JEZIK: BOSANSKI ili BOŠNJAČKI?
Zakašnjelo pišem reakciju na polemiku o Rječniku
bosanskog jezika Dževada Jahića, mog dobrog poznanika, i profesora Midhata
Riđanovića, kojeg vrlo cijenim, s obzirom na ono što je doprinio struci u kojoj
je bio i ostao neprikosnoven.
Riđanović i Jahić su gostujući na nekim tv kanalima,
povodom Jahićevog Rječnika bosanskog jezika, razmjenili stavove jedan o drugom
koji su mi se učinili neprimjereni za tu priliku. Moja struka nije jezik već
ekonomija ali po onoj, ako i nisam slikar mogu vidjeti, posmatrajući dvije
slike, koju je od njih stvarao majstor a koju šegrt koji nije dostigao ni nivo
kalfe.
Profesor Riđanović je čovjek velikih
intelektualnih potencijala, što je uz
adekvatno obrazovanje, doprinijelo da on stvori vrlo vrjedno profesionalno
djelo, ali, nažalost, po onoj čuvenoj, da niko nije prorok u svom selu, njegovo
djelo od zavidnika je podcjenjeno, iako je u inostranstvu vrlo cijenjeno. To što
njegovo djelo od zvaničnika nije vrednovano onako kako je zasluživalo da bude, u
Riđanoviću je, razumljivo, stvaralo jed, od čega je nešto, i zbog Riđanovićevih
godina, provalilo u njegovim konstatacijama o Jahiću, koga je politika, uprkos
njegove stručne minornosti, uzdigla
na pijedestal, kobajagi, velikog lingvističkog stručnjaka.
Jahić je osoba koja se nije pronašla ni u profesiji
ni u ostalim oblastima života, porodičnom posebno. On je zavisnik od neke
iodeologije još iz Titovog režima. A kad je ta ideologija izdahnula, on je,
slično kao narkoman, prešao na novu, jaču – teoideologiju.
Bio sam prisutan na promociji Jahićeve knjige Jezik
Bosanskim Muslimana (zbirke njegovih članaka) godinu-dvije prije rata.
Tada je Rasim Muminagić, profesor marksizma na Filozofskom fakultetu u
Sarajevu, Jahiću postavio pitanje: „Zašto knjiga nije naslovljena Muslimanski
jezik?“ Skratiću. Jahić je Rasimu objašnjavao da su razlike u izgovgoru
kod Muslimana u odnosu na srpsko-hrvatsku varijantu jezika toliko male (češća
upotreba slova h, sjećam se) ali da to lingvisti ne daje argument da jezik
nazove posebnim imenom. Rasim je ustao i protestno izašao iz sale, a Jahić je
nastavio da obrazlaže i dokazuje da je u pravu i da ne postoji muslimanski
jezik, već da bh. Muslimani u gvoru imaju samo nijansiranu specifičnost u
odnosu na standardni S-H jezik.
Kad je (mislim 2001.) bila promocija njegove
knjige (s koautorima) Gramatika bosanskog jezika Jahić me pozvao na promociju.
Prisustvovao sam joj. Bio sam zblanut onim što sam čuo, a posebno od profesora
Baotića (Hrvata). Nisam ga poznavao ali koji dan kasnije sretnem ga na ulici,
predstavim mu se. Odmah reče da je bio oduševljen mojim tekstovima u novinama
prije rata. To mi pomogne da ga upitam kako je mogao pristati da onako govori o
Jahićevoj knjizi i reknem mu profesore, bilo je očito da ne mislite onako kako
ste govorili. Rekao je: „para buši gdje burgija neće“! Potom se o Jahiću
izjasnio kao vjetrokazu. „On je prije rata na katedri zahtjevao da se pokrene
projekat kojim bi se normirao novi jezik – samoupravni“.
Šta je još Baotić tada rekao o Dževadu,
prešutiću, a bilo je to mnogo argumentovanije od onog što je na tv rekao
Riđanović. Citiraću ga: „... Jahić je umno poremećen, neznalica u svakom
pogledu, on pojma nema o lingvistici, on pojma nema o gramatici. On je napisao
groznu Gramatiku ..., koju sam ja iskritikovao i on je tu kritiku prihvatio,
ali idalje predaje“.
Pošto sam svojevremeno shvatio da se Dževad meni „uvalio“
za „prijatelja“, radi toga da me prati za
Udbu, SDB, on zna radi čega je to činio, pravio sam se da to ne znam, i ponašao
sam se tako da me on ne mogne ščepati „kandžama“.
