spriječio tu ideju, napisao je knjigu Religija Njegoševa. Idejom o razvladičenju vladike Rade, oni koji
bi trebalo da budu svjetlost drugima, pokazali su da su Njegoša doživjeli
slično kao Jevreji Isusa.
Predlažem
vam da uđete na uska vrata i krenete tijesnim putem, jer tako ćete stići do
spoznaje smisla svog ovozemaljskog postojanja, najvišeg mogućeg cilja i postignuća
u našem ovozemaljskom postojanju, što će vam pružiti i osjećaj besmrtnosti.
Danas su hrišćanstvo, kao i ostale religije molitve,
a i oni gurui koji se predstavljaju
da imaju monopol nad Istinom, primjer
širokog puta, koji vodi u propast,
a neki od individualnih duhovnotjelesnih
metoda s meditacijom, koji će svaki pojedinac primijeniti (i dopuniti)
na sebi, i na samo njemu sopstven
način, bio bi uska vrata i tijesan put što vode u život ili do praslike Boga u nama. Do tog postignuća,
do spoznaje najdublje tajne, do onog
što Jevanjđelja zovu Istinom, jedino
vi sami sebe možete dovesti u procesu duhovnog razvoja i rasta koji
nam je namijenjen od Stvoritelja. Drugi vam mogu dati opšta uputstva,
što i sâm činim, a vi, primjenjujući ih, tako možete kod sebe pokrenuti
i svjesno nadzirati proces individuacije.
Savremeni
čovjek je uspio dešifrovati DNK, pa potom činiti čudesne kombinacije sa
miješanjem gena biljnih i životinjskih vrsta, stići na Mjesec i postići još
mnoga čudesna otkrića, ali nije uspio ponaći lijek protiv neurotičnosti,
najveće pošasti savremenog svijeta, niti laicima objasniti kakvo je to duhovno
postignuće, a to je prosvjetljenje, koje su bili postigli, na primjer, Buda i
Isus, da sada pomenem samo njih dvojicu, na čijim duhovnim spoznajama su
nastale kasnije, sada dvije najbrojnije religije svijeta. To duhovno
postignuće, prosvjetljenje, ne može pojmiti niti drugima objasniti nijedan
teolog ni filozof, ako ga nije doživio, a može iole obrazovan čovjek ako ga je
postigao. Jedan sam od tih, a uz to, kao nekadašnje seosko čobanče, postigao
sam i solidno obrazovanje. Do sada jedino je Jung objasnio fenomen
prosvjetljenja u knjizi Aion. Kant je zapisao da svo
naše saznanje počinje sa iskustvom i u to se ne može sumnjati.
Pokušajte zamisliti kako biste nekome objasnili doživljaj ugode ispod
rascvjetale lipe, ako taj miris niste nosom osjetili, već to treba da učinite
na osnovu onoga što ste o tome čitali.
Sveštenici
čine upravo to: probaju da drugima kažu, objasne, ono o čemu nemaju iskustvo,
već to čine na osnovu religijskih spisa. Oni o postignućima svojih mesija samo
bulazne. Njihove religijske ceremonije i govorancije su očit primjer brbljanja.
A brbljanje je kada govornik priča o onome o čemu nema spoznatost. I Hegel je
tvrdio da poznato i spoznato nisu isto. Majstor Ekart, svojim kolegama
sveštenicima, govorio je: „Zašto brbljate o Bogu? Šta god rekli o njemu,
neistinito je“.
Jeste
li se već zapitali: kakve veze ovo što slušate ima sa naslovom predavanja.
Možda pomišljate, ovaj govori da sveštenici brbljaju, a meni se čini da to čini
i on, a uz to nekako mi se doima kao da je pretjerano prepotentan, kao da
umišlja da je popio svu mudrost svijeta. Ne, ne umišljam, a mogu razumjeti da
se vama takvim mogu učiniti. Tako mora biti kada čovjek počne govoriti, na
osnovu iskustvene spoznaje, o onome što je Njegoš nazvao da je tajna
čovjeku najviša.
Da
bi pojmili ovo što će uslijediti objasniću da ruske riječi vnimanje znači pažnja, a voprošavati
pitati, a sada poslušajte najprepotentnijeg čovjeka kojega sam upoznao:
„S
vnimanjem sam zemaljske mudrace / voprošavâ o sudbi čovjeka, / o zvaniju
njegovom pred Bogom; / no njihove različne dokaze / nepostojnost koleba užasna
/ sve njih misli najedno sabrane / drugo ništa ne predstavljaju mi / do
kroz mrake žedno tumaranje, / do nijemog jednog narječija, / do pogleda s
mrakom ugašena“.
Ovo
su Njegoševe riječi, a nakon prosvjetljenja mogao bih ih potpisivati kao da
su moje. U komentarima Luče, takozvani
njegošilozi ove stihove preskaču, jer kako oni da objasne da jedan kaluđer sa
cetinjskog kamenara kaže da su mišljenja o čovjeku najvećih svjetskih mudraca
za njega ništa drugo do kroz mrak žedno tumaranje i nijemo jedno narječije,
što znači brbljanje, onih čiji je pogled mrakom samonesvjesnosti prekriven, a
to je, vidim, slučaj i sa komentatorima Luče.
Sto
pedeset i četiri godina nakon štampanja Luče
mikrokozma, Njegošu najdražeg mu djela, objavio sam da je Njegoš bio
postigao prosvjetljenje, stanje duha kao i drugi Veliki Prosvjetljenici. Ta
moja objava radosne vijesti, ostala je nezapažena, pa čak bila i ismijavana,
ignorisana i, od strane Crkve, anatemisana, a neka piskarala su je traljavo
plagirala.
Da
je Luča najljepša oda prosvjetljenju
u cjelokupnoj svjetskoj literaturi, mogao je konstatovati samo onaj ko je
postigao prosvjetljenje, a dodaću uz to da je Luču čitao i nakon prosvjetljenja.
Kada
sam prvi put čitao Luču mikrokozma, bilo je to kada sam imao
dvadesetak godina, ništa nisam bio u
stanju shvatiti i imao sam utisak da do tada nisam čitao ništa što mi je bilo
nerazumljivije i dosadnije, ali sam stekao intuitivni osjećaj da je to nešto
toliko dubokoumno, što prevazilazi moje tadašnje moći poimanja.
Međutim,
kada sam dvadesetak godina kasnije, nakon dugogodišnjeg rada na sebi samom, uz
praktikovanje joge i proučavanje svjetske duhovne baštine i posebno dubinske psihologije, doživio prosvjetljenje,
dosta dugo me mučilo to što se nisam mogao sjetiti u kojoj knjizi sam nekada
čitao nešto što me sada podsjećalo
na ono što se doživi tokom prosvjetljenja. Sada koristim izraz prosvjetljenje, inače kada sam doživio
to duhovno stanje, koje Jung naziva samoostvarenjem
ili vitalnim i iz osnove preobražajnim
zbivanjem, nisam bio svjestan šta mi se dogodilo, jedino sam osjećao neko
čudno preobraženje koje mi je darovalo osjećaj blaženstva.
Jednog
dana, koju godinu kasnije, slučajno uzmem Luču
u ruke i već kod Posvete dobijam
osjećaj kao da ulazim u bestežinsko stanje i uzviknem: pa to je to! Pri ovom drugom
čitanju imao sam osjećaj, ne samo duhovne egzaltiranosti, već kao da čitam neki
svoj tekst koji je bio godinama zaturen među nekim papirima.
Prosvjetljenici Njegoševskog tipa svom vremenu
donose nov, istorijskom trenutku primjeren način samospoznaje koji vodi ka prosvjetljenju.
I, gle čuda! Njegoš nam naslovom svog najdražeg mu djela, ostavi poruku da
je ono oda, pohvala prosvjetljenju, a najumnije glave srpskog naroda ni
vijek i po kasnije to ne prepoznaše. Luča
znači svjetlost, a mikrokozam („mali
svijet“) pojam je koji Njegoš koristi za čovjeka. Savremeno rečeno Luča mikrokozma znači svjetlost u čovjeku, skraćeno: prosvjetljenje. U poređenju s Lučom, prosvjetljeniku se biblijska
Jevanjđelja doimaju kao loše sročena poema na istu temu. Tako je
jednim dijelom zato što Jevanjđelisti
nisu bili prosvjetljeni, pa zbog toga Isusov nauk ne znadoše
prenijeti autentično. Drugo, zato što su biblijska Jevanjđelja podobro frizirana
za potrebe Crkve, što je postalo
očito od pronalaska Gnostičkih spisa
u Egiptu, Nag Hamadske biblioteke.
Među tim spisima je i Jevanjđelje po
Tomi, vrlo kratko, a u kome je prikazana
srž srži Isusovog nauka, od čega samo ponešto postoji i u Biblijskim
Jevanjđeljima.
Jung će pokazati koliko je ispravno Njegoš shvatao
pojam mikrokosmosa. U mojim knjigama
Jungu pružam priliku da čitaocima naučno objasni ono što je Njegoš pjesnički
nedostižno lijepo izrazio. Citiram
Junga: „Kod alhemičara proces individuacije važi kao analogija
postanka sveta. Empirijski čovek, naime, nije korespodentan u odnosu na svet,
kao što je mislio srednji vek, već je to neopisiva celovitost duševnog ili
duhovnog čoveka. Ona se ne može opisati, jer je sastavljena od svesti, kao i
od neodredivog rasprostiranja Nesvesnog. Šta je to u čoveku što odgovara
kosmosu i koji se proces nastajanja može uporediti sa postankom sveta: to je rođenje
Sopstva, to jest spoznaja Arhetipa Boga u sebi, pri čemu čovjek potom izgleda
kao mikrokosmos“.
Ako upitate hrišćanskog sveštenika, pa čak i nekog
uglednog teologa, što sam činio, da vam objasni Isusov savjet Nikodimu koji
glasi: “Ako se ko nanovo ne rodi, ne može vidjeti carstva Božijega. … ako se ko
ne rodi vodom i Duhom, ne može ući u carstvo Božije”. (Jovan: 3/3-4) Sveštenici
će vam reći da je Isus mislio na to što su oni osmislili činom krštenja
djeteta.
Eto, oni jadnici-slijepci, jednu glupost, kada djeca
dožive traumu i padnu u dreku poturaju kao ulazak u carstvo Božije! Voda je
simbol nesvjesnog i Isus je mislio da ko ne osvijesti nesvjesno ne može postići
prosvjetljenje i iskusiti smisao života. Jung je, kao što čuste, ono na šta je
mislio Isus u savjetu Nikodimu, izrazio kao rađanje Sopstva, što joga imenuje
Atmanom, a Jung još i kao Arhetipom ili praslikom Boga u centru našeg
kolektivno, ljudskog nesvjesnog.
Moje duhovno ime Durmitara je vrlo simbolično, a
iskombinovao sam od riječi Tara i Durmitor.
Durmitorski masiv, jednim njegovim dijelom opasuje Tara
kanjonom koji je po dubini drugi u svijetu, a po ljepoti prvi. Voda Tare
simboliše nesvjesno, a Durmitor, sa svojim božanstvenim vrhovima, moje
duhovno postignuće.
U vidu digresije reći ću vam da sam pitao, skoro se
time zabavljao, pitajući sveštenike da mi objasne Isusove riječi “Blago
siromašnima duhom, jer je njihovo carstvo nebesko”. Oni o ovome samo bulazne, a
to što sam od njih slušao doživljavao sam istovremeno i tragično i smiješno.
Zašto? Zato što oni koji se vjernicima predstavljaju za duhovnu svjetlos,
pokazuju da su slijepci, a tvrde da vide svjetlost.
Koliko znam, prvi sam objavio objašnjenje ove divne
Isusove izreke. Naime, kada je Vuk prevodio Novi Zavjet psihologija još nije
bila dovoljno uobličila pojam koji sada naziva ego ili Ja, sa velikim J.
Korektan i smislen prevod bi trebalo da glasi: samo oni koji odgovarajućim
duhovnim postupkom metamorfoziraju svoj ego spoznaće smisao života. Kada je
riječ o pojmu ega u Novom Zavjetu ima još jedna greška, koju ne ispravljaju ni
u najnovijim izdanjima ni u prevodima. To je ona čuvena da će prije kamila
proći kroz iglene uši, nego što će bogati ući u carstvo Božije. Kod prvog
slaganja za štampu Novog Zavjeta slovoslagar je umjesto slova n stavio m. Tako je kanila, debelo uže kojim su vezivani
brodovi za dokove, postala kamila. Isus je pod bogatim čovjekom
podrazumijevao onog s jakim egom.
Njegoš
nam je Lučom ostavio idejni projekat za novu religiju, religiju prosvjetljenja, koju je
svijetu kasnije Jung darovao na naučan način. (Prije mene ep. Nikolaj
Velimirović je naslutio da je Njegoš bio religiozan na neki poseban način,
pa iako je knjigu o njemu naslovio Religija
Njegoševa, nije shvatio kakav je to tip religije Njegoš otkrio). Religija
prosvjetljenja je najviši nivo religioznosti i jedini koji odgovara
čovjeku našeg doba, pa je moj žal nad srpskom sudbinom tim veći što je nama
naš sunarodnik prije vijek i po ostavio „uputstvo“ za taj tip religije, ali
smo mi u to uputstvo gledali kao ljudi u egipatske hijeroglife prije nego ih je
Šampolion dešifrovao. Na osnovu Njegoševog Projekta već smo mogli otpočeti
rekonstrukciju svog zapuštenog duhovnog hrama – pravoslavlja – ali nažalost to
ne shvatiše na vrijeme ni najduhovniji Srbi. Da li su onda oni duhovni? Nikola
Tesla je smatrao da je Zapadu potrebna nova religija, koja bi bila neki
spoj hrišćanstva i budizma. U budizmu, u oba njegova glavna pravca, umjesto
vjerovanja u Boga i obožavanja Bude, meditacijom se osvješćuje nesvjesno. Treba
razlikovati pojmove obožavanje i poštovanje. Njegoša i Junga ne obožavam, ali
ih vrlo poštujem.
Njegoša
su neki optuživali da je reinkarnaciju duše smatrao za realnost koja se događa,
što je jedna od osnovnih tvrdnji indijske duhovnosti, koju hrišćanstvo ne
prihvata. Već ste čuli od Njegoša da „Ako istok sunce sv'jetlo rađa, / ako biće
vri u luče sjajne, / ako zemlja priviđenje nije, / duša ljudska jeste besamrtna“.
Vidite,
Njegoš ne kaže da je čovjek besmrtan i da će ikada vaskrsnuti, već samo da je duša
besmrtna, a hrišćanski teolozi bulazne da će svi mrtvi, koji nisu bili grešni u
ovozemaljskom životu, i tjelesno vaskrsnuti na takozvani sudnji dan.
Da
bi što bolje razumjeli Njegoša, ali ne samo u vezi njegovog stava o besmrtnosti
duše, već i o crkvenom hrišćanstvu, opet u pomoć pozivam Junga, koji reče:
„Kada
dokazujem kako duša po prirodi posjeduje religioznu funkciju i kada zahtijevam
da najvažnija zadaća svekolikog odgoja (odraslih) bude, prenijeti u svijest
arhetip slike Božije, odnosno, njenu emanaciju i djelovanje, onda me upravo
teolozi hvataju za ruku i optužuju zbog 'psihologizma'. Ali, kada prema
iskustvu ne bi u duši ležale najviše vrijednosti, psihologija me ni najmanje ne
bi zanimala, jer bi duša tada bila kao falsifikovana novčanica. Međutim, iz
stostrukog iskustva znam da duša to nije, već da, naprotiv, sadrži korelat svih
onih predstava što ih je formulisala dogma, a i više od toga, te da upravo
zbog toga duša jeste oko kome je data mogućnost gledati svjetlo. Za
to treba neizmjeran raspon i nedokučiva dubina. Prebacuju mi 'apoteozu
duše'. To nisam učinio ja - već sam Bog! Ja
duši nisam pripjevao religioznu funkciju, već sam iznio činjenice koje dokazuju
da je duša po svojoj prirodi religiozna, to jest posjeduje religioznu
funkciju. U tragičnoj zabludi su teolozi koji ne uviđaju kako se time ne dokazuje
postojanje svjetla, već postojanje slijepaca, koji ne znaju kako bi i njihove
oči mogle štogod vidjeti. Trebalo bi, napokon, primijetiti kako ne koristi
hvaliti i propovjedati svjetlo ako ga niko ne može vidjeti. Suprotno tome,
bilo bi nužno naučiti ljude umijeću gledanja. Očito je da je suviše mnogo
onih koji su nesposobni uspostaviti vezu između svetih likova i vlastite duše;
oni, naime, ne uspijevaju vidjeti kako u njihovom nesvjesnom biću drijemaju
podudarne slike sa religijskim simbolima. Da bi unutrašnje viđenje toga
bilo moguće, valja utrti put sposobnosti gledanja (što sam učinio u knjizi
Naša joga i prosvjetljenje, prim.:
D.). Kako to postići bez psihologije, to jest, bez dodira s dušom, meni je,
priznajem, nedokučivo. … Ako slijepac vremenom progleda, ne može se očekivati
da će smjesta orlovskim okom otkrivati nove istine. Treba se radovati ako
uopšte štogod vidi i donekle razumije ono što vidi. Moja psihologija se bavi
činom viđenja, a ne stvaranjem novih religioznih istina, a i što bi, kada još
ni postojeće nisu uočene i shvaćene. Poznato je da se religiozne tajne ne
mogu pojmiti, ako se ne spoznaju u sebi“. (Kraj citata)
Nadam
se da vam postaje jasnije zašto sam
Junga i Njegoša uzeo za glavne vodiče do prosvjetljenja,
jer su oni najviše ili najdublje spoznali religijske tajne duše.