Kad čuh da Riđanović reče: „Jahić je umno
poremećen“, što u našem jeziku znači – lud, iznenadih se. Kad sam promislio,
zaključio sam da ta Riđanovićeva konstatacija nije rečena bez osnova. (U daljem
tekstu ću uglavnom pisati za profesora Midhata Ridžanovića – R., a za Dževada Jahića
– J.) Jahić je osoba bez moralnog
integriteta, što ja kod svakog čovjeka vidim kao veću falinku od inteligencije.
Inteligenciju pretežno nasljeđujemo, a moralni integritet možemo odrastanjem i
obrazovanjem sami oblikovati i uzdizati.
Prema J., dok je nametljivo zahtjevao da se družimo,
osjećao sam antipatiju ali sam, ne krijem, bojao se šta može biti ako druženje
odbijem. I trpio sam ga. Kasnije sam počeo da osjećam empatiju za njega. On je
čovjek koji je kao slika i prilika lika iz jedne narodne pjesme. Navodim po
sjećanju: „Može čovjek promašiti ulicu i broj, ali ja sam promašio cjeli život
svoj“. J. je, viđeno u ljudskom smislu, potpuno protraćio život, „promašio
cjeli život svoj“. Bio je hipnotisan ateističko-komunističkom ideologijom, a
sad je islamsko-fundamentalističkom.
Pokušaj Bošnjaka da svoj identitet pronađu u
islamu, po načelu Islamske deklaracije
Alije Izetbegovića, po kojoj im treba biti bliži i draži musliman od Maroka do
Indonezije nego komšija hrišćanin, bošnjački je kobni usud; i njih i
njihovih komšija hrišćana. Kako bi bilo moguće, prvo ublažiti sudbonosnu kob, pa
u narednim generacijama i prevazići da povremeno ne puca nit na kojoj nad BiH
visi Damoklov mač, pišem u knjizi Spoznaja najdublje tajne i prevazilaženje
duhovne patnje. Meša Selimović je, slično kao i Ivo Andrić, shvatio u
čemu je osnovni problem bh. muslimana, a to je u nesvjesnom mržnja na svoje pretke, zbog toga što
su oni postali konvertiti i prešli na islam. Ko ikoliko poznaje dubinsko
psihologiju jasno mu je da je čovjeku najteže izmiriti se sa neprihvatljivim
sadržajima u svom nesvjesnom. Oni stvaraju neurotičnost i energetski naboj,
sličan onom kako on projektovano nastaje u parnim kotlovima, koji imaju i
izduvni ventil, kroz koji prekomjerni pritisak ističe, što obezbjeđije da kotao
ili lonac ne puknu.
Da Bošnjaka pritisak mržnje prema praprecima zbog
konvertitstva na islam ne bi raznio, on kao „izduvni“ ventil koristi projekciju.
On mržnju iz sebe projektuje na potomke onih hrišćana čiji preci su odolili
iskušenju povlastica, koje su Turci nudili onome hrišćaninu koji pređu na
islam.
Potomak jednog od braće Vujović od Bileće, onog koji
je svojevremeno prešao na islam, kad je upao u krizu identiteta, riječ je o
Meši Selimoviću – po ukotvljenu u pronađeni identitet, Velikom Meši – dao je
savjet onima koji su još imali problem koji je on već bio prevazišao, a to ga
je koštalo progona u egzil od strane onih kojima je htio pomoći. Slično kao što
je Arčibald Rajs poručio Srbima u knjizi-testamentu: Čujte Srbi! – čuvajte se sebe!, Meša je bh. muslimanima u Dervišu poručio pitanjem:
„Šta smo to onda mi? Lude? Nesrećnici?
Najzamršeniji ljudi na svijetu. Ni s kim istorija nije napravila takvu šalu kao
s nama. Do juče smo bili ono što danas želimo da zaboravimo. Ali nismo postali
ni nešto drugo. Stali smo na pola puta, zabezeknuti. Ne možemo više nikud.
Otrgnuti smo, a nismo prihvaćeni. (...) S nejasnim osjećajem stida zbog porijekla,
i krivice zbog otpadništva, nećemo da gledamo unazad, a nemamo kuda da gledamo
unaprijed, zato zadržavamo vrijeme, u strahu od ma kakvog rješenja. Preziru nas
braća i došljaci, a mi se branimo ponosom i mržnjom. Htjeli smo da se sačuvamo,
a tako smo se izgubili, da više ne znamo ni šta smo“.
Dževad i oni koji ga podržavaju u stupidnosti da
jezik, tobože Bošnjaka, nazovu bosanski, nisu svjesni da tako razumnom potvrđuju
Mešinu konstataciju: „Htjeli smo da se sačuvamo, a tako smo se izgubili, da više
ne znamo ni šta smo“.
Poželih dati kratak izvod iz dvije moje knjige na
temu bošnjačkog pronalaska identita. Evo prvo iz Spozbaje najdublje tajne:
«U svojim
knjigama nastojim prvo pomesti ispred i u svojoj kući, ostavljajući, uz poziv
im da to učine, bošnjačkim intelektualcima da oni zablude iz svoje avlije
i doma iznesu na svjetlost uma. Iako tu i tamo ima po neki pokušaj u tom
smislu, uglavnom usmjeren na osobe i simptome, a koliko znam, niko od njih ne
smije i/ili neće da otvoreno kaže, iako znam da neki to znaju: gdje su osnovni korjeni
glupog i samoubilačkog ponašanja vjerskog i nacionalnog vođstva kod Muslimana,
koje na sebe uze ulogu da, gledajući u pravcu srca Evrope, maše barjakom na
kome je mač – simboličan poziv muslimanima na svrstavanje pod njega radi
borbe protiv nevjernika, nemuslimana, dakle, hrišćana. Ti korjeni su u
neinteligentnom, vremenu i prostoru neprimjerenom, a doslovnom
tumačenju jasnih ajeta iz Kur'ana, koji muslimane, kako ste ranije na osnovu
malog isječka mogli vidjeti, podstiču i obavezuju da bez prestanka proširuju
prostore na kojima će islam biti jedina (ili bar glavna) religija. Doslovno
tumačen: Kur'an muslimanu nameće obavezu džihada. To je činjenica! Prihvatajući
njegovo takvo tumačenje i uz to nasjedajući na primitivnu reislamizaciju, što
su panislamisti iskoristili kao ratno gorivo pri najnovijem pokušaju bh.
muslimana da pronađu svoj identitet, po Bošnjake je bilo kobno, a tragično
i po sve ostale. Počinjenu veliku grešku biće vrlo teško ispraviti, a zbog
nje mnogim razumnim Bošnjacima islam će se ogaditi, upravo zbog svojih
džihadlija.» (Nastaviću nakon kratkog
izvoda iz Otvorenog pisma Radovanu Karadžiću, koji se ovdje prikladno uklapa):
«Da li je to sudbina namijenila bosanskim muslimanima,
sunitima-hanefijama, da im i u buduće neke bradonje budu najveća opasnost
po njihov identitet, iako više u vezi s tim neće biti riječ o četnicima.»
Nastavak iz Spoznaje: «Džihadlije su velika opasnost
po svjetski mir i ne treba se čuditi Zapadu što se na razne načine brani od
te pošasti. U odbranu od njih spada i rat u BiH, režiran po sistemu zavadi pa
vladaj. Aliju Izetbegovića niko nije mogao usaburiti zbog egzaltiranosti
da bh. Muslimane povede Allahovim putem, a ni Srbe oumiti da izbjegnu rat. Alijina
fanatično-džihadska opsesija – da utemelji BiH kao državu, prvu džamahiriju
u Evropi – bilo je presudni faktor za rat u BiH. Alija Izetbegović je još tokom
rata dobio najviše islamsko (saudijsko) priznanje za učinjene zasluge
islamu, a one su prvoredno u tome što je on u BiH zasadio sjeme vehabija,
saudijske sekte, čije su pretenzije da prevlada u islamu.
Nagraditelji
nisu bili svjesni da su nagradu dali za otpočeti tihi suicid Bošnjaka, a Alija
Izetbegović je nešto od toga naslutio kasno i tek u ljeto 2000. g. opazio da se
"naslućuju konture jednog ružnog projekta za bošnjački narod…".
Tek kada je Alija vidio da je njegov projekat BiH kao džamahirije od strane
Zapada iskorišten da oni ovdje dođu da nam tutore, on je naslutio konture protuprojekta
svom projektu. On nije mogao shvatiti – razumnom je to bilo vidljivo odmah
po osnivanju Stranke demokratske akcije – da će on, ukoliko nastavi kako je
započeo i ako dobije političku moć svoj narod, Muslimane (kasnije: Bošnjake),
uvesti u surduk. Gledajući sada iz surduka, Alija je tek primijetio koliko su
daleko Meka, Teheran, Ankara …, a kako mu je pogled stiješnjen – i kad se
popne na minaret vehabijske džamije Kralja Fahda u Sarajevu – liticama vatikanskih
planina. A te planine su mu se doimale pitomo i cvjetne – nije čudno da se
pripadniku Hrvatskog cvijeća i još Nečega, ali hele nejse, tada sve hrvatsko
činilo cvjetnim – dok ga je Franjo Tuđman i njegovi puleni u BiH latinlukom
navodili da on Muslimane uvede ovdje gdje su Bošnjaci sada u Državi BiH, a
to što je Alija Izetbegović, umnom kratkovidošću i fanatizmom, priredio
svom narodu, on sada naziva, eto, "ružnim projektom".