Navešću
kratak izvod iz svoje knjige Srbi,
oglednimo se! – opstati ili nestati?
Tokom
odrastanja u čovjeku se, pored ostalog, formira jedan psihički centar koji
psihologija naziva ego. Na osnovu tog svog centra mi ostvarujemo međusobnu
komunikaciju i imamo utisak da smo jedino to što osjaćamo da smo zbog identifikovanja sa svojim egom. Kada čovjek
dostigne prosvjetljenje, on tek tada shvata da je njegova identifikacija sa
egom, kao svojim jedinim centrom, bila velika obmana.
Njegoš
je, zahvaljujući dostignutom prosvjetljenju, oko pola vijeka prije nego je to
učinila savremena psihologija, predstavio nam šta je to ego. Čujmo:
„U čojka je jedan hram vozdignut,/ zla obitelj
tuge i žalosti;/ svaki smrtni na zemlji rođeni/ ovom mračnom obitelju vlada/
pod kojim se svodom otrovnijem/ mučenija vremena gnijezde./ Ovo grko nasljeduje
ljudsko/ čovjek čojku, čovjek sebi dava“.
Ego
je hram ili centar, pretežnim dijelom, našeg svjesnog bića. On je zajednica tuge i žalosti, grko nasljeđe
ljudsko, koje čovjek čovjeku i čovjek sam sebi dava, radi prolaznih i tužnih
međuljudskih, koliko-toliko, podnošljivih odnosa.
Njegoš,
koji ego naziva i zabludom ili snoviđenjem – to sam naveo u prvom citatu ovdje
– reče da čovjek jedva može shvatiti da mu biće nije u egu. Biće
filozofija koristi kao pojam kojim se izražava čovjekova sveobuhvatnost, a bitak
kao esenciju te sveobuhvatnosti. Spoznati, u sebi osvjestiti Bitak,
možemo izraziti kao samocentriranje bića
u bitku i to je to što se naziva prosvjetljenjem.
Religije Bitak nazivaju Duša,
a Jung Arhetipom Boga u kolektivno nesvjesnom ili Sopstvom. Mi se s tim arhetipom
rađamo, ali ga nismo svjesni dok ga ne osvijestimo i potom osjetimo.
Kada
je Georgij Gurđijev, porijeklom Gruzijac, jedan od najznačajnijih prosvjetljenika
u prvoj polovini XX vijeka, došao u Pariz i počeo da objašnjava da čovjek
nema dušu, osim potencijalno, Zapadnjaci, a posebno teolozi i sveštenici, bili
su zblanuti i svom silinom retorički su pokušali negirati Gurđijeva, koji se
nije trudio da daje objašnjenja, jer on je samo izricao konstatacije. Jung će,
na naučan način, objasniti tvrdnje Gurđijeva da čovjek zaista samo potencijalno
ima Dušu, koju je on naziovao Arhetipom Boga ili Sopstvom.
Čujmo kako je Njegoš, pjesnički divno predstavio ovo
što Jung, na tragu istočnjačke duhovne tradicije, naziva Sopstvo:
„O svevišnji
tvorče nedostižni!/ U čovjeka iskra bespredjelnog/ uma tvoga ogleda se
sv'jetla,/ kâ svod jedan od tvoje palate/ što s' ogleda u pučinu našu“.
Njegoš
pod našom pučinom podrazumijeva nesvjesne dijelove naše psihe, za koje je,
inače, voda simbol, a pogled u pučinu je pogled u daljinu preko mora.
U
prethodnom podužem citatu od Junga o duši imali ste priliku čuti da bi
trebalo, napokon, primijetiti kako ne koristi hvaliti i propovjedati svjetlo
ako ga niko ne može vidjeti. Suprotno tome, bilo bi nužno naučiti ljude umijeću
gledanja. Ovim je Jung mislio da je beskorisno vjernicima godoriti o postojanju
duše kada oni taj entitet u sebi ne mogu osjetiti, a kako da to postignu,
sveštenici ih ne znaju poučiti, jer to ni sami nisu ostvarili, a čuste da je Kant
tačno zapazio da saznanja nema bez iskustva. Sveštenici su institucionalno
onemogućeni da postignu iskustvo duše.
Evo
kako je Jung, najveći dubinski psiholog što ga je svijet imao, duže od pola
vijeka nakon Njegoša, predstavio da ego ili Ja, nije glavni čovjekov
centar već je to Arhetip Boga, Sopstvo ili Duša, a kog tog svoga centra mi
nismo svjesni dok ga ne osvjestimo na odgovarajući način i osjetimo ga u sebi
kao esencijalni dio sebe.
Ovo
što slijedi drugi je dio mota u knjizi Naša
joga i prosvjetljenje:
Psihologija nužno
postiže najvišu tačku u psihi svojstvenom razvojnom procesu, koji se sastoji
od integracije sadržaja sposobnih da se privedu u svest. On znači nastajanje
celovitosti kod čoveka, koje za svest o sopstvenom Ja ima kako neobične tako i
teško opisive preobražajne posledice. Sumnjam da ću biti u mogućnosti da opišem
promenu subjekta pod uticajem procesa individuacije na način koji mu dolikuje;
kod toga se naime radi o relativno retkom događaju, kojeg saznaje samo onaj ko
je prošao kroz dugotrajno, ali za integraciju nesvesnog neophodno razračunavanje
sa nesvesnim komponentama ličnosti. Kada se nesvesni delovi ličnosti privedu
u svest, tada iz toga ne proističe samo asimilacija ovih u već postojeću
Ja-ličnost, već i promena iste. (...) Ovaj proces ne formira ništa manje do novi centar ličnosti, koji je kroz
simbole označen kao nadređeni i jači
od Ja, a koji se kasnije i empirijski ispostavlja kao nadređen. Takođe mu
se više ne može dati naziv Ja, zbog čega sam ga nazvao Sopstvenost (Sopstvo).
Saznanje i doživljavanje
ove Sopstvenosti je najvažniji i najplemenitiji cilj indijske Joge, zbog čega je dobro kada se za
psihologiju Sopstvenosti obratimo dragocenostima indijskog znanja.
Spoznaja
Sopstva nema, kako kod nas tako ni u
Indiji, ničeg zajedničkog sa intelektualizmom, već je to vitalno i iz osnove preobražajno zbivanje.
Proces koji dovodi do ovog saznanja nazvao sam proces individuacije.
U vezi Njegoševih spoznaja o čovjeku podsjetiću vas
da je Herman Hese, inače Jungov prijatelj i jedan od najpronicljivijih
posmatrača svjetske civilizacijske scene: zapazio da je „čovek lukovica
sastavljena od stotinu ljuski, tkanina od mnogih niti. To su tačno znali i
shvatili stari azijski narodi, i izumili su tačnu tehniku joge, metodologiju za
raskrinkavanje zablude o čoveku. Vesela je i mnogostruka igra čovečanstva:
Indusi su se hiljadama godina trudili da razotkriju zabludu, a Zapad je uložio
isto toliko truda da je podupre i osnaži“.
Na ovo Heseovo zapažanje podsjetio sam vas da
vidite koliko je Indijcima trebalo da razotkriju zabludu da ego nije
glavni i jedini ljudski centar i da stvore metodologiju joge, koja omogućava da
se pomoću višestrukog sistema joge to spozna. Zapadno od Indije je i sada, bez
obzira na Jungove spoznaje, preovlađujuće mišljenje, u vidu zablude o čovjeku,
da su ego i svjesno jedino ono što čovjek jeste.