Drugi s nama
odavno igraju šahovske igre, a mi smo samo pioni (iako često ispadnemo i konji,
koje uzgred pokupe crni lovci) na šahovskoj ploči koje igrači, kada zaključe da
im je to u interesu, žrtvuju, potstaknu nas da se međusobno pojedemo, a oni
nastavljaju igru kraljevima (zla) i topovima, ali i mi da silno umišljamo.
Srbi, da braneći sebe, brane i pravoslavlje od katoličanstva i islama i
ruske interese na Balkanu, a Bošnjaci da će nadmudriti Hrvate i da će svoj identitet
pronaći kao perjanica islama u Evropi, pa im se zato perje rasulo po
bijelom svijetu. Srbi i Bošnjaci nisu u stanju uvidjeti, iako je to očito,
koliko su kao nacije teški neurotičari, nervni bolesnici, koji su žrtve
jakih resentimana prošlosti, teoideologija i klero-nacionalizma. Prvo je potrebno
da ovo shvatimo, a potom da preduzmemo liječenje: duhovni preporod. Bez toga,
uspješno izvedenog, slijedi nam jedino tiho rastakanje.»
Jahić je
fanatizovani islamski imitator. Fanatici su činili i čine najveće štete svom
narodu.
Da R. konstatacija, „Jahić je umno poremećen“,
nije bez osnova, mogu navesti više od dva argumenta, ali za ovu priliku biće
samo dva. Međutim, umjesto „umno poremećen“, što znači: lud (vrlo širok pojam), rekao
bih da je J. fanatik, koji se konvertovanjem od ateiste na novopečenog
imitatora islama, skroz izgubio. Vidljivo je da je on u nesvjesnom opterećen zbog
prelaska njegovih predaka na islam, što kod njega pojačava napetost i
uslovljava krizu zbog nemanja identiteta. On umišlja da će krizu ublažiti probajući
da svoj identitet pronađe u islamu i u veličanju Turaka, iako su bili okupatori
i oni njegove pretke preveli iz hrišćanstva na islam. Slažem se s
Jungom da onaj ko je nečim opsjednut i fanatično proba druge uvjeriti u ispravnost
onog što čini, upravo svojom fanatičnošću otkriva da u njegovom nesvjesnom postoji
sumnja u ono u što druge hoće da uvjeri.
Argumenti o Dževadovoj opsjednutosti i
fanatizmu:
1.
U knjizi Moralna zora rudi nad Durmitorom, u vezi novopečenih vjernika, pišem:
«Dževad Jahić
Azizov, naš savremenik, zapisa:
“Rađasmo se, ali putem smrti ne umjesmo skupa. ... Grobovi nas na vjeke
vjekova, gledeći Bosnom brdo u brdo, krstom od polumjeseca rastavili”. Upitah
autora, zar istorijske činjenice ne govore da smo polumjesecom od krsta rastavljeni? S obzirom da smo (bili)
drugari, prešutiću odgovor. (Oni koji su bili poltroni Titovog režima i
tako oblikovani kao moralni kreteni, tokom
poplave religijsko-nacionalnog idiotluka u BiH, pokazali su koliko čovjek
može nisko pasti, ispod nivoa
životinje, pri tome svoju moralnu monstruoznost zaklanjajući iza suludo
novoproklamovanog patriotizma. Ali ono što razumna čovjeka mukom muči je sljepilo projekcije: moralni, religijsko-nacionalni
kreteni, vide idiotluk druge strane, ali ne i sami sebe).»
(J. sam
knjigu u kojoj navedeno piše poklonio i rekao je da je to pročitao). Drugi J. idiotluk:
2. U knjizi Ustraga Dževad Jahić, opisujući boj na Kosovu (1389.), piše: „Murat
je tokom noći neprestalno klanjao, moleći se Allahu da umre u njegovoj milosti
kao mučenik, kao šehid u odbrani vjere“.
Pribojavam se ako bih komentarisao citirano da
bih time podcjenio intelektualno-obrazovni nivo čitaoca ovog teksta, ali ne
mogu ne upitati Dževada: kako je to Murat na Kosovu, već vjekovima hrišćanskoj
teritoriji, kao osvajač branio islam?
Izgleda, Boga mi, biće da je R. u pravu: „Jahić
je umno poremećen“. Pošto su meni od 1990. godine svi konvertiti – ateisti koji
su postali fanatični vjernici – doimali se kao poludjeli, J. mi se po mom povratku
iz ibjeglištva (2000.) dojmio kao osoba za koju Englezi imaju termin – moral
insanit – što se prevodi kao moralno ludilo. (Nedavno pročitah da je jedan
američki novinar zapazio da kod nas “pametne zbog
nerazumevanja, proglašavaju ludacima, a ludake sposobnima”. Ako osmotrite kako
Bošnjaci tretiraju Riđanovića a kako Jahića, ne treba vam nijedan dodatni
argument da američki novinar ima “oko sokolovo”).
Vodio sam duge polemike s J. o njegovom
zagovaranju da Bošnjaci imaju pravo jezik kojim govore nazvati bosanskim. Pitao sam ga a šta je bilo s
onim argumentima kojima se on suprostavljao Muminoviću i zašto naziv jezika bosanski a ne bošnjački? Na to pitanje,
Dževad je samo bulaznio. Da postoji bosanska nacija, uzmimo kao što ima crnogorska,
možda bi se i moglo progutati (na Balkanu) da male razlike – uzainad – budu
argument za poseban naziv jezika po nazivu nacije, ali uzeti da jedna nacija, Bošnjaci,
govore jezikom nepostojeće nacije, bosanske, pokazatelj je stupidnosti, ili, po R., umne
poremećenosti. Bošnjački prvaci su se pred popis stanovništva 2013. oštro
suprostavljali ideji da se ikoji Musliman, kako su se oni nazivali prije
„prekrštavanja“ 1993. u Bošnjake, izjasni kao Bosanac ili da maternji jezik
imenuje kao bošnjački.
Kako ovo shvatiti, osim kao bulažnjenje umno poremećenih!?
Činjenica je da Iranci i sada jezik kojim govore
zovu persijski, a ne iranski. Logično! Jezik kojim govore islamizirani Persijanci,
sada Iranci, nasljedili su od predaka, Persijanaca. Mnogi vanevropski narodi govore
evropskim jezicima (engleskim, španskim, portugalskim), ali ih ne prekrštavaju,
iako se na primjer engleski u SAD i Kanadi ili u Australiji razlikuju od
ostrvskog engleskog znatno više od bosanskog u odnosu na srpski.
Bošnjaci, islamizirani hrišćani, nisu tvorci jezika kojeg imenuju bosanski.
Ali oni hoće preko jezika da postignu ono što ni Kalaju nije pošlo za rukom –
nažalost –; da u Bosni (i Hercegovini) od pripadnika istog naroda, podjeljenog
trima vjerama, stvori jednu naciju. Krajem devetnaestog i početkom dvadesetog
vijeka ideja o jednoj naciji u BiH, sačinjenoj od istog naroda, podjeljenog u tri
vjerske konfesije, bila je tada dalekovida i izgledno izvodiva. Da nije bilo
Prvog svjetskog rada i da je bila realizovana, istorija BiH bi bila bitno drugačija.
Sada bošnjačka politika i putem naziva bosanski jezik hoće da ostvari cilj koji
u lingvistici nema nikakvo uporište. R. je u pravu kada kaže da mi imamo samo
jedan jezik, koji, kao i svaki jezik, ima izvjesne specifičnosti po pojedinim
regijama. U svim mojim svjedočanstvima on je srpsko-hrvatski ili hrvatsko-srpski,
kojeg su nacionalisti tokom rasturanja SFRJ čerečili, i od jednog stvorili – „kloniranjem“
– četvero.
To što nam potura Jahić i neki drugi tvorci novojezika, ukratko rečeno i sve u svemu se
svodi na jedno Kantovo zapažanje, a to je: nama se podmećete moralno kopile, skrpljeno od udova
sasvim različitog porijekla, koje kao takvo liči na sve što tvorci novojezika žele
da se na njemu vidi, samo ono ne liči na vrlinu za onog ko je jednom vidio
vrlinu u njenom pravom obliku.