Njegoš
tu zabludu naziva snom. Podsjećam: snom je čovjek uspavan teškijem, / u kom
vidi strašna prividjenja, / i jedva se opred'jelit može / da mu biće u njima ne
spada. Čuli ste, samo u vidu isječka, kako Jung ovu veliku zabludu objašnjava.
Dakle,
Njegoš je u svojoj trideset drugoj godini spoznao o čovjeku ono glavno što je
bila spoznaja indijske duhovnosti, glavnog rasadnika za svu svjetsku duhovnost
i ono što će tek oko pola vijeka kasnije postati glavna otkrića dubinske
psihologije.
Kada sam spoznao da je Luča oda prosvjetljenju u
meni su danima odzvanjali Njegoševi stihovi „zavid'te mi, svi besmrtni, na
trenutak ovaj sveti“!, iz njegove pjesme Noć skuplja vijeka, iako
su ovi stihovi napisani u drugačijem kontekstu.
Tada sam već poznavao Jungovo djelo i nije mi bilo
teško zapaziti da Jung naučno objašnjava ono isto što je Njegoš u Luči pjesnički briljantno izrazio. Na
osnovu ovog saznanja bilo je logično da Junga i Njegoša uzmem za glavne vodiče
u knjizi.
Već sam rekao da se može steći utisak da je moj ego
naduvaniji nego ičiji, iako niko ne može ostvariti prosvjetljenje bez
rasprskavanja, metamorfoziranja ega, a takav utisak će vam biti samo zato
što prosvjetljenik uviđa usnulost i najučenijih i želi ih
probuditi. (Sokrat i Isus su likvidirani zbog njihove upornosti u toj namjeri).
Šta biste mislili o meni ako bih bez uvoda izjavio isto što i Isus: „Ja i Bog jedno smo“ ili „Bog je u meni
i ja u njemu“ (Jovan: 30, 38). A ovo osjećam slično kao što je osjećao
i Isus, ali to saopštavam razumljivije, a ne u parabolama kao Isus.
Vjerovatno niste navikli slušati da neko ovako
otvoreno govori. Pretpostavljam da vam se čini da se samohvališem, da pucam od
prepotentnosti. Mnogi se hoće pokazati kao lažno skromni, sveštenici naročito
stalno ponavljajući: ja
grešan, ja nedostojan. Sa te njihove lažne skromnosti i hipokrizije
volim zguliti Masku, ogoliti ih. Ako ne bih pokazao da sam ushićen svojim
postignućem, lagao bih. Dešifrovati Luču, postignuće je od božanskog
značaja. Postignuće prosvjetljenja omogućilo mi je da Luču shvatim kao niko prije mene, a
upravo onako kako je to Njegoš nekome u budućim pokolenjima namijenio.
I, šta bi trebalo, da budem lažno skroman
i kažem da nisam ponosan time što sam postigao. Tamanposla – ponosan
sam! Ali moj osjećaj ponosa nije gordost, iako se to tako može učiniti.
Neko može nazvati gordošću i to što sam od 1992. godine bez katedre, a mogao
sam je ponovo imati, ali nisam htio da predajem istim studentima kojima to čine
i konvertiti.
Nedavno mi jedan novinar reče da masoni Luču mikrokozma smatraju najvrjednijim
djelom u cjelokupnoj svjetskoj literaturi. Masoni drže, kao i ja, da sve
postojeće religije samo zamajavaju vjernike. Oni, kao i Njegoš, smatraju da
je čovjek prirodno obdaren da otkrije svjetlost u sebi, da se prosvijetli, a Luča je putokaz ka tom cilju.
U knjizi Naša
joga i prosvjetljenje, na naučan način saopštena i metodološki minuciozno
potkrepljena, izronila je, slično kao i u Luči,
bogumilska, to jest gnostička spoznaja Isusovog nauka. Slijede dva pasusa iz
posvete u Našoj jogi:
Ovim za nas i za čovjeka naše
(evropske) zapadno-civilizacijske kulturne tradicije sijem na nov – naučno-popularan
– način
sjeme vječno najmirisnijeg duhovnog
cvijeta: prosvjetljenja, što ga u našem narodu – kao rijetko iko u Evropi, a na kamenjaru, što će reći skoro
samouko – uzgoji i, u Luči
mikrokozma u vidu najljepšeg svjetskog zapisa o njemu, trag nam ostavi: Veliki
Pjesnik – Njegoš.
Vrijeme za sjetvu je stiglo, jer ako savremeni obezduhovljeni čovjek, koji je u
svojoj materijalnoj orjentaciji upao u strašnu jednostranost, ne usvoji naučni
duhovnotjelesni metod koji intelektualno vodi samocentriranju i prosvjetljenju
– civilizacijski sunovrat će
biti neizbježan. Međutim, mogućnost spasa od nečeg takvog – vrlo izvjesnog – postoji, ali je problem u tome da li ćemo biti dovoljno pametni
pa da tu mogućnost, bar u posljednji čas, prepoznamo, jer "prema jednom starom indijskom verovanju, kada svet zapadne u
krizu i imanentni nered prevagne – javlja
se čuvar božanskog poretka i na nov, situaciji primeren, način nudi svetu
jogu, tu, inače,
vanvremenu mudrost"; a meni je sudbinski, u vidu nasušne potrebe,
bilo namijenjeno da kroz iskustvo tražim i pronađem, prvo za sebe, a potom, na
odgovarajući način uobličeno, i za druge: nov, ovocivilizacijskim prilikama
primjeren način predstavljanja joge. To sam vrlo uspješno postigao
povezivanjem cilja joge sa istim, no zaboravljenim, ciljem u našoj duhovnoj
tradiciji, a naukom Karla Gustava Junga aktuelizovanim i razumljivo objašnjenim,
te jogijskih metoda s nasušnom potrebom savremenog čovjeka da u sobnim
prilikama svakodnevno vrlo sistematično –
po zdravlje do minucioznosti proračunato kao veoma korisno, a nama s obzirom
na urbani način života zato životno potrebno – temeljito aktiviramo svoje, kod većine ljudi, fizički
nedovoljno aktivno tijelo.
U oblasti čovjekovog duha religija bi trebalo da osvjetljava
vremenski interval ispred onog kojim se kreće civilizacijski tok,
slično kao svjetla na automobilu teren ispred nas kada se u njemu vozimo. A
kakav je slučaj s našom religijom? Ništa drugačiji nego kao kada bi neko
“veleuman” rekao da bi na auto svjetla trebalo postaviti pozadi, da bi
osvjetljavala dio puta kuda smo već prošli, a mi se u njemu kretali naprijed:
u mrak, u tmušu, u nepoznato. Kad je riječ o našoj religiji, ona postupa
upravo ovako, kako to primjerom predstavih, pa kad se stropoštamo u provaliju
duha, čudimo se i sveštenici i mi: šta nas to, kao slučajno, snađe.
Njegoš, koji je hristolikost postigao na zadivljujući način, Lučom mikrokozma obavio je opijelo pravovjernom hrišćanstvu, religiji
kojoj je u jednoj maloj državici stajao na čelu, i vaskrsnuo izvorni Isusov
nauk, onaj o kome svjedoče gnostici.
Imajte u vidu da je Isusov nauk jedno, a hrišćanstvo
kao religija (bez obzira o kom pravcu da je riječ) nešto sasvim drugo. Razlika
je otprilike kao udaljenost između neba i zemlje, što se spoznaje
prosvjetljenjem ili poimanjem gnostičkih spisa, vjerodostojnog traga o
Isusovom nauku.