U najtežim godina, ratnim, bio sam izbjeglica na
Durmitoru. Pozovu me kolege sa novoosnovanog Ekonomskog fakulteta Pale da dođem
na sedmicu-dvije održati ciklus predavanja iz predmeta koji sam predavao do
1992. godine. Prinuđen brigom kako da obezbjedim drva, koja su na 1450 m iznad
mora potrebna kao hljeb, odazovem se pozivu. Kad jedno veče Vaso Dragović,
dekan, generacija smo bili na studijama, tokom večere upita me da li predavanja
držim na ekavskom? Nasmijem se kao lud na brašno. Upitam ga 'Vaso, jesi li ti
poludio'? On probljeđe i, ako skratim, reče: „Ekavski je zvanični jezik RS i
predavanja se moraju držati na ekavskom. Ili ćeš ih držati na ekavskom ili
nikako“. Odgovorim mu da sam se odlučio za drugu varijantu i sutra ujutro
strugnem, ali na Podromaniji, na policijskom punktu, mi ne dadoše da prođem.
Nekako sam se snašao i domogao se, uz mnogo peripetija, obale Crnog jezera.
Vaso, da bi se udodvorio Krajišniku, od mene je
tražio da u krilu držim moralno kopile, kome je Krajišnik
bio otac. Odbio sam i, ponosan na svoj postupak, svo ljeto po šumi sam skupljao
drva.
Osnovna razlika između R. i J. je u tome što J.
od Bošnjaka, pa i od R., očekuje da oni njegovo kopile usvoje, a R., kao da čujem
kako veli: 'profesor sam evropske proviniencije i niko nema pravo od mene
očekivati da ću jedno nedonošče prihvatiti za Musu Kesedžiju'. Profesore
Riđanoviću, čestitam Ti!
Znano je da Bošnjaci nisu jedini potomci
srednjevjekovnih „dobrih Bošnjana“, bogumila niti nasljednici bosančice,
najstarijeg autohtonog pisma u Bosni, koje je bilo ćirilično, već su to i bh.
Srbi i bh. Hrvati, uz određene primjese kod svih, koje su posljedica migracionih
kretanja.
Uzgred rečeno, pri popisu stanovništva 1991. u
stan mi dođe moja studentkinja i intervjuiše me. Na pitanje nacionalna
pripadnost odgovorim: Jugosloven. Ona reče: „Profesore, rečeno nam je da ta
nacija ne postoji i da je ne upisujemo“. Odgvorim, 'dobro, a je li rečeno da ne
postoji hercegovačka nacija? Reče: „nije“. Reknem joj, 'onda pišite:
Hercegovac'. Na pitanje: vjeroispovjest na kratko sam se dvoumio da li da se
izjasnim kao panteist ili bogumil. Pošto panteizam nikad nije bio
vjeroispovjest, već samo religijski stav, reknem: bogumil. Kasnije je, na tv,
pri navođenju kurioziteta o izjašnjenjima, rečeno da se jedan čovjek po
vjeroispovjesti izjasnio kao bogumil. Da sam to bio ja, imam pismeni dokaz jer
sam tražio i dobio kopiju svog popisnog listića. (Ako budem znao to učiniti
ovom prilikom, staviću vam ga na uvid).
Dakle, ja jedini mogu reći da sam posljedni i
jedini pripadnik pra-pradjedovske vjere, a to sam i dokazao životnim djelom Naša
joga i prosvjetljenje, u kome je, nakon osam vjekova ponornog toka,
izronilo bogumilsko poimanje Isusovog nauka. Može se reći i gnostičko, jer su
se bogumili oslanjali na gnostike, koji su Isusov nauk shvatili kao spoznaju sebe
samog, a ne puko vjerovanje u Boga, kako su to vjernicima poturili takozvani
pravovjerni hrišćani, motivisani kratofilijom.
Šale radi, svojevremeno sam govorio da ću od
Međureligijskog vijeća tražiti da u tom tijelu imam stolicu, iako bi za zaista religioznog
čovjeka, kakav sam, bilo ispod dostojanstva da bude u društvu konvertita
– jedino Jevrej nije
konvertit – a od one trojice potomaka konvertita dva samo gledaju kako da
trećem zabodu nož u leđa, i potom, dok on nemoćan bude ležao na zemlji, kako da
oni jedan drugom krvav nož zabodu u prsa: đavoljska ili šejtanska. Ovih dana,
da li slučajno ili ne – prosuđujte – biskupu Komarici i kardinalu Puljiću, pa
potom i reisu Kavazoviću nož ispade iz korica. Ispade!? Je li to eufemizam? Da,
jest eufemizam! Jer teško nam se suočiti s činjenicom da noževi nisu ispali iz
korica, već su ih oni izvukli. Da su slučajno ispali, valjda bi ih oni,
brže-bolje, diskretno u korice gurnuli, a oni su noževima mahali i mahalali.
Pisanje ovog teksta zaključiću kraćim izvodima iz
Spoznaje najdublje tajne, gdje pišem
o osnovnim tipovima religija, s osvrtom na religije u kojima dominira strah od
Boga umjesto ljubavi prema njemu. Nadam se da će mnogima, nakon što pročitaju
ovo što u vidu malog isječaka iz obimne cjeline slijedi, biti jasnije postojeće
stanje u Bih pa i na Balkanu.
«Religija
bi čovjeka trebalo da poučava kako da on u aktuelnom civilizacijskom
trenutku, u ovom u kome živi, izađe nakraj sam sa sobom. Kako da osvijesti podsvijest, potisnute i tamne
dijelove svog bića, koje religije uglavnom imenuju đavoljskom stranom u
nama, i tako taj dio sebe prevaziđe, prihvatajući ga kao dio cjeline svog
bića, a tek potom se trajno počinje ispoljavati božanski dio nas u nama.
Dogmatskim pričama bajki o osnivačima religije i o svetiteljima, te nametanjem
ovih i onih pravila, kojih se malo ko pridržava s voljnom radošću – što je
slučaj s postojećim religijama – može se unekoliko na ljude uticati da potisnu đavoljsku stranu svog bića,
ali ona potisnuta nije, samim tim, i prevaziđena. Potisnut đavo u nama
ostaje da čuči, što se kaže kao tempirana mina, i dovoljan je mali dodir spolja
da on eksplodira. Tako su postojeće
religije najveća opasnost miru. Mogu sveštenici – mislim na većinu
njih, a one rijetke izuzetke među tom većinom, različite od nje, od srca pozdravljam!
– u tom smislu pričati, šta je njima volja lagati, ali djela, činjenice,
govore žalosnu istinu o njihovoj nemoći da one postignu da
čovjeka učine boljim. Naprotiv, one ga fanatizuju, zaluđuju i tako čine
opasnim, i po sebe, i po druge! Popravljati druge ne može onaj ko sam prethodno
nije izašao na kraj s đavolom u sebi,
a sveštenici često preko propovjedi i hutbi štancaju sopstvene kopije – zlih
ljudi. (...)
Postoje dva osnovna tipa religija. Prvi su one koje se
zasnivaju na vjerovanju u
postojanje Boga i molitva Bogu je način uspostavljanja kontakta s božanskim. Njih zovemo i religije molitve. Njima pripadaju judaizam,
hrišćanstvo, islam, hinduizam i sl. Religije vjerovanja u Boga moguće je
dalje podijeliti u dvije osnovne
podgrupe. Prva bi bila ona u kojoj dominira strah od Boga, a to su judaizam i islam i druga, u kojima dominira ljubav za Boga i mesiju: hrišćanstvo i
hinduizam. Religije molitve su mogle biti djelotvorne samo dok je kod čovjeka
bila vodeća osjećajna funkcija, dok je on na pomen Boga mogao da zatrepti od straha ili zatreperi od ljubavi, a bile su praktične kada je većina stanovništva
bila nepismena. Drugi od osnovnih tipova religije su religije meditacije ili prosvjetljenja,
kao što su npr.: budizam, đainizam, taoizam ili zen-budizam. Joga je rodonačelnik
religija meditacije, a u njima nema vjerovanja u Boga, kao u religijama
molitve, već se meditacijom osvješćuju nesvjesni dijelovi psihe do
stanja duha koje se imenuje prosvjetljenjem. U ovim religijama učitelj
samo upućuje učenika na duhovni put, kojim on potom ide sâm. Ovaj
duhovni put (kao teži) koristi se onda kada intelektualna funkcija kod većine
ljudi postane vodeća, kao što to sada jeste slučaj u čitavom svijetu. (...)