Da bih vam predstavio ono osnovno što je potrebno da
svaki čovjek zna o religijama poslužiću se sledećim izvodom iz moje knjige Spoznaja najdublje tajne ...:
Postoje dva osnovna tipa
religija. Prvi su one koje se zasnivaju na vjerovanju u postojanje Boga i molitva Bogu je način uspostavljanja
kontakta s božanskim. Njih zovemo i religije molitve. Njima pripadaju judaizam,
hrišćanstvo, islam, hinduizam i sl. Religije vjerovanja u Boga moguće je
dalje podijeliti u dvije osnovne
podgrupe. Prva bi bila ona u kojoj dominira strah od Boga, a to su judaizam i islam i druga, u kojima dominira ljubav za Boga i mesiju: hrišćanstvo i
hinduizam. Religije molitve su mogle biti djelotvorne samo dok je kod čovjeka
bila vodeća osjećajna funkcija, dok je on na pomen Boga mogao da zatrepti od straha ili zatreperi od ljubavi, a bile su praktične kada je većina stanovništva
bila nepismena. Drugi od osnovnih tipova religije su religije meditacije ili prosvjetljenja,
kao što su npr.: budizam, đainizam, taoizam ili zen-budizam. Joga je rodonačelnik
religija meditacije, a u njima nema vjerovanja u Boga, kao u religijama
molitve, već se meditacijom osvješćuju nesvjesni dijelovi psihe do
stanja duha koje se imenuje prosvjetljenjem. U ovim religijama učitelj
samo upućuje učenika na duhovni put, kojim on potom ide sâm. Ovaj duhovni put (kao teži)
koristi se onda kada intelektualna funkcija kod većine ljudi postane vodeća,
kao što to sada jeste slučaj u čitavom svijetu. (Kraj izvoda)
Na putu do prosvjetljenja, o tome je pisao i Jung, na
određenom nivou duhovne potrage u nama se pojavljuje interni učitelj koji nas, nama nesvjesno, vodi na putu
individuacije i ka prosvjetljenju. Jung je svog nazvao Filimon.
Rijetki su oni koji imaju strpljenje za
moju kuntinuiranu ulogu medijatora
između Njegoša i Junga, ali kada pomenuh Jungovu spoznaju o pojavljivanju
internog učitelja na određenom nivou na putu individuacije – što sam i sam
iskusio – ne mogu ne navesti isto kod Njegoša.
Čujmo: „U noć, strašnom burom
razječanu,/ sinu mene zraka pred očima/ i glas začu kano glas angela:/ 'Ja sam
duše tvoje pomračene/ zraka sjajna ognja besmrtnoga/ ... /Ja sam tvoja iskra
besamrtna/- reče meni svijetla ideja -/ vodiću te k vječnome ognjištu/ od kojeg
sam i ja izlećela'“.
Nekoliko dana nakon prosvjetljenja i instaze uz
osjećaj neizrecivog blaženstva počeo sam, kako bi se reklo, dolaziti k sebi,
što Jungov učenik Erih Nojman naziva centriranjem preobraženog čovjeka u
osi ego-Sopstvo. Njegoš je nakon prosvjetljenja takođe bio centriran u toj
osi, kao novom centru bića i zato se on, uostalom kao i ja, doimao kao i drugi
ljudi koji imaju i savjesno ispunjavaju svjetovne obaveze.
Da biste ikoliko mogli pojmiti iz kog razloga je meditacija
duhovni put budućnosti potrebno je prvo da znate da čovjek ima četiri osnovne
psihičke funkcije. Prva je instinktivna, druga osjećajna, treća je motorička a
četvrta je intelektualna. Rađamo se sa najizraženijom instinktivnom
funkcijom. Iza nje slijedi osjećajna. U ove dvije funkcije dominira ono što
na svijet donosimo kao vrsta. U okviru treće, motoričke i četvrte intelektualne
funkcije, uz prirodne predispozicije, uglavnom se kada odrastemo nalazi ono
što smo odrastanjem naučili.
Pored ovog o osnovnim našim funkcijama treba da znamo
i to da uz dva osnovna nagona, nagon samoodržanja i održanja vrste, čovjek ima
još jedan nagon koji je duhovni. Taj nagon, koji Njegoš naziva iskrom
božestvenom, nazivamo religioznim osjećanjem, kod onoga kod koga je
osjećajna funkcija vodeća, što je sada vrlo rijedak slučaj i kod žena, koje su
inače po prirodi više osjećajna bića nego muškarci, a kod onih kod kojih je
intelektualna funkcija vodeća, taj nagon imenujemo kao nagon samoostvarenja.
Kad god neka civilizacija dostigne visoki nivo, tada u njoj ogromna većina
ljudi ima intelektualnu funkciju kao vodeću. Zbog toga tada su vrlo rijetke
osobe koje mogu svoj duhovni nagon zadovoljiti putem religije. Mislim suštinski
zadovoljiti na taj način svoju duhovnu potrebu i zbog toga, nama poznate
religije, postaju za nas nedjelotvorne. Danas je religioznost svedena na
zmajavanje običajima, što je slično kao kada bi mještani nekog mjesta idalje
išli po vodu na mjesto gdje je nekada bio izvor, ali koji je u međuvremenu
presušio, ali zato što nemaju moć viđenja, oni ne vide da vode nema. Ta mjesta
su prava prilika za lovce na ljudske
duše, aktiviste svakojakih vjerskih sekti. Oni te ljude povedu do neke lokve,
koja je nastala kopanjem na nekom vlažnom terenu i gdje je voda nečista i
štetna, ali sektaši tu vodu predstavljaju kao jedinu izvorsku. Oni mi se doimaju
slično kao nekrofili, koji svoj seksualni nagon zadovoljavaju nad mrtvima.
Jedan od dokaza da je Njegoš praktikovao meditaciju
na samosvojan način, pomoću koje je i doživio prosvjetljenje i kasnije u tom
duhovnom stanju pisao Luču, dokaz je
što je bio naredio da ga, dok to ne kaže, niko ne smije posjećivati osim
biografa Medakovića. Njegoš je Luču napisao
za sedan sedmica.
Neke moje kolege, koje su na mene kivne, šire
neistinu da sam u knjizi ustvrdio da se Njegoš bavio jogom. A kad se kod nas
čuje riječ joga odmah se pomisli na razna previjanja i stoj na glavi. Njegoš je
spontano došao do meditacije na autohton način. Meditacija se u jogi praktikuje
tek nakon višegodišjih priprema, pa je tako i u metodu naše joge, uz kombinaciju
jogijskim metoda i onih koje nam je dao Jung.
Tokom meditacije, onaj ko je obavio dovoljno
priprema za ono što je Jung nazvao vitalnim i iz osnove preobražajnim
zbivanjem, on biva spontano privučen u duhovno stanje koje se naziva
prosvjetljenjem i dok to stanje intenzivno traje čovjek je ukotvljen u
Sopstvu, božanskom centru u nama. Njegoš je nakon prosvjetljenja bio
centriran u osi ego-Sopstvo. Razumljivije rečeno mogao se kretati po skali koja
povezuje ego sa Sopstvom, ali da bi mogao opisati doživljaj prosvjetljenja
trebalo je da se na neko vrijeme ustabili u Sopstvu, jer samo je iz tog centra moguće,
ako prosvjetljeni ima pjesničkog dara, slično kako ga je imao Njegoš, pisati
o onome što se zatvorenih očiju vidi na mentalnom ekranu. Istočna tradicija taj
„duhovni ekran“ naziva trećim okom. A
samo je tim okom, koje se u meditaciji zaista može aktivirati, moguće posmatrati
sadržaje koji su svijesti u normalnom stanju nevidljivi. Njegoš je, dok je
pisao Luču, svakodnevno svjesno ulazio
u one oblasti psihe koje dubinska psihologija naziva podsvjesnim, lično nesvjesnim
i kolektivno nesvjesnim. Onaj ko u ovom smislu nema iskustvo, kada čita Luču, on ne može suštinski i u cjelini dokučiti
o čemu pjesnik pjeva.
Ne kažem da Srbi i Crnogorci nisu od Njegoša do mene
imali ni jednog prosvjetljenika, ali je činjenica da nijedan od njih nije
prepoznao da je Luča oda prosvjetljenju.
Moglo se dogoditi da ni ja to ne dokažem, o čemu sam već govorio.
Kod Njegoša mrak(a) je simbol za nesvjesno a svjetlost
za osviješćenost, prosvjetljenost. Njegoš ovo što slijedi (predstavljeno
kao Božije riječi, kamuflaže radi) držaše za našu najprešniju potrebu da
osvijestimo nesvjesno i da se tako prosvjetlimo, i u vezi s tim on reče: „Da
od svete odstupim dužnosti, /mrake carstvo bi ostalo vječno.… / Što se
više tvorenijem pružam, / sve se njino carstvo umanjuje; / vrijeme će i
toj cjelji doći / da se bezdne mračne osvijetle“. (Cjelja znači cilj).
Ni ove stihove nijedan komentator Luče i ne spominje. Oni u njima nisu
našli nešto značajno, njihove pažnje vrijedno, a Njegoš svetom dužnošću smatraše
da se izbavimo iz mraka samonesvjesnosti, a citiranim stihovima doslovno opisuje
postupak koji se odvija tokom meditacije: što sviješću dublje ulazimo u nesvjesno,
tako ga osvješćujući, carstvo nesvjesnog se umanjuje. Oni koji nisu
samospoznati nisu mogli shvatiti da je Njegoš (zbog stavova Crkve) proces
osvješćivanja nesvjesnog, što je bilo glavno učenje i tumačenje Isusove poruke
od strane gnostika, uvijao na razne
načine, pa tako i to kao da je Bog, a ne Njegoš, mnogo posla imao dok je vrjeme oteo mrakama iz njinog lanca i tavnice.
Neki visokoobrazovani ljudi kada čuju da sam u
stvaranju teorije i metodologije duhovnotjelesnog samousavršavanja pri
tome u jednu cjelinu povezao hatha jogu, Njegoša i Junga, oni se time
potšprduju. A evo kako je Jung, skoro jedan vijek kasnije, pisao o onome što ste
čuli da je Njegoš držao svetom ljudskom dužnošću i vidite kako prosvjetljenici
govore isto iako mlađi nije čitao ništa od starijeg.
„Naše
doba je sve naglaske stavilo na ovde i sada, i na taj način je prouzrokovalo
demonizaciju čoveka i njegovog sveta. Pojava diktatora i sve bede koje su nam
oni doneli potiče od činjenice da je čoveku oduzeta veza sa transcedentnim
zahvaljujući kratkovidosti superintelektualaca. Kao i oni i čovek je postao
žrtva nesvesnosti. Ali, čovekov zadatak je upravo suprotan: on treba da
postane svestan sadržaja koji naviru iz nesvesnog. Koliko mogu da primetim, jedini
cilj ljudskog postojanja jeste u tome da čovek upali svetiljku u tami pukog
postojanja“.
Upaliti svjetiljku u tami pukog postojanja znači
sviješću, tokom meditacije, osvješćivati nesvjesne dijelove koje je moguće
osvijestiti. Oni koji se podsmjehuju, kada čuju, da pišem da sam dokazao da
je Njegoš bio Jungov prethodnik, a Jung tumač Njegoševe Luče, ali ne na komentatorski način, a i kako bi tako, kada je nije
ni čitao, ali Jung je protumačio Luču na
naučan način, pa neka tî još jednom čuju:
„Da od svete odstupim dužnosti, /mrake carstvo
bi ostalo vječno.… / Što se više tvorenijem pružam, / sve se njino carstvo
umanjuje; / vrijeme će i toj cjelji doći / da se bezdne mračne osvijetle“. (Rekao sam da cjelja znači cilj).
Izvodi iz Luče i
Jungovog djela, a ovdje sam vam predočio samo sićušni isječak iz velikog kruga,
pokazuju da obojica od ovih prosvjetljenika ukazuju na isto. Njegoš osvješćenje
nesvjesnog smatra čovjekovom svetom dužnošću, a Jung jedinim
ciljem ljudskog postojanja, što je u suštini isto samo rečeno za
nijansu drugačije.
Kada je Jung u jednoj prilici, nakon Drugog svjetskog
rata, Ajnšajnu objasnio suštinu svoje nauke, Ajnšajn je uzviknuo: „Karl, ovo
što sam ja dao svijetu je ništa u odnosu na to što mu daruješ ti“!
Već sam rekao da prosvjetljenici Njegoševskog tipa
svom vremenu donose nov, istorijskom trenutku primjeren način samospoznaje koji vodi ka prosvjetljenju, a Njegoš je nama
ostavio idejni projekat za nauk
prosvjetljenja,
a razumljivo, to njegovom dobu primjereno, uogrnuo ga je u religijsku
simboliku.
Da bi Srbi mogli uticati na svoju buduću istoriju,
mi trebamo kod pojedinca,
metodološki djelotvorno, pokrenuti i koliko je više moguće pomoći mu da
izvede duhovni i moralni preporod; trebamo shvatiti ovocivilizacijsko
bespuće i spoznati svoje nacionalne komplekse, jer sudbina naroda je sumiranje duhovne promjene individua. Da
bi to individua uspješno izvela, nju prvo treba poučiti kako da spozna lične
komplekse, kako osvješćivati nesvjesne sadržaje i putem toga spoznati svoje
božanske mogućnosti. Ako bismo ovo
inicirali, a što je veliki dug koji i ne znamo da imamo prema Njegošu, zakoračili
bismo na stazu koja vodi do samopronalaženja
u ovovremenosti i budućnosti, do luče u mikrokosmosu, do svjetlosti u nama.
Nažalost, opštecivilizacijski tok inercijom čovjeka vuče u suprotan
pravac, raznosi ga centrifugalnim silama, a Njegoš, Jung i neki drugi, pa i
ja, nudimo i predlažemo centripetalno
kretanje, koje bi nas vodilo u sebe same, ali ne niukakav narcizam ili
egoizam već u samospoznaju.
Kulinarsko-ugostiteljska pravila nalažu da se poslastica
posluži na kraju.
Na poslužavniku ću iznijeti izvod iz moje knjige Srbi, oglednimo se! – opstati ili nestati?
U njemu će biti mog teksta, izvoda iz knjige Religija Njegoševa, vladike Nikolaja i citata iz jedne Ošove
knjige. Želim vam da ukus poslastice osjećate sa što više svjesnosti!, to jest
što skoncentrisaniji na ono što slušate. Govoriću sporije.
Jednom na primjedbu
da se ponaša više kao čovjek nego kao visoko crkveno lice, Njegoš je
odgovorio: „Lakše je biti vladika no čovjek! I ako sam u jednom od toga dvoga
valjastiji, više marim da po mojoj smrti svjet žali čovjeka nego vladiku“. Neke vladike očito potvrđuju da je
lakše biti vladika nego čovjek i takvi ugled SPC toliko srozavaju da ga drugi,
od upropašćivača, svojom uzoritošću – tim malobrojnim se klanjam – ne mogu
spasiti.
Na početku sam rekao da je za Njegoša,
kao i inače, svjetlost simbol osvješćenosti nesvjesnog, a episkop Nikolaj
piše: „Vera Njegoševa jeste vera u svetlost, njegov moral sastoji se u ljubavi
prema svetlosti, njegova genijalnost u svetlosnom entuzijazmu. Njegoš je vrlo
sličan velikom persijskom vero-osnivaču Zaratustri. Zaratustra je živeo
dvadeset godina u pustinji pre nego je postao obasjan. Njegoš je živeo svega
trideset i devet godina, i svih trideset i devet u pustinji. To je razlika, i
izgleda sva, izuzev onih razlika koje je razvitak čovečanstva u toku nekoliko
hiljada godina sobom doneo. No da je Njegoš živeo u vreme Zaratustre, oni bi
obojica bili apostoli jedne i iste vere; a da je se Zaratustra rodio slučajno
pod Lovćenom, on bi prvi postao učenik cetinjskog tajnovidca. No vreme ih je
podelilo svojim gigantskim, hiljadugodišnjim koracima, i oni se nigde više
ne dodiruju do u hramu Boga svetlosti“.
Ovim Nikolaj indirektno kaže, a tako i
jeste, da je Njegoš nama dao osnovu za religiju prosvjetljenja, ali mi o tome
pojma neimasmo. Episkop Nikolaj nije bio spreman da se žrtvuje, da sebe ugradi,
a mogao je, u temelje te, za Srbe bi bilo, preporađajuće religije. Da je to
učinio, da je postao prvim apostolom Njegoševe religije, uradio bi daleko blagorodnije djelo za
Srbe od onoga koje mu je obezbijedilo mjesto na tronu srpskih svetitelja.
Nikolaj dalje piše: „Vladika Petar II
Njegoš označava veliki praznik u životu Srpstva. On stoji usamljen među ostalim
znamenitim Srbima, bez prethodnika i bez sledbenika“. (...)
Opet moj tekst iz pomenute knjige: Niče
je napisao knjigu Tako je govorio
Zaratustra, koja u Evropi još nije pravilno
shvaćena i prihvaćena, a Ošo – nakon Bude najveći prosvjetljenik kojeg je
Indija darovala svijetu – ima knjigu Zaratustra,
nasmejani prorok. U toj knjizi Ošo objašnjava da je Ničeov nadčovjek
samo čovjek koji je dostigao prosvjetljenje, a epsikop Nikolaj reče da je Zaratustra
živeo dvadeset godina u pustinji pre nego je postao obasjan.