Judaizam i
islam u ovom smislu stoje niže od hrišćanstva, jer te religije ni izvorno ne
poznaju upućivanje čovjeka na spoznaju Boga u sebi, a što je osnovno u
Isusovom nauku. Judaizam i islam, zbog specifičnih okolnosti u kojima su te
religije nastajale, upućivanjem na vjerovanje u Boga ujedno su time vjernike
disciplinovale i civilizovale. (Istinske religije su one u kojima nema ni pomena
o socijalnim pravilima). U Starom Zavjetu i u Kur'anu Bog/Allah je na nebu
i on odozgo izdaje naredbe čovjeku. U tim religijama je bitno obilježje
strah od Boga. One su namijenjene čovjeku koji je na nižem nivou duhovnog
razvoja od onog koji je Isus bio spoznao i poučavao druge da ga i oni
dostignu. Tragično je bilo po Isusov nauk i našu civilizaciju to što
pravovjerni hrišćani nisu valjano shvatili Isusovu poruku. Gnostičko
poimanje Isusovog učenja jedino je značilo korak naprijed u odnosu na sve
ono što je u religijskom smislu bilo do tada poznato na području Bliskog
Istoka i Sredozemlja. Isusov nauk je bio zaista čudesna novost, novi
kvalitet religioznosti, za prostor zapadno od Indije, ali pravovjerno hrišćanstvo
je dokaz da čovjek tog podneblja još nije bio dorastao takvom nauku. Muhamed
je – umjesto da dâ takvu religiju koja bi bila takođe religija spoznaje Boga (u
čovjeku), a to je bilo logično, s obzirom na ono što je objelodanio Isus,
čiji nauk se već tada degenerisavao – islamom dao retardirani tip religije
molitve s dominantnim strahom od Boga. Kao da je zaključio kako je Isusov nauk
suviše zahtjevan, što je tačno, a da ljubav prema Bogu ne može biti efikasna
u vladanju ljudima kao strah od Boga, a i to je tačno. Tako umjesto teško
dostižne spoznaje Boga u sebi – što je jedini način iskustva Božanskog – islam
je čovjeku dao pravila ponašanja i, zavisno od toga koliko ih poštuje,
slijedi mu posthumno nagrada, džennet, ili kazna, džehennem. Islamom svijet
nije dobio religiju novog kvaliteta, kao što se, npr., dogodilo ranije u
Indiji sa pojavom budizma. Nastala je samo još jedna varijanta u okviru
postojećih, duhovno nedjelotvornih religija molitve, ali prostom puku
prihvatljivija od religije koja upućuje na spoznaju Boga.
U Kur'anu na
čovjeka se gleda kao na biće kome je potrebno vođstvo, a da bi ga se utjeralo
u određeni red, okvir ponašanja, uz upućivanje na religioznost, pribjeglo se
prijetnji kaznom od Allaha. U Medini i Meki u VII vijeku, vjerovatno je bilo potrebno
tako predstaviti religioznost, ali je tužno da su socijalna pravila
ponašanja poturena pod "objavu", kao takva, ostala do sada. Najveći
broj ljudi još nije u stanju biti sâm sebi učitelj i vodič na putu oduhovljenja
i mnoštvu je potrebno vođstvo, baš slično kao stoci čoban. Judaizam, hrišćanstvo
i islam su tzv. pastirske religije, religije stada i čobana, i, tugo
golema, njihovog međusobnog oblagivanja. Isusov nauk, Budin, Jungov,
…, i sada moj namijenjeni su rijetkim pojedincima, onima duhovno
izraslijim. Kao i moji prethodnici, ali savremeno, ukazujem na put koji
vodi do Božanskog u nama, a na njemu vi ste uz knjige sami sebi vodič, dok
pomenute religije molitve upućuju na ispravno postupanje i oponašanje
– onako kako se nikada ne spoznaje arhetip Boga u sebi, zato su njihovi
sljedbenici u suštini jadni, nesrećni i fanatizovani, te im je potrebna
laž, iluzija da će na "onom svijetu" doživiti raj – u žutom! Rajsko
stanje duha moguće je iskusiti samo u ovozemaljskom postojanju. (...)
Islam
otvoreno, a hrišćanstvo isto, samo uvijenije, toliko jako smrde, čudnog li čuda
u ime Allaha i/ili Boga, na laž do zaprepaštenja, na mržnju do
nepodnošljivosti i ljudsku krv do užasa, pa se zato te religije prosvjetljeniku
gade. Njihove sljedbenike bolno sažaljevam zbog robovanja zabludi, u
podsvjest im ugrađenoj laži, koju oni drže za istinu. Kada bi bilo moguće
da istorijski Isus i Muhamed, a. s. sada vaskrsnu, Oni bi se odmah odrekli
hrišćanstva i islama, ove sramotne rugobe koju vežu uz njihova imena.»
Izvolite pogledati dio mog popisnog listića
(od 1 do10): Izvinite! Prije objavljivanja vidio sam kopiju a nakon objave ne vidim je ili je ne znam otvoriti.
Нема коментара:
Постави коментар