Biti obasjan znači postati prosvjetljen.
Ošo tvrdi da „svaki ljudski život nosi seme, potencijal, da postane Bog.
Zaratustra unosi potpunu revoluciju u poimanje Boga i religije. Religija više
nije obožavanje, ni verovanje; ona sada postaje najuzvišeniji kreativni čin
čoveka. Religija više nije ono što podjarmljuje čoveka i zarobljuje njegov
duh. U Zartustrinim rukama (isto kao i u metodu naše joge, prim.: D) religija postaje veština kojom se raskivaju
svi okovi, uklanjaju sve prepreke – da bi ljudska svest mogla postati
božanska, da bi umro čovek kako bi se rodio nadčovek“. (Kraj citata od Oša).
Ovo isto je tvrdio i Isus. To ste čuli u
savjetu Nikodimu: „Ako se ko nanovo ne rodi, ne može vidjeti carstva Božijeg“.
Nanovo se roditi znači od čovjeka, u egu usredištenog, precentrirati se u
Sopstvo ili Arhetip Boga, što je Isusovo carstvo Božije. Vukov prevod Novog Zavjeta, u terminološkom smislu,
danas je neadekvatan (ali su takvi, nažalost, i drugi prevodi). Isus kaže:
„Koji čuva dušu svoju, izgubiće je; a koji izgubi dušu svoju mene radi, naći će
je“. Kako vi da ovo razumijete? Ovako! Ko se čvrsto drži svog ega (u
prevodu ego i duša su zbog nerazlikovanja ovih pojmova od strane prevodioca
poistovjećeni) izgubiće božanske mogućnosti promjene, to jest novog rođenja,
a ko svoj ego rastoči, njega radi (Isusa, težnje ka dostizanja stanja
prosvjetljenja ili nadčovjeka) to stanje će i dostići i svoju Dušu, arhetip Boga u sebi naći.
Ošo, kako je to činio i Niče, tvrdi da
je „svaka vera slepa i svako verovanje lažno. Vera vam ne pomaže da odrastete,
već samo da klečite poput robova pred mrtvim kipovima, trulim spisima,
primitivnim teoideologijama. Zaratustra (u ovim citatima to znači Niče) želi da celu ovu zemlju očisti
od svega što je trulo, od svega što je staro. On hoće da pogled usmerite ka
dalekoj zvezdi – zvezdi koja je vaša budućnost, zvezdi koja i vi možete
postati, zvezdi koja morate postati, jer ako to ne učinite, vaš život neće
biti smislen. ... Osmisliti ga možete samo ako gledate napred i puštate ono što
je prošlost i što je umrlo. Opasno je nositi mrtva tela. Opasno je biti
okružen mrtvima, jer mogu da vam zatruju život – u stvari, to vam se već i dogodilo. Držite se onog što tek
treba da bude, ali što još nije. To će vam davati mladost i svežinu, jer Boga
možete pronaći jedino u svojoj vlastitoj duši. Ali Zaratustrina reč za tog Boga
je nadčovek. A nadčovek nije fikcija; on je vaš potencijal, on je potencijal
svakog čoveka“.
Isus je govorio isto ovo što čusmo od
Oša, o pogledu okrenutom ka prošlosti i o duhovno
mrtvim ljudima. „A drugi od učenika njegovijeh reče mu: ‘Gospode! dopusti mi
najprije da idem da ukopam oca svojega’. A Isus reče njemu: ‘hajde za mnom, a
ostavi neka mrtvi ukopavaju svoje mrtvace’“. (M.: 8/21, 22)
Vidite! Da bi se ove paradoksalne
Isusove riječi pojmile porebno je da ih neprosvjetljenom neko objasni.
Isusov savjet učeniku hajde za mnom, a
ostavi neka mrtvi ukopavaju svoje mrtvace, isto je što ja u knjizi Naša joga savjetujem čitaocu: kreni s
poukom hatha joge i kasnije osvješćivati
nesvjesno, kako bi tako sam kod sebe potsticao i nadzirao proces individuacije, koji je proces
duhovnog oživljavanja. Učeniku je fizički umro otac, a Isus mu savjetuje da
mu oca ukopaju oni koji su fizički živi ali duhovno mrtvi, jer u tom smislu
nikada ni nisu oživili. Onaj ko u sebi ne prepozna nagon samoostvarenja (bar
nakon četerdesete godine), on će život proživiti i umrijeti kao duhovno mrtav
čovjek. Čitao sam da je neki čovjek, navodim po sjećanju, dao da mu na nadgrobnom
spomeniku piše: umro sam u tridesetoj, a
sahranjen sam u osamdesetoj. Ovaj natpis na nadgrobnoj ploči govori isto
ono što je Isus rekao svom učeniku: ostavi
neka mrtvi ukopavaju svoje mrtvace. Moja misija je da ovovremenog čovjeka
oživim. Legenda o Isusovom oživljavanju Lazara je parabola, simbol. Lazar
je, prije susreta s Isusom bio duhovno
mrtav, a Isus ga je duhovno oživio.
Međutim, ljudi Isusovog doba, čak i pisci Jevanđelja,
nisu bili na duhovnom nivou da Isusove parabole
izraze ljudima, usredištenim u egu, na razumljiv im način.
Ošo je odlično zapazio da je „ljude lako
impresionirati krupnim rečima koje ne razumeju. Ljudi žele samo u jedno da
budu sigurni, a to je da im oni koje slušaju ne govore ništa protiv njihovih
predrasuda, da ne govore ništa protiv Boga, da ne govore ništa protiv raja ili
pakla, da ne govore protiv svetih spisa, već obrnuto, da ih sve veličaju. Baš
njih briga hoće li ta velika pridika
izmeniti svest. A ako nije u stanju čak ni to, kako da onda promeni
čovečanstvo? Možda niko i ne želi promene. Promena iziskuje napor, a čovek je
lenja buba. Promeniti nešto znači upustiti se u nepoznato, a čovek je kukavica.
Drži se poznatog čak i kada se radi o čistoj patnji – ako ništa drugo, bar je
poznato“.
Svojevremeno sam duhovno patio. Obraćao
se mnogima, kasnije sam shvatio, koji su bili meni slični, ali nisu bili
spremni da se upuste u nepoznato, već
im je više odgovaralo da idalje pate. Upustio sam se u nepoznato i otkrio čudesa nepoznatog.
Kada se to dostigne tek tada je moguće
shvatiti šta je Sokrat rekao kada je kazao: „Znam, da ništa ne znam!“ Tad
shvatamo da ova Sokratova izjava nije korektno zapisana. Ona je glasila. „Znam
da nisam znao, a sada znam!“
Kada je pred kraj života sv. Toma
Akvinski dostigao prosvjetljenje, on je shvatio besmislenost teologije i nakon toga nije htio ni
jedne riječi napisati u svom glavnom a nezavršenom djelu.
Nažalost, episkop Nikolaj je do kraja
života ostao teolog.
On je priznao Njegošu, indirektno, da
je bio prosvijetljen, koje stanje duha je prije Bude i Isusa bio postigao Zaratustra,
jedan od najstarijih Velikih Prosvjetljenika, nama poznatih, a Njegoš se s
njim dodiruje u hramu Boga svetlosti.
Crkva se ovome nije usprotivila, ali da je Nikolaj napisao da je Njegoš bio
dostigao isto stanje duha kao i Isus, e, zbog toga bi imao velikih problema i
niko ga ne bi spasio od izopštenja.
Njegoš svoj testament započinje (obraćanjem Bogu):
„Blagodarim ti, Gospode, što si me ti udostojio dići na jednu iz visiona tvog
svijeta i blagovoljeo napojiti me lučama tvoje svjetlosti, tvog čudesnog
sunca; blagodarim ti, Gospode, jer ti si me nad milionima uznio i duhom i
tijelom“. Episkop Nikolaj konstatuje da je Njegoš „video svetlost Boga, koja
je drugima bila nedostupna; on je osećao sebe blizu ove svetlosti“. Evo
primjera kako i najumniji sveštenik ne može prekoračiti okove kanona koji mu
je naturen. Njegoš u testamentu zahvaljuje Tvorcu što se udostojio dići ga na jednu iz visiona svog svijeta i blagovoljeo napojiti ga lučama svoje
svjetlosti, svog čudesnog sunca, što jasno pokazuje da se On osjećao
prosvjetljenim, slično kao i Isus. Međutim, sveštenik-teolog prihvata da je Njegoš
„video svetlost Boga, koja je drugima bila nedostupna“, pa dodaje „on je
osećao sebe blizu ove svetlosti“. Njegoš veli da je bio napojen lučama
božije svjetlosti, njegovog čudesnog sunca, a rijetko uman
srpski teolog može prihvatiti tek toliko da je Njegoš „osećao“ da je blizu božije svetlosti. Primjer šta čini dogma,
kako priječi iskru da bljesne!
Ali iskra je, ne samo bljesnula, već u mom slučaju i
u mom nauku zasjala je sjajem kao i u Luči
i u spoznajama ostalih Velikih Prosvjetljenika.
Religijski
vlastodršci, Kler, uvijek se najviše plaše prosvjetljenika
i nastoje ih ukrotiti, a što u tome više istrajavaju, tim čine veću štetu po
sebe. A zašto oni tako postupaju? Zato što prosvjetljenici jedini razotkrivaju njihove laži, njihov biznis.
Gete je u Faustu
divno izrazio odnos većine naroda, sveštenika i zvaničnika prema
prosvjetljenicima. Čujte:
„Vagner: A svet? A ljudsko biće! Svako želi da
spozna njih /
Faust: Da, da, onako kako je kadar da spoznaje. Ko
sme da tome pravo ime daje? A one malobrojne, što su nešto i saznali, al'
nisu znali vešto da skrivaju saznanja ta, no su ih, srca nabujala sva,
prostom puku obznanjivali, – njih su, otkad za svet se zna, razapinjali i
spaljivali!“
Jedan od rijetkih prosvjetljenika u Americi u XX
vijeku, Oldus Haksli, reče: Pošto ne znamo ko smo, pošto smo nesvesni da je Kraljevstvo
Nebesko u nama, ponašamo se na generalno luckaste, često lude, a nekada i
kriminalne načine, koji su tako karakteristično ljudski. Spašeni smo,
oslobođeni i prosvetljeni onda kad opazimo ranije neopaženi centar bića koji je
u nama; kada spoznamo svoju večnu Suštinu.
Da Prosvetljeni nisu propovedali, ne bi bilo
izbavljenja ni za koga. Ali, pošto su ljudski umovi i ljudski jezici ono što
jesu, to neophodno propovedanje je ispunjeno opasnostima. Da su reči
istovremeno i neophodne i fatalne, svi Prosvetljenici iskusili su u mnogim
slučajevima.
Kod mene je bilo i još je tako, kako reče Haksli, jer
već skoro pola vijeka prkosim bezumlju i, slično kao što je to činio Sokrat i
neki od prosvljetljenika, samo manje glasno nego oni, pokušavam, u posljednje
vrijeme uglavnom preko knjiga, bar nekim ljudima ukazati da se osjećaj smisla
života ne može postići ako čovjek pristaje da bude šarafčić u nekoj od „megamašina“,
koje su smišljene radi koristi određenih grupa i klanova – kod nas bi se to
moglo reći i čelnika političkih partija, njihovih skutunoša i tajkuna, koje
uglavnom sačinjavaju, u moralnom smislu viđeno, nitkovi i hulje – da bi
se pomoću tih društvenih mašina „mljela“ čovjekova individualnost. Možete li
zamisliti šta bi Njegoš postigao u životu da se nije svim svojim bićem odupro
„megamašini“, instituciji na čije čelo je došao sticajem životnih okolnosti?
NIŠTA! Samo bi ostao iskra u smrtnoj prašini. Zbog
istrajavanja u svojoj misiji iskusio sam svakojaka maltretiranja i poniženja,
pa i šest pokušaja ubitstva. No, hulje još nerviram svojim postojanjem. Doklen
će tako biti, ne zna se!
Na kraju reći ću nešto što će nalikovati na uputstvo,
iako je i cijelo ovo predavanje baš to – kako da se čovjek ponaša ako želi da svoj život osmisleno
proživi:
Ne kajem se što sam život posvetio
borbi za Istinu i Pravdu, pa kada bih ponovo bio u prilici, i sa ovim gorkim
iskustvom, da ponovo živim, postupio bih, okolnostima primjereno, slično, ali
onaj ko nije spreman prihvatiti kao svoj životni kredo sadržaj jedne fusnote iz
moje disertacije, pa kasnije knjige Inflacija
i moral, neka taj ne pokušava da me oponaša. U toj fusnoti navodim citat od
Fihtea, koji glasi: „oni čija je izabrana prijateljica istina; koji su joj
prvrženi u životu i u smrti; koji je preuzimaju onda kada ju je čitav svet
odgurnuo: koji je javno uzimaju u zaštitu onda kada je drugi vređaju i
kleveću; koji za nju radosno podnose lukavo skrivenu mržnju velikih, neukusno
podsmevanje bezumlja i sažaljivo sleganje ramenima onih koji imaju smisla za
malenkost“, (k.c.) najprije moraju podnijeti bol koji jednom prerasta u radost.
A radost se javlja onda kada čovjek ove Jovove riječi može kazati kao svoje:
„Neće usne moje govoriti bezakonja, niti će jezik moj izricati prijevare.
Dokle dišem neću ostupiti od svoje dobrote. Držaću se pravde svoje, niti ću je
ostaviti; niti će me prekoreti srce moje dokle sam živ“ (Jov, 27/4-6).
Vjerovatno
da ova fusnota u ovom dobu – dobu moral insanity – zvuči
anahrono, slično kao i Kiplingov testament sinu u vidu savjeta. Kada sam taj
testament prije nekoliko godina pročitao prvi put, iz njega sam saznao da sam se
skoro čitav život ponašao, uglavnom, u duhu savjeta iz tog testamenta, iako za
njega nisam znao. Podsjećanja radi, najpoznatiji testament u svijetu glasi: AKO:
Ako možeš da sačuvaš glavu kada je svi gube a
optužuju tebe, ako možeš da veruješ sebi kada svi u tebe sumnjaju ali da im
dozvoliš da sumnjaju, ako možeš da čekaš, a ne umoriš se od čekanja, ili da
slušaš laži, a u njima ne učestvuješ, ili da te mrze, a da ne daš razloga za
mržnju, a da ipak ne izgledaš suviše lepo niti govoriš suviše mudro; ako možeš
da sanjaš – a da snovi tobom ne zagospodare, ako možeš da misliš – a da ti
misli ne postanu cilj, ako si u stanju da se suočiš sa Trijumfom i Propašću, a
da se prema njima ponašaš jednako; ako možeš da podneseš istinu koju si
izrekao, koju su hulje izopačile da bi zavarale ljude, ili da gledaš stvari
kojima si posvetio život – polomljene – i pogneš se da ih popraviš pohabanim
alatom; ako si u stanju da prikupiš sve svoje pobede i rizikuješ ih u jednom
krugu „krajcarica“, i izgubiš i pođeš ponovo od svojih početaka, a o gubitku
nikada ne izustiš ni reči; ako si u stanju da prisiliš srce, nerve i mišiće da
ti služe dugo pošto ih više ne bude i da nastave tako kada u tebi ničeg nema,
osim Volje koja im naređuje: „Natavite!“; ako možeš da govoriš sa masom, a
zadržiš čestitost, ili hodaš s Kraljevima – a ne izgubiš običnost, ako svi na
tebe mogu da računaju, ali niko previše, ako neoprostivi minut možeš da ispuniš
dugim bekstvom od šezdeset sekundi; Tvoja je zemlja i sve na njoj, i – još više
– bićeš Čovek, sine moj!
Njegoševa želja da ga se sjećamo kao Čovjeka, a ne
kao vladike ispunjena mu je. Sada, 162 godine nakon Njegove smrti, rijetko se
ko sjeća da je on bio vladika, a nema nikoga ko mu se ne divi po tome koliko je
bio gorostasan kao obožen Čovjek.
Čas iz transcedentne psihološke funkcije je završen.
Oni koji se žele pohvaliti da su pojmili rezultat, neka izvole to javno reći.
Kao profesor ocjeniću ono što čujem. Ako time budem zadovoljan, uslijediće za
nagradu jedna moja knjiga na poklon.
Досећи и пријећи духовни хоризонт, то се може само индивидуално, зар не? Али, питам се да ли, ако је спасење могуће само милошћу божијом, зар то није деструктивно по развој човјека? И како теологију смјестити на право мјесто духовног живота са акцијом у материјалном?
ОдговориИзбриши